Jeg og min mand har brug for at komme i gang med at indrette vores loft, som nu er isoleret med polyuretan (FoamKing). Det vi ikke kan blive enige om er, om man skal dampspærre eller ej. Jeg har læst flere steder, at PU skummet er diffusionstæt, men han siger, at vi skal tage det sikre for det usikre. HVIS vi nu skulle plastre, lægger man så plasten direkte mod isoleringen først, inden opreglingen? Det føles som om vi aldrig rigtig kan komme i gang, før dette er afklaret. Ville gerne høre fra flere erfarne i spørgsmålet!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Polyuretanisolering er både luft- og damptæt, så I skal ikke bruge nogen yderligere dampspærre.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Dette siger Foamking selv på sin hjemmeside:
polyuretan spray isolering er ofte kategoriseret som "enten åbne-celler" eller "lukkede". Der findes flere store forskelle mellem de to typer, hvilket fører til fordele og ulemper for begge, afhængigt af krav til slutresultatet. Polyuretan spray isolering er et ekstremt alsidigt materiale, der findes med en række forskellige fysiske egenskaber og tætheder, hvilket gør det nødvendigt for slutbrugeren at have forståelse for disse forskelle for at vælge det system, der er bedst egnet til det slutresultat, der ønskes.
polyuretan spray isolering er ofte kategoriseret som "enten åbne-celler" eller "lukkede". Der findes flere store forskelle mellem de to typer, hvilket fører til fordele og ulemper for begge, afhængigt af krav til slutresultatet. Polyuretan spray isolering er et ekstremt alsidigt materiale, der findes med en række forskellige fysiske egenskaber og tætheder, hvilket gør det nødvendigt for slutbrugeren at have forståelse for disse forskelle for at vælge det system, der er bedst egnet til det slutresultat, der ønskes.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det primære formål med en dampspærre er at forhindre, at indeklimaets vanddamp kondenserer i isoleringen og dermed reducerer dens isoleringsevne. Dette gælder især, når man anvender forskellige typer mineraluldsisolering. Ved massive trækonstruktioner anvender man aldrig dampspærre.
Jeg har kun erfaring med den damptætte. Har man anvendt polyuretan som eneste isoleringsmiddel, bør man ikke anvende dampspærre, uanset om den er damptæt eller ej, da dens isoleringsværdi ikke påvirkes af forekomsten af evt. kondenseret vanddamp.
Jeg har kun erfaring med den damptætte. Har man anvendt polyuretan som eneste isoleringsmiddel, bør man ikke anvende dampspærre, uanset om den er damptæt eller ej, da dens isoleringsværdi ikke påvirkes af forekomsten af evt. kondenseret vanddamp.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Behovet for og konsekvenserne af en plastning afhænger af, hvordan tagkonstruktionen ellers ser ud. Har I en diffusionsåben dug som tætskit på ydertaget, kan I plaste så meget I vil. Indeholder taget andre isoleringsmaterialer samtidig med, at tætskiktet består af almindelig underpap (diffusionstæt) og der er en luftspalte under råsponten, kan det også være hensigtsmæssigt at plaste. I øvrige tilfælde bør I afstå fra plastning.
Ja, det var ikke billigt, men det er det vel sjældent, når man ikke gør tingene selv. Skal forsøge at komme i gang og gøre meget selv ellers og spare lidt der i stedet.A Autodidak1 sagde:
A Autodidak1 sagde:
@Snickarnovisen, Jeg er også nysgerrig på prisbilledet for dette. Hvor stort et areal isolerede I?
Klik her for at svare