Væggene består af:
Træpanel
50 mm mineraluldsplader med pspp-lag
Regelstamme
120 mm mineraluldsplader
Plastfolie
13 mm gips.
Hvor vigtig er dampspærren i denne konstruktion?
Når jeg læser om dugpunktet, ser det ud til, at der teoretisk set ikke er brug for nogen dampspærre her? (da dugpunktet sker teoretisk 200mm inde i isoleringen.)
Træpanel
50 mm mineraluldsplader med pspp-lag
Regelstamme
120 mm mineraluldsplader
Plastfolie
13 mm gips.
Hvor vigtig er dampspærren i denne konstruktion?
Når jeg læser om dugpunktet, ser det ud til, at der teoretisk set ikke er brug for nogen dampspærre her? (da dugpunktet sker teoretisk 200mm inde i isoleringen.)
Senest redigeret:
Så denne information nedenfor kan jeg smide i papirkurven?
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
Hvad betyder dugpunkt?
Dugpunktet er når den varme, fugtige indendørsluft er så nedkølet, at den omdannes til kondens.
Teoretisk set sker dette cirka 200 mm inde i isoleringsmaterialet. Har du mindre end 200 mm isolering, vil indeluften som tommelfingerregel kondenseres først på den anden side af isoleringen og så ventileres den bare bort.
Men har du mere end 200 mm isolering, opstår kondensen inde i isoleringen.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
Hvad betyder dugpunkt?
Dugpunktet er når den varme, fugtige indendørsluft er så nedkølet, at den omdannes til kondens.
Teoretisk set sker dette cirka 200 mm inde i isoleringsmaterialet. Har du mindre end 200 mm isolering, vil indeluften som tommelfingerregel kondenseres først på den anden side af isoleringen og så ventileres den bare bort.
Men har du mere end 200 mm isolering, opstår kondensen inde i isoleringen.
I væggen har du en såkaldt temperaturgradient, hvor temperaturen går fra indetemp til udetemp jo længere ud i væggen man kommer. Et sted på vejen er temperaturen sådan, at den relative luftfugtighed bliver 100% med det fugtindhold, der findes i indeluften. Det har intet med nogle 200 mm at gøre.
Så kan man generalisere og sige, at med tynd isolering er det (normalt) ikke noget problem.
Så kan man generalisere og sige, at med tynd isolering er det (normalt) ikke noget problem.
Klik her for at svare