Nu har jeg revet alt terrassebrædderne op, hvordan ved jeg med sikkerhed, at strøer og bærende bjælker er i tilstrækkelig god stand. Terrassen er bygget i 1998, og brædderne er originale, så de var rigtig slidte.
De bærende bjælker ser okay ud synes jeg.

Jeg tænkte på at forsøge at placere en af pergolaens stolper ved den bærende bjælke i midten.

• Træterrasse med fjernede brædder, viser bærende struktur med reglar og bærlinor. Hvid husvæg i baggrunden og grøn græsplæne ved siden af.
  • Træbjælke med synlige slidmærker og lidt mos, en del af en terrassekonstruktion fra 1998.
  • Træramme med synlige reglar og bærlinor uden terrassebrædder, omgivet af jord og blade.
  • Trækonstruktion af altan uden terrassebrædder, viser eksponeret bjælkelag og grusunderlag ved siden af husets facade.
  • Træramme med bærende bjælker til terrasse uden brædder, med synlige søm og omgivet af græs.
  • Alt-tekst: "Trædæk ved hus med fjernede terrassebrædder, synlige reglar og bærlinor på jordbund, klar til inspektion og renovering.
Synes den ser godt ud. Jeg ville have lagt en stenplade under bærbjælken, hvor du sætter stolpen, ikke fordi det måske er nødvendigt, men fordi det er let gjort for en sikkerheds skyld.

Edit: Læste om og så, at du nok mente den lange bærbjælke, så behøves der jo ingen stenplade.

J jehr sagde:
Synes den ser godt ud. Jeg ville have lagt en stenplade under bæringen hvor du sætter stolpen, ikke fordi det måske er nødvendigt, men fordi det er let at gøre for en sikkerheds skyld.

Edit: Læste om og så at du mente den lange bæring sandsynligvis så behøves jo ingen stenplade
Der er jo en vis fugtighed på toppen, men det føles ikke blødt på nogen måde. Burde man sprøjte noget middel for at fjerne alger, inden man lægger den nye terrasse tro?

Ja præcis, sætter jeg i den lange bæring med franske skruer og nogen bæringssko så burde det holde godt!

Marcus0321 Marcus0321 sagde:
5 m er for lang oplagslængde, reglen vil hænge ned betydeligt. Så en stolpe mere bliver det. Den behøver ikke placeres i midten, men kan placeres der, hvor det bliver godt, ca. 1,5-1m ude fra den ene side som minimum.
Jeg er lidt inde på at placere en eller to stolper cirka 1,5m ude, ikke i den 90 graders vinkel, det ville føles meget mere åbent på denne måde!

J joasag sagde:
Burde man spraye noget middel for at fjerne alger, inden man lægger det nye terrassebræt, tror du?
Nej

J joasag sagde:
Okej, tänkte kanske sätta noget lignende det her på eksisterende reglar for at beskytte dem mod mere fugt i fremtiden.
[link]
Bliver det ikke ret dyrt sammenlignet med almindelig underlagspap?

F fribygg sagde:
Bliver det ikke ret dyrt sammenlignet med almindelig underlagspap?
Jo, der findes meget billigere varianter, fx.
https://amzn.eu/d/3ppWRN0

Det holder nok 20 år til uden at du gør noget, men du kan jo påføre lidt algvask og vaske dem af, hvis du vil.

C
J joasag sagde:
Har en plan om at bygge en pergola på en del af terrassen i og med at terrassebrædderne udskiftes nu til foråret.
Tanken er, at det skal se ud omtrent sådan her:
[billede][billede]

Så en side tænkte jeg at fastgøre i facaden eller udenpå udhænget af det valmede tag. Er der noget særligt, jeg skal tænke på, når jeg gør dette?
Her er et dårligt billede, der viser det valmede tag og pladsen, hvor pergolaen skal fastgøres.
[billede]

Jeg overvejer også lidt, om jeg kan undgå søjlen, som kommer til at stå midt på terrassen ved at have en længere overligger. Men dette gør måske bare det mere kompliceret og kræver større dimension på træet?

[billede]
Helt urelateret spørgsmål, men: Hvilket program har du tegnet dette i?

C comatose_tortoise sagde:
Helt irrelevant spørgsmål, men: Hvilket program har du tegnet dette i?
Sketchup

J joasag sagde:
Nu har jeg revet op al trall, hvordan ved jeg sikkert, at reglar og bærlinor er i tilstrækkelig god stand. Altanen er bygget 1998, og trallen er original, så den var rigtig slidt.
Bærlinorna ser okay ud, synes jeg.

Tænkte jeg skal forsøge at sætte en af pergolans pelare ved bærlinan i midten.
Alle reglar ser ud til kun at være skråspikade i underliggende bærlinje. Skal jeg benytte muligheden for at sætte gaffelanker eller skå med nogle stabile konstruktionsskruer i rustfrit stål?
Altanen har jo været stabil tidligere, men føles ret svag nu, da ingen trall ligger på reglarne.

T
J joasag sagde:
Alle regler ser ud til kun at være skråspikade i underliggende bærende bjælke. Skal jeg benytte lejligheden til at sætte gaffelankre eller skåre dem med nogle stabile konstruktionsskruer i rustfrit stål?
Terrassen har jo været stabil tidligere, men føles ret svag nu, når der ikke ligger noget trægulv på reglerne.
Den bliver jo mindre stabil, når du fjerner trægulvet, men det vender tilbage til stabilt med nyt trægulv. Reglerne vil blive liggende med nuværende søm. Ingen nye er nødvendige.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Behøver hæve/sænke reglerne noget, da det ikke helt er i vater. Nogle tips? Donkraft og en træklods som kil i beslagene?

• Trækonstruktion med reglar på grusunderlag, viser behov for justering for at blive i niveau.
T
Ja, hvis det ikke er nok med spyd, men det kan være svært at komme til med det. Så kile i jernet og skrue fast

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.