Jeg har bygget en tilbygning på 3x4 meter, som er en støbt plade sammen med køkkenet. Tilbygningen vil have badeværelse og bryggers med en væg imellem (som ikke er på plads endnu).

Nu er det tid til at isolere væggene og loftet, og jeg overvejer, hvordan jeg skal gøre med dampspærren og tætningslaget. Jeg vil jo sætte vådrumsmembran på badeværelsesdelen, vægge og gulv. Bryggersdelen sætter man vel tætningslag på gulvet, antager jeg, på samme tid som membranen i badeværelset? For at få en stop et sted, formoder jeg, at jeg skal sætte en tærskel ved døren ind til køkkenet, så vådrumsmembranen kan foldes op.

Så spørgsmålet er, hvor sætter jeg dampspærren? Jeg kan jo ikke sætte dampspærre i væggene i badeværelset, for så bliver det jo Dampspærre->45mm isolering->plade->vådrumsmembran... altså to tætte materialer.

Samtidig skal man vel få dampspærren i loftet til at hænge sammen med vådrumsmembranen på en eller anden måde, så der ikke bliver en sprække. Hvis man sætter dampspærren i loftet og derefter 45 lister og 45 isolering på loft og vægge, forsvinder plasten jo bagved.

Enklest er vel at bygge badeværelset som et rum i rummet, altså en luftspalte (typ 20mm?) mellem badeværelsets vægge og ydervæggen med dampspærre.
Hvis man kun bruger 45mm reglar, skal de nok fastgøres ordentligt til ydervæggen med afstandsstykker for at det skal blive stabilt.
45mm isoleringen er vel lige så godt at undlade da.

At få dampspærren sammensat med vådrumssærren er nok ret tricky, men er vel ok hvis man lykkes med det.

Det går fint at have både dampspærre og vådrumsfolie, hvis du bruger moderne tætte vådrumsfoliesystemer.

injonil sagde:
Det går bra att have både dampspærre og vådrumsfolie, hvis du bruger moderne tætte vådrumsfoliesystemer.
Hmmm, skal dampspærren være på indersiden (mod rummet) af 45mm isoleringen da?

Der er jo altid en lille risiko for kondens, hvis fugtig luft kommer mellem plastlagene, som da ikke kan tørre. = det skal være helt tæt mellem dampspærren og vådrumsfolien! Og ingen fugt må hellere bygges ind.

Eller er det ikke så nøje?

For typ 3 år siden var reglerne sådan, at det var ok at have dampspærre, hvis man sætter mindst 28 mm afstand (45 mm i dit tilfælde), så dampspærre burde ikke være noget problem, hvis reglerne ikke har ændret sig.

Dampspærre plade vådrumsfolie. Samle med øvrig dampspærre hvor væggene møder ydervæggen. Intet organisk mellem dampspærre og folie..

For typ 3 år siden var reglerne sådan, at det var ok at have dampspærre, hvis man har mindst 28 mm afstand (45 mm i dit tilfælde), så dampspærre burde ikke være noget problem, hvis reglerne ikke har ændret sig.
Da skal det vel være ventileret = et par åbninger på passende steder, så luften kan udskiftes?

RoBo sagde:
Dampspærre plade vådrumsfolie. Forbind med øvrig dampspærre, hvor væggene støder op mod ydervæggen. Ikke noget organisk mellem dampspærre og folie..
Det synes jeg lyder ok.
Så skal altså dampspærren være på indersiden af al isolering og eventuel krydsfiner?!

Det var flere varianter..ser ikke rigtig hvad dampspær har at gøre bag vådrumsfolien. Lyder jo som maksimal risiko for problemer. Hvis man nu skal gøre sådan... hvis folien kommer lige bag gipspladen, så vil alle rørføringer også "punktere" folien (og tætnes i videst muligt omfang..)

Hvad gælder for tætningslaget på pladen? Antager at jeg må have en tærskel for at få en opvikket kant et eller andet sted?? Og hvis jeg ikke vil have nogen tærskel mellem vask delen og toilettet, så må jeg simpelthen lægge vådrumsfolien på hele gulvarealet.

Arne999 sagde:
Det var flere varianter..ser ikke rigtig hvad dampspærre har at gøre bag vådrumsdugen. Lyder jo som maksimal risiko for problemer. Hvis man nu skal gøre sådan... havner dugen præcis bag gipspladen så kommer jo også alle rørføringer "punktere" dugen (og tætnes i muligt omfang..)
Jeg ville nok vælge alternativet med luftspalte mellem badeværelsesvæggen og ydervæggen med plast.
Men jeg er bare en glad amatør :)

Arne999 sagde:
Hvad gælder for tætslagslaget på pladen? Antager at jeg må have en tærskel for at få en opvikt kant et sted?? Og hvis jeg ikke vil have nogen tærskel mellem vask delen og toilettet så må jeg simpelthen lægge vådrumsdugen på hele gulvarealet
Så må du nok sætte vådrumsdug over hele gulvet hvis du skal gøre det "ordentligt".
Er der gulvafløb i vaskeafsnittet? så mener jeg det er et must med tætslagslag.

Jeg ved ikke hvordan dit badeværelse/vaskerum ser ud, men er der risiko for at der ofte står vand i dørhullet mellem badeværelset og vaskerummet? Hvis ikke så er det i praksis ret unødvendigt med tætslagslag.

Opvikning ved tærskel synes jeg ofte er ret latterligt i større badeværelser med bruser langt fra døren. Tærsklen bliver aldrig våd, måske har man en oversvømmelse hvert 10. år, so what, det tørrer nok op.

Men hvis det ikke gøres i henhold til bestemmelserne så bliver man vel sagsøgt...

Hvis jeg sætter vådrumsfolie på vægge og lader den gå op med et overlap på en regel, hvor folien klemmes med dampspærren, så synes jeg jo, at det virker helt unødvendigt med en dampspærre bagved folien. Hvilken funktion skal den opfylde??? Hvis der skulle komme fugt der, så er den jo indespærret...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.