Nu har jeg målt og tjekket hvor bærebrædder og reglar går, og opmålt pergolaen efter dette. Tror I, det er muligt at undgå midterstolpen fra mine tidligere tegninger og flytte den ind lidt, ifølge billederne.
Stolperne er 95x95 og reglarne er 2 stk. 45x145 sammenboltet, fandt en bruger i forummet, der havde bygget med denne dimension. Hvis jeg går op i dimension, bliver jeg nok nødt til at fastgøre på tagfoden i stedet, hvilket jeg helst vil undgå.
Alternativt fastgør jeg reglar i tagfoden i stedet, så får man lidt mere højde. Men hvis jeg har brug for at sætte en regel mod tagfoden for at have noget at skrue i. Er lidt bekymret for, at vand vil blive fanget mellem denne regel og tagfoden?
Hvad tror I om konstruktionen, er det tilstrækkeligt med dette antal stolper og er 2 stk. limede 45x145 rundt om tilstrækkeligt? Stående på 95x95 stolper.
Edit:
Dette er hvad jeg overvejer nu, at fastgøre i tagskægget for at få lidt mere højde, men er én stolpe på denne position tilstrækkeligt, og hvordan gør jeg i hjørnerne for at opnå god vridstivhed?
5 m er for lang oplagslængde reglen vil hænge ned betydeligt. Så en stolpe mere bliver det. Den behøver ikke at blive placeret i midten men kan placeres der, hvor det bliver godt ca. 1,5-1m ud fra den ene side som minimum.
Kan du kigge på den seneste tegning, jeg postede? Jeg har placeret en stolpe 1,4m ud fra den ene side. Er det nok, eller har jeg brug for en stolpe mere? Alternativt flytte denne stolpe til midten?
Kan du kigge på den seneste tegning, jeg postede? Har placeret en stolpe 1,4m ud fra den ene side. Er det nok, eller har jeg brug for en stolpe mere? Alternativt flytte denne stolpe til midten?
Det kan fungere godt. Men du skal have en sokkel under stolperne så tæt på jorden som muligt og derefter fastgøre stolperne ordentligt i bjælkelaget for netop vridstyrken. Vindskærmen/spaljeet kan også forbedre vridstyrken afhængig af, hvordan de konstrueres. Sørg for at fastgøre overliggeren ordentligt ned i hjørnestolpen, da der bliver lidt løftekraft der.
Det kan fungere godt. Men du skal have en fundament under stolperne så tæt på jorden som muligt og derefter fastgøre stolperne ordentligt i bjælkelaget for netop torsionsstivheden. Læskærmen/spalieret kan også forbedre torsionsstivheden afhængigt af, hvordan de konstrueres. Sørg for, at du fastgør overliggeren ordentligt ned i hjørnestolpen, da der vil være en vis løftekraft der.
Ja præcis, en fundament er indkøbt og skal graves ned til "midtstolpen". De øvrige to stolper er placeret ved siden af eksisterende fundamenter; jeg skal sørge for at fastgøre stolperne ordentligt i bjælkelaget.
Begynder at nærme sig at samle dette nu, kan ikke afgøre, om jeg skal have 2 stk. 45x145 hele vejen rundt eller om det er nok med kun 1 45x145. Dobbelt bliver sikkert stærkere, men det gør jo også, at alt vejer meget mere, kan jo gøre meget på delen, der har meget udhæng uden stolpe:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.