Jeg overvejer at bygge en egen skohylde med rundstokke som base, som derefter skal fastgøres på væggen, ligesom på billedet nedenfor, hvor der er brugt enkle konsoller fra IKEA (Sandshult).

Jeg tænker på, hvordan man egentlig "bedst" (pænest/enklest/billigst?) fæster rundstokkene i konsollerne?

En mulighed er at gøre som på billedet nedenfor, ifølge beskrivelsen gik der meget lim til, men jeg tænker på, om det ikke er nok at bore, hvis man nu vælger at gøre sådan?

Jeg overvejer også, om der findes en enklere eller bedre måde at fæste rundstokkene? Jeg vil gerne bruge rundstokke, men er ellers fleksibel hvad angår konsoller ...

En anden mulighed er at købe konsoller i metal som f.eks. disse, men det føles samtidig lidt unødigt dyrt, hvis jeg skal bruge 4 eller måske 6 stykker ...

https://www.specialbeslag.se/produk...mRqgk1FzHHFRul238J92FB2J1dr6rFhxoCLmMQAvD_BwE

Taknemlig for al input!

En skohylde lavet af rundstave med brune sko placeret på, hæk med jakke og hat samt plakat med hatte hænger på væggen.

Så meget lim kan der vel ikke gå til? Det er jo ikke så stor kontaktflade mellem staven og konsollen. Men ser det ikke ud som om konsollen er udskåret for at få en del af staven ned? (Eller er det staven der er affaset...?)

• Synes
johan_T
  • Laddar…
johan_T johan_T sagde:
Overvejer hvordan man egentlig "bedst" (pænest/nemmest/billigst?) fæstner rundstokkene i konsollerne?
Man kan naturligvis selv bore passende huller i konsollerne i stil med dem der findes i linket. Så er man ret fri til at designe resten som man vil.

Nogle gange kan man købe kosteskafter billigt. Et alternativ til rundstok på fine gaden. Byggemarkeder, Biltema og Jula f.eks. har nok det der behøves.

• Synes
johan_T
  • Laddar…
Nogle gange sælger Jula dog kun de billigste skafter i kombination med selve kostehovedet.

• Synes
johan_T
  • Laddar…
Jeg havde samme overvejelser som dig sidste sommer. Jeg lavede mine egne konsoller af limtræ eg og satte derefter rundstavene igennem. Et lidt halvsløret billede, men du forstår måske princippet.

• Hylde af limtræ med rundstænger på blomstrende væg, rygsæk hænger på kroge og pude på bænk.
  • Synes
Posselosse og 2 andre
  • Laddar…
A andnel sagde:
Jeg havde samme overvejelser som dig sidste sommer. Jeg lavede mine egne konsoller af limtræ eg og så satte jeg rundstavene igennem. Et lidt halvskidt billede, men du forstår måske princippet.
Superflot! Ville gerne have gjort det sådan, men ved ikke om jeg kan klare det, det ser ret avanceret ud 😄

Har du savet konsollerne i 45 graders vinkel inde i hjørnet? Og så boret store huller? Limet eller skruet, eller hvordan har du fæstet?

johan_T johan_T sagde:
Superflot! Ville gerne gøre sådan, men ved ikke, om jeg kan klare det, det ser ret avanceret ud 😄

Har du skåret konsollerne i 45 graders vinkel inde i hjørnet? Og så boret store huller? Limet eller skruet, eller hvordan har du fastgjort dem?
Jeg savede dem ud i ét stykke. Så skruede jeg dem fast i væggen, så de bærer hattehylden ved at være fastskruet i væggen længst væk. Sænkede skruerne lidt. Den i midten er dog i to stykker og limet, fordi den skal være stærkere. Man kan jo ikke lave chin-ups i hattehylden, men den er stærk nok ;)

• Synes
johan_T
  • Laddar…
A andnel sagde:
Jeg savede dem ud i ét stykke. Så skruede jeg dem fast i væggen, så de bærer hattehylden ved at være fastskruet i væggen yderst. Forsænkede skruerne lidt. Den i midten er dog i to stykker og limet, fordi den skal være stærkere. Man kan jo ikke lave chins i hattehylden, men den er stærk nok ;)
Rigtig flot var den i hvert fald synes jeg, må se om jeg tør prøve at lave noget lignende!

• Synes
andnel
  • Laddar…
Tak! Håber du finder en god måde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.