Hej

Jeg er i gang med at bygge til mit hus og har stødt på lidt problemer, som jeg undrer mig over, om nogen kan hjælpe mig med. Jeg bygger med plade på jord og pladen blev støbt i slutningen af september sidste år. Da jeg bygger selv, går det ret langsomt. Taget og væggene kom på plads i november, og en kold dag i begyndelsen af januar satte jeg vinduerne i. Da vinduerne kom på plads, begyndte jeg at opvarme det hele med byggevarmer, og i sidste uge tilsluttede jeg gulvvarmen. Jeg har været omhyggelig med ikke at bygge noget fugt ind, og jeg tror, jeg har haft held med det. Problemet, jeg ser nu, er, at efter gulvvarmen er blevet tændt, bliver det lidt fugtigt nogle steder i væggenes nederste kant. Hvad tror I det kommer fra? Er det fugt fra pladen, som afgives nu, når varmen kommer på? Kan det være fugt fra lægterne, der kommer frem, når varmen startes? Nogle andre ideer? Der har også været et kraftigt vejrskifte i dag. Indtil i går har det været støt under -5 i lang tid, og i dag har det pludselig været nogen plusgrad.

Har du nogen ventilation? Og nogen fugtmåler?

ordain sagde:
Har du någon ventilation? Og nogen fugtmåler?
Jeg har åbnet ind til det eksisterende hus, så ventilationen er koblet sammen med den mekaniske udsugningsventilation. Jeg har dog ingen separat "byggeventilation" lige nu. Jeg har ingen fugtmåler for træ, men en hygrometer som står der, og den viser 42%.

Da jeg så fugten i nederkanten, tog jeg lidt fra hinanden (jeg har ikke spartlet endnu) for at se, om jeg kunne finde kilden. Når jeg stikker hånden ind i væggen, føles det som om der er lidt rimfrost på indersiden af vindsikringen. Væggene består af gips-spånplade-diffusionsspærre-145mm stående isolering-45mm liggende isolering-vindsikring-luftspalte-panel.

Min egen teori er, at det er fugt fra pladen/byggematerialet, der kommer ud, når jeg tænder for varmen, og som derefter danner rimfrost på indersiden af vindsikringen. Når det så bliver mildere vejr, smelter rimfrosten, og der bliver fugt i væggen. Kan det passe, og i så fald burde det vel forsvinde, så snart jeg lykkes med at lufte al fugten væk. Hvad tror I om at skrue gulvvarmen på max for at slippe af med fugten?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.