804 læst ·
23 svar
804 læst
23 svar
Muligt at flytte vandbåren gulvvarme?
Har en to-plans villa fra 1994. Jeg overvejer at installere en brændeovn i stueetagen.
Huset mangler i dag en skorsten. Jeg ved, at der findes skorstene, man monterer uden på husfacaden, men jeg vil helst trække den indendørs.
For at lykkes med dette skal jeg lave et ca. 40 cm i diameter hul i etagedækket (træ). Hvor gulvvarmerørene i dag ligger c/c 200.
Gulvvarmerørene ligger i sporet celleplast, ovenpå ligger gulvspånplade og derefter klikgulv.
Overvejer, hvor svært det vil blive at flytte rørene for at gøre plads til hullet? Nogen der har prøvet?
Tænker at de med tiden måske bliver hårde og sprøde, så man måske ikke kan behandle dem hvordan som helst?
Et andet alternativ er vel at klippe over og samle røret eller bryde gulvet op på hele overetagen og trække rørene om. Men det føles ikke særligt tiltalende...
Huset mangler i dag en skorsten. Jeg ved, at der findes skorstene, man monterer uden på husfacaden, men jeg vil helst trække den indendørs.
For at lykkes med dette skal jeg lave et ca. 40 cm i diameter hul i etagedækket (træ). Hvor gulvvarmerørene i dag ligger c/c 200.
Gulvvarmerørene ligger i sporet celleplast, ovenpå ligger gulvspånplade og derefter klikgulv.
Overvejer, hvor svært det vil blive at flytte rørene for at gøre plads til hullet? Nogen der har prøvet?
Tænker at de med tiden måske bliver hårde og sprøde, så man måske ikke kan behandle dem hvordan som helst?
Et andet alternativ er vel at klippe over og samle røret eller bryde gulvet op på hele overetagen og trække rørene om. Men det føles ikke særligt tiltalende...
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 470 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,470 indlæg
Jag har inte gjort det, men 40 cm är ju inte så mycket flytt av slingan.
Men man måste ju öppna den till snurren (där den vänder vid väggen för att få den längre)
Annars kan du nog inte få isär det mer än någon cm.
Alternativet är ju att en röris klipper och skarvar.
Vet att det går, har varit med om det.
Men att man inte får,
kanske är försäkringsbolagen som säger nej till skarven.
Men man måste ju öppna den till snurren (där den vänder vid väggen för att få den längre)
Annars kan du nog inte få isär det mer än någon cm.
Alternativet är ju att en röris klipper och skarvar.
Vet att det går, har varit med om det.
Men att man inte får,
kanske är försäkringsbolagen som säger nej till skarven.
Hålet jag ska göra i golvet är nära ytterväggen, där slingorna vänder, vilket då borde vara en fördel (?)
Jag vill helst undvika att skarva slangen och ser två alternativ:
- Bryta upp golvet i hela rummet, göra nya spår i frigoliten och sidoförflytta varje slinga några centimeter, så att jag till slut får ett fritt utrymme på 40 cm där hålet ska vara.
- Spåra nya, sneda spår just där hålet ska vara och leda om slingorna lokalt för att skapa ett fritt utrymme på 40 cm. Jag antar att jag då behöver låta slingorna delvis korsa varandra, så att de bitvis ligger ovanpå varandra. Jag bifogar en skiss som visar hur jag tänker.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,627 indlæg
Jag skulle inte korsas slingorna, lägg slingorna tätare istället.E Et1975 sagde:Hålet jag ska göra i golvet är nära ytterväggen, där slingorna vänder, vilket då borde vara en fördel (?)
Spontant känns alternativ 2 enklast. Tror ni att det fungerar i praktiken? Nått att tänka på?
- Bryta upp golvet i hela rummet, göra nya spår i frigoliten och sidoförflytta varje slinga några centimeter, så att jag till slut får ett fritt utrymme på 40 cm där hålet ska vara.
- Spåra nya, sneda spår just där hålet ska vara och leda om slingorna lokalt för att skapa ett fritt utrymme på 40 cm. Jag antar att jag då behöver låta slingorna delvis korsa varandra, så att de bitvis ligger ovanpå varandra. Jag bifogar en skiss som visar hur jag tänker.
Förstår att det blir mera ”rätt” att göra så.J jhall sagde:
Å andra sidan tänker jag att det blir betydligt mycket mera arbete också, mera golvspånskiva jag måste riva upp och frigolit jag måste spåra. Tänker att jag behöver sidoförflytta rätt många slingor om jag ska få ihop till ett 400mm hål. Slingorna ligger nog cc 200mm idag.
Därför tänker jag att de är mindre jobb med att korsa.
Tack för alla svar!
Låter som att samlade bilden i alla fall är att de borde vara möjligt på ett eller annat sätt… 🙂
Tycker de är märkligt att de inte verkar vara så många som tvingats göra samma sak. Tänker att de borde va rätt vanligt?
Låter som att samlade bilden i alla fall är att de borde vara möjligt på ett eller annat sätt… 🙂
Tycker de är märkligt att de inte verkar vara så många som tvingats göra samma sak. Tänker att de borde va rätt vanligt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,627 indlæg
https://www.uponor.com/sv-seE Et1975 sagde: