Hej!

Jeg er superdårlig til at forklare ting, men jeg vil gøre mit bedste :)

Vi fik pladsmangel derhjemme, da barn nr. 2 kom. Derfor besluttede vi os for at bygge terrassen, som vi ikke brugte, om til et isoleret rum, der nu tilhører huset.

Kruxet er lidt, at det ser sådan ud (set ovenfra)
|
------------------------------------------------- |
X-----------------------X----------------------X

X-----------------------X----------------------X

Hvor "----------" er husvæg og "X" er støbte søjler i eternit-rør (firkantede)

Mellem søjlerne på langsiden ligger der en 100x200 bjælke og hviler, ligeså mod ydervæggen.
Antager, at det er to bærende bjælker, ikke? :)

Ovenpå dem ligger der 45x195 regler cc60 i modsat retning (fra husvæggen og ud)

Mellem søjlen nederst til venstre til den nederst til højre er der cirka 4 meter.
Mellem søjlerne fra husvæggen og ud er der cirka to meter.

Set ovenfra har søjlerne sat sig eller lignende, inden byggeriet blev påbegyndt var der en hældning mindre end 0.5 cm per meter. Nu er det 3 cm per meter. Alting hælder ned mod højre set ovenfra. Det hælder også 1,5 cm fra husvæggen og ud.

Søjlerne mod husvæggen er faststøbt i huset.

Søjlernes højde er 1,20 m ... De bærende bjælker ligger hvilende på disse søjler da...

Nu når alt er oprejst, gipsen er på og taget er ordnet, rummet er møbleret m.m. så er det ikke stift overhovedet.
Jeg er virkelig bekymret for at skidtet skal styrte sammen eller noget lignende...

Overvejer derfor at støbe to søjler/plinter ned i midten, fastgøre en bærende bjælke til og lidt flere regler, så det burde blive ekstra stabilt som nedenfor: ?
--------------------------------------
X------------X--------------X
------X------------X--------
X------------X--------------X

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare... Men søjlerne har stået der siden 1953, og jeg antager, at de ikke flytter sig... Er dog usikker på, om de tåler belastningen...

Konstruktionen sidder ikke fast i huset heller, undtagen de inderste søjler som i bunden er faststøbt i husgrunden.

Spørg gerne en hel masse, så skal jeg forsøge at forklare mere indgående.

Senest redigeret:
Tror ikke jeg fuldt ud har viden til at hjælpe dig med dette, men jeg kan i det mindste stille nogle opfølgende spørgsmål, som når de er besvaret måske gør, at en anden kan drage nogle kloge konklusioner.

Hvad står plintene på? Hvor store er tværsnittet på de eksisterende søjler? Hvordan ser de ud i bunden, er de bredere der? Hvordan havde du tænkt at forankre dine nye plinte i/på jorden?

(Til næste gang, skriv gerne dit spørgsmål i overskriften eller tidligere i teksten. Man skal læse meget langt, før man forstår, hvad dette handler om, hvilket nok er en grund til, at ingen endnu har svaret.)

Hvis hældningen er steget så meget, er det jo et ret tydeligt tegn på, at det ikke er som det skal være. Plinterne er jo dimensioneret til en altan, og nu står der et hus på dem.... Det kunne man jo næsten have gættet, at det ville blive et problem.
Billeder?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.