Overvejer lidt det her med nedbøjning mellem stål og limtræsbjælker. Kigger jeg i Tibnors konstruktionstabel kan jeg aflæse, at jeg har brug for en HEA 260 for at bære 6m, og at "godkendt" nedbøjning er 50mm. Har jeg tolket det rigtigt? Det føles som ret meget nedbøjning, men bjælken vejer jo også en del i sig selv.

Hvis jeg indtaster mine mål i "limtræprogrammet" så anbefaler det en meget tykkere træbjælke, som naturligvis har meget mindre nedbøjning.

Jo grovere stålbjælke jeg tager, desto mindre nedbøjning får jeg, men hele min tanke med stålbjælke i stedet for limtræ er, at jeg tænkte, jeg skulle slippe afsted med en mindre bjælke og samtidig få en mere stabil sådan. Men måske snyder jeg mig selv, når jeg tror, at en stålbjælke ville være mere stabil/faste/bedre end en limtræsbjælke.

Forstår at jeg ikke kan sammenligne lastberegningerne direkte, da de har forskellige forudsætninger, men mit spørgsmål er dog stadig, om en stålbjælke muligvis giver mere nedbøjning, eller om det bare er sådan, at de har regnet med højere last, hvilket kunne give den maksimale nedbøjning...?

Konstruktionstabel:
http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1

Side 57 i konstruktionstabellen:
Diagram og tabel der viser spændvidder og profiler for HEA-stålbjælker, med særligt fokus på HEA 260-profilen for en spændvidde på 6 meter.

"Limträprogrammet";
http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx

Billede fra "limträprogrammet"
Diagram af hus med limtræsbalk, viser nedbøjning på 11 mm, og specifikationer som spænder og last i oversigt. Dato og dimensioner inkluderet.

Tak på forhånd,
Österby

I Tibnors konstruktionstabel vises lasten 65,1kN/m, dvs. nedbøjning 50mm opnås ved lasten 65,1kN x 6m (390,6kN).

Lastfaldet i limtræsberegningen er som jeg tolker det 132kN (søjlelast 66kN x 2).
Med lasten 132kN får du en nedbøjning på 17mm (1/352) for en HEA260.
Sætter du en HEB260 ind, havner nedbøjningen på omtrent samme niveau som limtræsbjælken ovenfor (12mm).

Tak for svar! 132kN bliver vel ca. 13ton, ikke? Og stålbjælkens 390kN næsten 40ton?

Begge burde klare min overetage og evt. snelast (bor i Östergötland).

Kan man forenklet sige, at de omtrent giver lige meget nedbøjning ved lasten 132kN, men når træbjælken går itu, tillader stålbjælken endnu mere nedbøjning?

Stål vælger du, når du vil undgå at danse limbo gennem åbninger, dvs. du kan have "mindre/lavere" profiler med stål, da det har en højere elasticitetsmodul.

Anbefalingen for bjælkelag er vel 1/400 (længde gennem nedbøjning), og da, ud fra givet lastfald, er en HEB260 at foretrække.

Har 3m i loftet, så jeg er ikke meget følsom for bjælkens højde.

Hvis jeg vælger en stålbjælke, hvad bruger jeg bedst som materiale til søjlerne? Er det okay med træsøjler, eller bør det også være stål der?

En limtræsbjælke kræver også større oplag, hvis jeg forstår det hele korrekt. 200mm i mit eksempel ovenfor. Hvordan er det med stålbjælken? Der ser det ikke ud til at være de samme krav til oplag..?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.