14,281 læst ·
20 svar
14k læst
20 svar
C14 eller C24 45x120 til garagekonstruktion?
Side 1 af 2
Hej,
Jeg er i gang med at planlægge et garagebyggeri og har forstået, at det ikke skulle være noget problem at bruge 45x120 til stommen (giver god mulighed for isolering, 120+45). Bredden bliver 4,8 meter og længden 9 meter med saddeltag på 27 grader.
Spørgsmålet er, om det er okay ud fra et holdbarhedsperspektiv at bruge kortregel 45x120x2500 c14 i stedet for f.eks. 45x120 c24, som derefter skal kappes mindst én gang.
Det ville blive nogle tusind kroner dyrere, men spare et par timers arbejde. I alt bliver det ca. 50 reglar (25 til 50 kapninger).
Nogle tanker eller erfaringer omkring dette?
Jeg er i gang med at planlægge et garagebyggeri og har forstået, at det ikke skulle være noget problem at bruge 45x120 til stommen (giver god mulighed for isolering, 120+45). Bredden bliver 4,8 meter og længden 9 meter med saddeltag på 27 grader.
Spørgsmålet er, om det er okay ud fra et holdbarhedsperspektiv at bruge kortregel 45x120x2500 c14 i stedet for f.eks. 45x120 c24, som derefter skal kappes mindst én gang.
Det ville blive nogle tusind kroner dyrere, men spare et par timers arbejde. I alt bliver det ca. 50 reglar (25 til 50 kapninger).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er helt OK at bruge C 14 træ til stående regler i en væg. Afstiver du dem på halv højde med kortlingar, klarer en sådan regel ca. 16 kN (1,6 ton) i centrisk last. Til bjælker, spær mm bør man altid vælge C 24 træ, hvor betyder forskellen meget mere.
Forstår ikke rigtig hvordan det kan spare nogen timers arbejde? Selv skærer jeg altid reglar til, og jeg ville ikke stole på, at de er præcis 2500mm.
Erfaringsmæssigt sparer man mest tid ved at arbejde med lige reglar, når man laver vægkonstruktioner. Er reglarne skruet, bliver det altid meget besværligt at få en plan og lige væg. C24 reglar plejer at være lidt bedre i denne henseende end C14.
Holdbarhedsmæssigt er jeg helt enig med ovenstående. Det er mere end tilstrækkeligt med C14 også.
Erfaringsmæssigt sparer man mest tid ved at arbejde med lige reglar, når man laver vægkonstruktioner. Er reglarne skruet, bliver det altid meget besværligt at få en plan og lige væg. C24 reglar plejer at være lidt bedre i denne henseende end C14.
Holdbarhedsmæssigt er jeg helt enig med ovenstående. Det er mere end tilstrækkeligt med C14 også.
Hvis man alligevel skal tilpasse, så sparer man selvfølgelig ingen tid. Det er måske mig, der tænker helt forkert.V vectrex sagde:Forstår ikke rigtig, hvordan det kan spare nogle timers arbejde? Jeg tilpasser altid reglar og ville ikke stole på, at de er præcis 2500 mm.
Erfaringsmæssigt sparer man mest tid ved at arbejde med lige reglar, når man laver vægstammer. Er reglarne skruede, bliver det altid meget mere besværligt at få en plan og lige væg. C24 reglar plejer at være lidt bedre i denne henseende end C14.
Holdbarhedsmæssigt er jeg helt enig med ovenstående. Det er rigeligt med C14 også.
En anden tanke jeg havde var, at kortreglen på 2500 mm giver mindst spild. Hvis jeg skærer en 4800 mm i halve, får jeg intet spild, men 100 mm lavere lofthøjde. Hvis man vælger en endnu længere regel, bliver der en masse spild, medmindre jeg bygger en højere garage, hvilket kommunen måske har noget at sige om.
En kap-sav på et stativ og en liste med alle længder, du har brug for, så saver du det der på nul tid.E earlo sagde:Hvis man alligevel skal renkapere, så sparer man selvfølgelig ingen tid. Det er måske mig, der tænker helt forkert. En anden tanke jeg havde var, at kortreglen på 2500 mm giver mindst spild. Saver man en 4800 mm på halvdelen, får jeg intet spild men 100 mm lavere lofthøjde. Vælger man en endnu længere regel, bliver der en masse spild, medmindre jeg bygger en højere garage, hvilket kommunen kan have lidt at sige om.
Skal reglerne være præcis 2500, havde jeg købt 5400-regler og fået 2 ud af hver. Lidt spild bliver der jo, men det er næsten ubetydeligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Meget afhænger af træhandleren og dennes sortering. Har man brug for 2,5 m længder, bør træet helst være 5,1 m. Det er en vigtig del af planlægningen at beregne, hvor meget materiale og hvilke dimensioner man har brug for. C 24-træet er taget fra en bedre sortering, hvilket især betyder en mindre mængde knaster. C 14 i kortlængder kan være dyrere end C 24 i normale længder. For en konstruktion til en garage er det ikke et stort spørgsmål.
Jeg bygger garage nu og brugte 45x145 regel samt 45x45 i væggene.E earlo sagde:Hej,
Jeg er i gang med at planlægge et garagebyggeri og har forstået, at det ikke skulle være noget problem at bruge 45x120 til stommen (giver god mulighed for isolering, 120+45). Bredden bliver 4,8 meter og længden 9 meter med sadeltag på 27 grader.
Spørgsmålet er, om det er okay ud fra et holdbarhedsperspektiv at bruge kortregel 45x120x2500 c14 i stedet for fx 45x120 c24, som derefter skal kappes mindst én gang.
Det ville blive et par tusindlapper dyrere, men spare nogle timers arbejde. I alt bliver det ca. 50 regler (25 til 50 kapninger).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tagets spændvidde samt områdets snezone har selvfølgelig stor betydning. Dobbeltgarage i Norrland giver andre forudsætninger. For en enkeltbilgarage i det sydlige Sverige er det tilstrækkeligt med tyndere træ.
Min garage er bygget i Örebro
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En fordel med 45x145 træ er, at det tåler en større last uden kortlingar. Kortlingarna fungerer som afstivning i træets svage retning. Jo mindre dimension man arbejder med, desto mere skal man tænke på afstivning i sidled.
Sparer tid... Ja, det er, hvordan du ser på det. Jeg ville nok have brugt i det mindste 170 x 45, for at gardere sig mod eventuelle snefarer. Bor selv i Skåne, med den tankegang. Jeg synes personligt, det er dumt at spare på en tagkonstruktion. Materialet man får i kortlægterne er ofte af dårligere kvalitet, de bedre elementer ligger netop i fulde længder. Men så bliver det mere besværligt med transporten. Men det er mine meninger, der er sikkert nogen, der slet ikke er af denne opfattelse. Held og lykke!E earlo sagde:Hej,
Jeg er i gang med at planlægge en garagebygning og har forstået, at det ikke skal være noget problem at bruge 45x120 til stommen (giver god mulighed for isolering, 120+45). Bredden bliver 4,8 meter og længden 9 meter med saddeltag på 27 grader. Spørgsmålet er, om det er okay fra et styrkeperspektiv at bruge kortlægte 45x120x2500 c14 i stedet for fx. 45x120 c24, som derefter skal skæres mindst én gang. Det ville blive et par tusinde kroner dyrere men spare nogle timers arbejde. I alt bliver det ca. 50 lægter (25 til 50 snit).
Selv byggede jeg min dobbeltcarport med 220 x 90 som bjælker. Med 170x 45 som spær. Men så er byggeriet 25x8m i areal.
Men altså man kan bygge en ret stort garage. Eller beboelses hus for den sags skyld, med 95x45 i væggene. Normalt har man sømreglar på ydersiden og plademateriale på indersiden. Nogle gange også liggende 45x45. Alt dette stiver op mod knækning i svagt led.
Vægreglernes dimension styres normalt altså ikke af holdbarhed men af mængden isolering man vil have ind.
Vægreglernes dimension styres normalt altså ikke af holdbarhed men af mængden isolering man vil have ind.