Hvis jeg stiller det spørgsmål til konstruktøren, så vil han sandsynligvis svare ja, du har brug for det og ikke give efter fordi han mener, det skal være den slags. Der behøves en til, der gennemgår hans arbejde, hvis jeg skal få det rigtige svar.
Er c30/37 dårlig for et betongulv eller?

M MackanM sagde:
Om jeg stiller det spørgsmål til konstruktøren, vil han sandsynligvis svare ja, du har brug for det og ikke bøje sig, fordi han mener, det skal være den slags. Der er brug for en anden til at gennemgå hans arbejde, hvis jeg skal have det rigtige svar.
Er c30/37 dårlig for betonggulv eller?
Du skal ikke stille et ja/nej spørgsmål. Du skal bede ham motivere sit valg.

C30/37 er sandsynligvis en "stærkere" beton end nødvendig. Dog kan det være nødvendigt med hensyn til strukturel bæreevne.
Bed gerne om en begrundelse og ikke bare et ja. Du behøver ikke følge konstruktøren angående luftindholdet, men hvis der mod al sandsynlighed skulle opstå nogle problemer med uventede revner i pladen, kan det blive lidt besværligt at få noget ud af det, da man ikke følger anvisningerne. Dog bør man ikke afvige fra styrken uden at rådføre sig.

Senest redigeret:
Får ringe på mandag.
Jeg sad og funderede lidt. Det bedste er vel at lægge membranhærder og plast efter glitning. Der er vel risiko for, at plast skal sætte sig fast, når det kun er sloddet? Eller tager jeg fejl?

Hej, nu er det sikkert for sent.
Er betongen en indendørs konstruktion behøver man absolut ingen luft i den. Luft anvender man i konstruktioner, der udsættes for kulde i lange perioder (permanent eller cyklisk). Vi taler år. Der dannes et mikroskopisk poresystem, som det bundne vand kan udvide sig i, når det fryser.
Skal ikke forveksles med luften, som man bruger vibratoren til at fjerne.

Man behøver absolut ikke have luft for at støbe en konstruktion, som skal være indendørs (type bundplade i en villa).
Betongen skal beskyttes mod tidlig frysning. Dvs. at betongen må ikke fryse, før den har opnået en trykstyrke på 5MPa. Da dannes der iskrystaller i betongen, og videre styrkeøgning kan udeblive.
Dette opnås ret hurtigt, hvis man har varme i betongen og dækker overfladen med f.eks. betonhærdningsmåtte.

Tænk på, at betonvinter regnes fra +5 grader. Lavere udendørstemperatur end det, så går styrkevæksten utrolig langsomt, hvis man ikke isolerer betongen eller tilfører varme.

At glitning skulle ødelægge poresystemet er muligvis korrekt (jeg ved det ikke).

Skal du støbe en bundplade i et hus, er det ofte vct-tallet, der styrer styrken i betonen.
Vand-cement-tallet styrer forholdet mellem vandet og cementen i betonen. Jo mindre vand der er, desto større er styrken i opskriften.

Man vil som regel gerne have lavt vct <= 0,50 for udtørringens skyld. Især i badeværelser.

I projektet, jeg arbejder på nu, er kravet til styrken c30/37 fra konstruktøren på etagedækkene. Men vi ved af erfaring, at vi skal ned på vct 0,40 i badeværelserne for at nå ned på 85% RF inden tætningslag. Med vct 0,40 øges styrken i betonen til c40/50

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.