14,281 læst ·
20 svar
14k læst
20 svar
C14 eller C24 45x120 til garagekonstruktion?
Hvorfor spare på dimensioneringen af træet? Tænk på at garagen skal stå i mange år fremover
Ja, det er nok ret garanteret OK. Du bor vel ikke i snezone 6 og plejer at få driverdannelse på taget ...E earlo sagde:
Jeg ved ikke, om der findes et sted i Sverige, der ikke klarer 45x120 i 2,5 meters længde som væggregler, det må i så fald være blandt de værste snelægger ...
Når pladematerialet er på plads, er reglerne stagede i den svage retning.
Jeg regnede på min garage, med 120x45 og 4 meter spændvidde, og havde meget gode marginaler med min snezone 2,5.
Tak for alle svar og tanker omkring dimensionering.
Tanken er, at væggene indvendigt skal beklædes med OSB og gips.
Snøzone er 2,5.
Ifølge byggbeskrivningar.se er egentyngden fra taget (betontagsten, isolering) 0,9 kN/m2.
Dette giver så ca. 3,5 kN/m2.
Tanken er, at væggene indvendigt skal beklædes med OSB og gips.
Snøzone er 2,5.
Ifølge byggbeskrivningar.se er egentyngden fra taget (betontagsten, isolering) 0,9 kN/m2.
Dette giver så ca. 3,5 kN/m2.
Det står ikke i færre år fordi man bruger tyndere træ. Eller ja, hvis det ikke vedligeholdes overhovedet og der begynder at trænge vand ind, så tager det jo længere tid for en kraftigere regel at rådne selvfølgelig.P Putte 9497 sagde:
Jeg er alt for at bygge solidt men i de tilfælde det ikke er nødvendigt eller endda gør nogen mærkbar forskel, så er det bare spild af penge, ressourcer og plads.
Selvfølgelig gør det en forskel på 45x120 eller 45x145 eller højere
Klik her for at svare