Er i gang med at planlægge vores kommende udvidelse af udestue. Det bliver en udvidelse i vinkel mod eksisterende 1,5-plans hus, og udvidelsen består af en limtræramme med kiptag. Tagåse 45x220 og rygbalk samt vægbjælker limtræ 115x315, søjler limtræ 115x115
Nu til mine spørgsmål.
Hvordan skal man udforme understøtningen for tagåsene ved ryggen samt ved vægbjælken langs langsiderne?
Hvilken er konstruktionsmæssigt at foretrække?
Ryg alt 1:
Aksene får en plan understøtning. I eksemplet er udskæring i aksene så lille som muligt. Påvirkes det negativt, hvis rygbalken trykkes op yderligere, og udskæringen således bliver større?
Ryg alt 2:
Aksene udskæres ikke, men ligger helt oven på rygbalken.
Vægbalk alt 1:
Tagåsen udskæres, så den delvis ligger plant mod vægbjælken (af målemæssige grunde bliver det en enklere løsning end alt 2).
Vægbalk alt 2:
Tagåsen udskæres, så den ligger helt mod vægbjælken.
Som sagt, hvilke løsninger er at foretrække (og findes der andre alternativer, der er bedre fra et konstruktionssynspunkt?)?
Med hensyn til beslag bliver det vel en sømplade på hver side mellem åsene i ryggen, men hvordan bør fastgørelsen af åser mod ryg og vægbalk udføres på bedste måde? Er almindelige vinkelbeslag en tilstrækkelig løsning, eller skal der andre mere passende beslag til formålet anvendes?
Byggede dette for tolv år siden, jeg satte tagspær af konstruktionsvirke ovenpå mønterbjælken og fastgjorde med almindelige metalvinkler på den ene side. Mønterbjælken fældede jeg ind gennem et hul i taget til katteloftet og skruede i siden på tagspærret, bjælkerne er i limtræ, taget 16mm kanalplast. Jeg anbefaler, at du om muligt ikke sætter en stolpe midt på gavlen, for så kan du ikke få lige så god funktion på skydedørene. Som du ser, fældede jeg tagspærrene ind i sidebjælkerne, man kan jo mindske højden på de udhæng, der går ud i udhænget.
Tak for input! Egen design eller pakke fra en udestueleverandør?
Vores rum vil sandsynligvis føles mere som en tilbygning af huset end en udestue. Vi vil holde det i samme tagvinkel (selvom det ikke bliver lige så højt), og taget vil være belagt med tagsten som resten af huset (deraf den lidt grovere dimensionering). På gavlen vil der ikke blive skydedøre, men faste elementer, og vi overvejer at bygge en tæt midtersektion, hvor en kamin kunne passe perfekt. Så stolpen forstyrrer ikke. God input dog.
Hovedspørgsmålet forbliver dog vedrørende, hvilket alternativ der konstruktionsmæssigt er at foretrække? Eller det rigtige alternativ, hvis ingen af ovenstående?
Mit rum er i helt hjemmelavet design med specialbestilte vinduespartier fra Expodul på gr af at de er 2,4 m høje findes ikke i standard. Din konstruktion er vel mere en vinterhave, men skal du have isolering med luftspalte i loftet, måske alternativet med tagspærene over tagbjælken giver mere plads.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.