Har et hus fra århundredeskiftet hvor vi skal bygge badeværelse på 2. etage. Ovenover dette er der et koldt loft med isolering af savsmuld. I badeværelset vil vi installere en udsugningsventilator (pax eller lignende). Huset bruges som sommerhus. Loftet i dag er planker og ovenpå det (på loftet) avispapir og savsmuld.

Min tanke er at udover ventilatoren lægge en Damphæmmer i loftet for at reducere fugt til loftet og ser to alternativer.
Den enkle: sætte damphæmmeren (dug) på plankeloftet nedefra og derefter gips med vådrumsfarve. Så "nedefra" set: gips, Damphæmmer, plank, avispapir, savsmuld.

Den mere besværlige måde: op på loftet, skovle savsmuld væk, sætte Damphæmmer på plankeloftet. Derefter male plankeloftet i badeværelset, alternativt sætte gips. Så nedefra set: eventuelt gips, plank, Damphæmmer, avispapir, savsmuld

Er alternativ 1 ok eller skal man op på loftet?

Ingen som har styr på dette?

Skal ikke sige at jeg har 100% på overblik.

Men jeg ville have valgt alternativ 1 med fugtstyret udsugningsventilator.

Et af mine badeværelser har et patchwork til dampbarriere efter diverse ombygninger, men der er ingen tegn på fugtproblemer.
Et gipsloft, der er malet med vådrumsmaling og fuget mod væggene, og en udsugningsventilator i loftet føles i teorien meget tæt.

Alternativ 1 lyder fornuftigt. Allerede gips med farve ville nok række langt. Men det er ikke forkert med en dampspærre der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.