Nu er jeg rigtig irriteret! Forskellige bygherrer giver forskellige svar, og alle er lige så sikre på det de siger. Desværre er det vel sådan, at mange bygherrers teoretiske viden adskiller sig, og mange har vel ikke åbnet et fagblad i mange år for at tilegne sig de nyeste indsigter.

Hvad gælder for dampspærre, når man efterisolerer indvendigt? Jeg ved, at man helst skal gøre det udvendigt, men nu ser situationen ud, som den gør. Nogen siger, at dampspærren lukker fugten inde, og nogen siger, at den skal være der. Min egen opfattelse er, at det bør se ud som vedhæftede skitse nedenfor.

Luftspalten er ventileret til det fri på de dele, jeg tænker at isolere, på øvrige dele med dobbelt sten er den ikke det. Det, der er sket, er, at jeg har åbnet op til kip i et gammelt hus, hvor indervæggen i mursten kun har dækket de varme dele.

• Diagram over vægopbygning: Tegl med puds, luftspalte, vindpapp, isolering stenuld, plastfolie, gipsplade. Diagram illustrerer indvendig efterisolering.
Senest redigeret:
Rigtigt tænkt, dampspærren, skal sidde tættest på gipspladen, men udsagnet at den holder fugten inde er også rigtigt, det er selve pointen, den skal forhindre fugt i at vandre ud i væggene. Den holder altså fugten inde i rummene og skal derfra ventileres ud på passende vis, naturlig ventilation eller varmevekslersystem, f.eks.

Men hvordan det bliver, når man efterisolerer et gammelt hus, vil jeg ikke rode mig ud i, egentlig skal hele huset vel være "tæt", plastrer man kun visse dele, vandrer der nok desto mere fugt andre steder.

Senest redigeret:
Præcis! Jeg var måske lidt uklar i min tekst, men spørgsmålet handler om dampspærren skal være der eller ej. At den skal sidde inderst i en konstruktion er jeg helt sikker på, men ifølge disse tømrere var den ikke nødvendig, og vindpapiret kunne ligge direkte mod ydermuren.

Hvad mener I derudover om de regler, der findes på billedet og som ligger direkte mod murstenmuren? Er der risiko for, at disse optager fugt, eller er faren løst ved, at der er en luftspalte, som bryder fugtens vandring?

Fandt lidt i en anden tråd:

tartan sagde:
Thomas_P. Desværre har mange tømrere opfattelsen, at man ikke skal sætte plast op i gamle huse. Dette skyldes, at tømrere normalt ikke er opdateret inden for ventilation og fugtvandring og hvad der sker, når husets forudsætninger ændres. Jeg er selv tømrer, men har videreuddannet mig i fugtproblematikken, og vil nok påstå, at dine tømrere tager fejl. Men deres meninger må stå for dem, og du må selv tage ansvaret for dit hus. Jeg synes, du skal ringe til kommunens bygningsinspektør og rådføre dig. Disse personer er altid opdateret og skal ses som en ressource, hvortil vores skattekroner går. Det ville undre mig meget, hvis de har en anden mening end mig.
Tartan

Hvorfor bruge et materiale, der ikke tåler fugt? Jeg tænker på gullfiber og stenuld. For mig er det mærkeligt, at man vælger det!?

Så ville man jo aldrig bygge med disse materialer, hvis man følger den logik. Heller ikke træ, men kun stålreglar og cellplast.

Hvorfor gør vi det ikke så. Udover at det brænder godt. Vi alle vil jo bo i sunde og velværede huse!?

Det er et ræsonnement, man kan overveje. Problemet, som jeg ser det, er at fugten findes altid, uanset materiale, og det, som kan vokse og skabe bekymring, kan trænge ind via luften, såsom sporer og andet. Hvad er egentlig et velfungerende hus? Findes det med dagens krav til isolering?

Fandt yderligere info om dette emne. Det ser ud til at være debatteret heftigt gennem årene.
pleximaster sagde:
Værd at tænke på i gamle huse

Hvis man skal bruge guldfiber/rockwool skal man have
plast/dampspær da disse materialer ikke er hygroskopiske, dvs kan
binde vandmolekyler, hvilket organiske isoleringsmaterialer typ
spån kan. Er vandmolekylerne kemisk bundet til et materiale,
om end løst, så er det ikke tilgængeligt for for eksempel
skimmelvækst. I moderne isoleringsmaterialer, som ikke kan binde fugt,
faller fugten ud (Kondenserer) og tillader dermed skimmelvækst.
Der findes altid organisk støv og andet, som kan mugne i de
uorganiske isoleringsmaterialer. Det er derfor, man har plastik i
modernehuse; isoleringsmaterialerne kræver dette. Sætter man plastik i
huse med organiske isoleringsmaterialer, kan dette forhindre
vandmolekylerne at blive luftet bort, da de kemiske bindinger
frigives ved ændringer i temperatur og luftfugtighed. Da kan
vanddampen eventuelt kondensere i materialet og dermed
også mugne.

Summa summarum, det er forskel på vand, vanddamp og
vandmolekyler bundet til andre molekyler. Det er kun i
vandtfasen, det kan bidrage til skimmel.

Kan man ikke lave en tilstrækkelig tæt dampspær, hvilket kan være svært i gamle huse, bør man afholde sig fra uorganiske isoleringsmaterialer og anvende organiske hygroskopiske isoleringsmaterialer.

Guldfiber/Rockwool - skal have dampspær (plast)
Organiske isoleringsmaterialer - bør ikke have dampspær

mvh plexi

fjern celleplasten og erstat den med foamglas så har man nok en optimal byggemetode mod fugt og brand

Ja. Enig. Det rette materiale i det rette hus. Gamle huse skal ikke have plastik i vægge og tag. Som jeg ser det, er det kun ecofiber af alle slags, der fungerer i gamle huse.

Kan nogen så forklare for mig, hvad der menes med et "gammelt hus" som det så fint hedder. Hvad er forskellen mellem et nyt hus og et renoveret ældre? Menes det, at husets sjæl på en måde afgør, hvor fugtskader opstår eller ej, eller er det helt enkelt sådan, at byggemetoder før i tiden tålte lidt mere fugt uden at de tog skade?

Hovedspørgsmålet lyder: På hvilken måde kan en korrekt placeret dampspærre gøre mere skade end gavn?

Hvis dampspærren ikke er tæt rundt om husets fire vægge og tag, vil fugten søge endnu mere ud der, hvor du ikke har fået noget plastik.
Den eneste måde at få det til at (næsten) fungere er at rive alle indvendige vægge og indvendige lofter ned, så alt, der er tilbage, er en isoleret skal, uden selv gips.

Så kan du begynde at pakke ind i plastik og sørge for at have overlap; samlingen skal helst komme ved en regel, så kan du klemme den sammen med gipsen, udover byggfolietape du har brugt.

Den sætter du selvfølgelig også i plastikfilmens samling mellem væg og tag.

Huset skal være lige så tæt som en ballon, der må ikke være et hul eller nogen åbning i plasten.

Da har du gjort det rigtigt, derefter handler det om ikke at skade det, når du sætter gipsen tilbage og begynder med indvendige vægge og lofter.

Men det blev lidt meget arbejde...

Men ellers er risikoen, at du får konvektionsskader, tror jeg ordet var,
jeg døste lidt under "plastkurset", som mest behandlede nybyggeri.

Men princippet er jo det samme for gamle huse også, at ikke få det helt tæt, hvilket er svært (når der ofte sidder indvendige vægge i vejen)... kan føre til skader.

Svaret er vel, at det ikke er muligt at placere dampspærren rigtigt på et gammelt hus....

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.