Isolerer gulvbjælkelaget med cellulosefiber. Har lagt dampspærre, før jeg nu skal lægge gulvspånplade og derefter flydespartle til gulvvarme, og derefter klinker/sten ovenpå. Det betyder jo, at jeg ikke kan lime spånpladen mod reglarne. Burde jeg hellere undlade dampspærren?
Virker det med gulvskruer, eller "skal" det være spånpladeskruer?
Virker det med gulvskruer, eller "skal" det være spånpladeskruer?
Står over for samme dilemma. Hvordan gjorde du?F Färdigrenoverad sagde:Isolerar gulvbjælkelaget med cellulosefiber. Har lagt dampspærre inden jeg nu skal lægge gulvspånplade for derefter flydespartle for gulvvarme og så klinker/sten ovenpå. Det gør jo, at jeg ikke kan lime spånpladen mod bjælkerne. Bør jeg hellere skippe dampspærren?
Fungerer det med gulvskruer eller "skal" det være spånpladeskruer?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 507 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,507 indlæg
Jag har rotat lite i det här tidigare och min slutsats som jag la på minnet är att skruvlimmat 22mm golvspån är alldeles tillräckligt ångtätt så det behövs inte ångspärr i golv. Golv/väggvinkeln får man lösa så det blir tätt ändå på "valfritt" sätt.
Exakt vad jag kollade upp för att landa i denna slutsats minns jag inte
Att inte limma golvspån är ett misstag enligt mig.
Exakt vad jag kollade upp för att landa i denna slutsats minns jag inte
Att inte limma golvspån är ett misstag enligt mig.
Jag skippade ångbromsen helt. Enda alternativet hade varit att isåfall montera ångbroms sen läkta på nån träläkt som man sen skulle limma golvspånet i, och marginalerna är små. Golvet får inte bygga för mycket i höjd. Plus att en läkt skulle kunna ge potentiellt knarr med tiden eftersom den inte kan limmas. Och precis som Rickard här ovanför säger så är skivan i sig tillräckligt ångtät. Plus att ångvandringen nedåt är mycket mindre. Det mesta färdas uppåt.E erkka sagde:
Gemini däremot ger ofta bättre svar upplever jag, åtminstone när det gäller byggtekniska frågor. Frågade för skojs skull nu, och den bekräftade att golvspån fungerar tillräckligt väl som ångbroms i sig själv (utan att jag ställde ledande frågor).E erkka sagde:
Klik her for at svare