Hej!

Har aldrig bygget noget men vil gerne lave en hyggelig skohylde i entreen. Målet er at det skal gå hurtigt, være billigt og se pænt ud. Tænkte bruge nogle enkle lægter, planslebet fyrretræ, spånplader og vinkelbeslag. Hylden skal males med snedkerfarve. Har adgang til nogle værktøjer som rundsav og skruetrækker, men er glad hvis jeg kan skære så meget som muligt i et byggemarked. Har tegnet en konstruktion og vil gerne have lidt input:

1. Er det en unødvendigt kompliceret konstruktion til en skohylde? Hvad kan man forenkle?
2. Er der bedre / billigere materialer end de foreslåede i skitsen?
3. Er der færdige byggeelementer der sparer tid eller penge som man kan bruge i stedet?
Skohyldekonstruktion med målangivelser og materialer som limtræ, krydsfiner og pløkkasseret i forskellige farver med dimensioner 195x55x35 cm.
Bemærk: det er helt i orden at grine af konstruktionen, materialerne og udførelsen. Er som sagt helt ny i denne sammenhæng og bliver glad for alle synspunkter. :)

Skitse af det omtrentlige resultat:
Hvid skohylde mod blomstermønstret tapet, fyldt med sko i en entré.

Senest redigeret:
Det der så da hyggeligt ud, men jeg ved ikke, hvad du har tænkt dig at bruge 45x45-reglerne til. Du har sikkert en plan for det. Hvis du ikke vil købe en masse unødvendigt materiale, så brug bare den tykke krydsfiner, selv der hvor det skal være 4 mm ifølge din skitse. Måske kan du købe små stykker, men risikoen er, at du skal købe et stort stykke 4 mm og et stort 7 mm, som du så ikke har nogen nytte af for det meste.

Hvordan har du tænkt dig at fastgøre de midterste hyldeplan i de blå? En variant er at save stykker af det plønhøvlede træ og skrue dem på de blå som hyldebærere. Ellers fungerer metalvinkler også godt, men de er måske lidt dyrere.

Hvis du vil undgå synlige skruer, skal du tænke over hjørnerne på soklen. Limning kan være en mulighed, men en lille skrue ville jeg gerne have haft. Måske bliver det pænere, hvis du gerer hjørnerne, men det er svært at få præcise 45° vinkler, og i stedet kan der blive sprækker. Hvis du alligevel skal male hvidt, kan du spartle i stedet, så det bliver glat og pænt.

Du har ingen børn (endnu), vel? Sådan der ser det sjældent ud i entreen, hvis man har det ;)

• Synes
Liv1234
  • Laddar…
Tak for input! :)
Har tænkt mig lidt om nu og vil bygge med to krydsfinerplader og lidt firkantstav. I bunden lidt regelstykker og fint gulvpanel. Har målt forskellige stykker fra to plader og håber/tror det bliver billigere og nemmere.

Har børn, men drømmer konstant om orden og ryddelighed :D

Indbygget opbevaringsenhed med flere hylder fyldt med trægenstande, monteret mellem væggene.

Det bliver sikkert rigtig godt. Tegningen og renderingen (eller kaldes det 3D-model?) ser jo rigtig godt ud! Den vertikale plade i midten kommer til at bære ret meget vægt og kan begynde at bukke, hvis noget tungt placeres der. Den støttes til en vis grad af hylderne, men det kan være værd at tænke over. Jo mere stabil pladen man sidder på er, desto mindre bøjning i den og dermed mindre belastning på pladen nedenunder.

• Synes
Liv1234
  • Laddar…
Karlia
Pladsbygget skohylde er en god idé synes jeg, det ser flot ud. Jeg håber for din skyld, at du er bedre, end jeg var til at få alle til at stille deres sko på plads..

Det jeg funderer over er fugten, hvad gør våde sko ved krydsfiner?

• Synes
Liv1234
  • Laddar…
Jeg ville overveje at bytte de vertikale skiver til 18 mm limfog, så du får god styrke og det bliver lidt lettere at bygge end at lave rammer.

• Synes
Liv1234 og 1 anden
  • Laddar…
Karlia Karlia sagde:
Pladsbygget skohylde er en god idé synes jeg, det ser pænt ud. Jeg håber for din skyld, at du er bedre end jeg var til at få alle til at stille deres sko ind..

Det jeg tænker på er fugten, hvad gør våde sko med krydsfiner?
Der har du virkelig en pointe, jeg har tænkt på at male med servalack, men det bliver nok følsomt for fugt alligevel. Jeg har kigget lidt på imprægneret krydsfiner, men det bliver meget dyrere :)
https://www.trabutiken.se/shop/vatt...ghL0XeRH3k6L8Zf_MN6haou0-Vs7vXCYaAtB6EALw_wcB

Findes der noget andet materiale, der egner sig bedre tror du?

Karlia
Jeg er langt fra ekspert men tænker, at malet limtræ er mere holdbart. Sjovere at arbejde med også, lugter godt.

Jeg lavede en genbrugslåda med limtræ og lister. For at få pæne kanter fik k-rauta til at save stykkerne for mig - jeg behøvede kun at save de stykker, hvor jeg havde regnet forkert.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.