Jeg har revet ned tapet og plywood plader på mine vægge samt puds, der sad i loftet og ca. 30-40 cm ned ad væggen. Jeg tænkte at bruge en del af det "fack" på væggen, hvor pudset har siddet, til at trække nye elrør osv. og lave afgreninger ned til kontakter og stikkontakter. Den øvre del af "facket" fylder jeg ud med brædder, der har passende tykkelse for at få det jævnt med resten af væggen, så det bliver lige og pænt, når jeg skal gipse.

Jeg har inspiceret væggen, og i øjeblikket ser det sådan ud indefra:
30 mm råspont -> 30-40 mm luftrum -> asfaltboard -> facadepanel.

Når jeg alligevel skal skifte udvendigt panel i den nære fremtid, tænkte jeg at bygge på mine regler og isolere udefra.

Skal jeg med disse forudsætninger beklæde mine ydervægge indefra med dampspærre, inden jeg gipser? :confused:

For at få styr på mit meget ujævne loft tænkte jeg at rette op og bygge en ramme, som jeg forankrer i væggen og punktfastgør i loftet med vinkler. Har nogen erfaring med Nivell-system til lofter?

Taknemmelig for synspunkter.

• Værelse med rå trævægge og vindue, som står overfor renovering. Loftet er uden puds. Udsigt til have gennem vinduet.
  • Værelse med trævægge og vindue, udsigt til udendørs vegetation, naturligt lys kommer ind gennem vinduet, trægulv og loft i projektet.
Sandsynligvis vil en diffspærring nok ikke gøre nogen større gavn her, dels vil du have problemer med at få den helt tæt i hele huset, dels vil du få besvær med at lave en fungerende ventilation. Huset ånder i dag, men med diffspærring ændrer du den forudsætning.

/Kent

Har du et ældre hus uden diffspærring, så er det yderst risikabelt at lægge det ind nu! Du beder praktisk talt om skimmel- og fugtproblemer, hvis det ikke gøres på den rigtige måde, og der er egentlig ingen fordele ved en diff-spærring - men det er en nødvendighed, hvis man har meget effektiv isolering, som i moderne huse, for at fugten ikke skal kondensere inde i isoleringen, sætte isoleringens funktion ned og evt. skabe fugtproblemer der.

I ældre og mere lækkende huse, eller hvis man slukker for varmen i huset, bør man ikke bruge diff-spærring.

Hvor meget har du tænkt at efterisolere?

/K

I dag har jeg jo ingen isolering overhovedet. Tænkte bygge på reglarne så jeg kan få ind 70 eller 95 mm isolering imellem dem. Så havde jeg overvejelser om at sætte nogle isolerende plader udenpå det og så på med ny facadepanel. Pladerne findes jo i varierande tykkelse men måske en 70-95 der også.

Hopper på denne tråd.

Jeg har sat en engspærre på ydervæggene på et hus fra 65, da jeg renoverede, hvilket der ikke var før. Har 140 isolering (hvis jeg husker rigtigt). Kommer sandsynligvis i fremtiden at efterisolere udefra. Har hørt forskellige ting omkring at sætte plast på ældre huse. Hvordan tjekker man om der er sket nogen skade, dvs om der er fugt i væggene? Kan man måle det med en fugtmåler?

Åbn facaden og tag et kig på isoleringen samt regelkonstruktionen, loftet plejer at vise eventuelle problemer ret hurtigt.
Fugtighedsmåler kan narre lidt, så sørg for, at den virkelig måler på træ og lav flere målinger flere steder.

/Kent

Hvor lang tid kan det tage, før fugtproblemer opstår? Plastikken har nu siddet i ca. 2 år.

Umuligt at svare på, da det afhænger af, hvordan ventilationen er udformet med.

/Kent

Dregen sagde:
Hvor lang tid kan det tage, før fugtproblemerne opstår? Plastikken har nu siddet i ca. 2 år.
Det kan tage alt mellem 1-20 år.

Men jeg vil tro, at du allerede efter et par år (siger 2-5) kan forsøge at se, om det er fugtigt, selvom man måske skal tjekke et antal gange i løbet af et år, eller om der er spor af gammel fugt. Selvom det ikke har udviklet sig til en rigtig fugtskade.

Så er det ikke sikkert, at alt er ok bare af den grund, det går måske så langsomt, at man ikke ser noget, før efter 10 år, men HVIS man ser noget tidligt, så har man jo konstateret, at der er noget i gang - og kan få det løst i tide...

/K

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.