11,364 læst ·
36 svar
11k læst
36 svar
Bygge pergola som fastgøres i husfacade?
Nu har jeg revet alt terrassebrædderne op, hvordan ved jeg med sikkerhed, at strøer og bærende bjælker er i tilstrækkelig god stand. Terrassen er bygget i 1998, og brædderne er originale, så de var rigtig slidte.
De bærende bjælker ser okay ud synes jeg.
Jeg tænkte på at forsøge at placere en af pergolaens stolper ved den bærende bjælke i midten.
De bærende bjælker ser okay ud synes jeg.
Jeg tænkte på at forsøge at placere en af pergolaens stolper ved den bærende bjælke i midten.
Synes den ser godt ud. Jeg ville have lagt en stenplade under bærbjælken, hvor du sætter stolpen, ikke fordi det måske er nødvendigt, men fordi det er let gjort for en sikkerheds skyld.
Edit: Læste om og så, at du nok mente den lange bærbjælke, så behøves der jo ingen stenplade.
Edit: Læste om og så, at du nok mente den lange bærbjælke, så behøves der jo ingen stenplade.
Der er jo en vis fugtighed på toppen, men det føles ikke blødt på nogen måde. Burde man sprøjte noget middel for at fjerne alger, inden man lægger den nye terrasse tro?J jehr sagde:
Ja præcis, sætter jeg i den lange bæring med franske skruer og nogen bæringssko så burde det holde godt!
Jeg er lidt inde på at placere en eller to stolper cirka 1,5m ude, ikke i den 90 graders vinkel, det ville føles meget mere åbent på denne måde!Marcus0321 sagde:
Helt urelateret spørgsmål, men: Hvilket program har du tegnet dette i?J joasag sagde:Har en plan om at bygge en pergola på en del af terrassen i og med at terrassebrædderne udskiftes nu til foråret.
Tanken er, at det skal se ud omtrent sådan her:
[billede][billede]
Så en side tænkte jeg at fastgøre i facaden eller udenpå udhænget af det valmede tag. Er der noget særligt, jeg skal tænke på, når jeg gør dette?
Her er et dårligt billede, der viser det valmede tag og pladsen, hvor pergolaen skal fastgøres.
[billede]
Jeg overvejer også lidt, om jeg kan undgå søjlen, som kommer til at stå midt på terrassen ved at have en længere overligger. Men dette gør måske bare det mere kompliceret og kræver større dimension på træet?
[billede]
Alle reglar ser ud til kun at være skråspikade i underliggende bærlinje. Skal jeg benytte muligheden for at sætte gaffelanker eller skå med nogle stabile konstruktionsskruer i rustfrit stål?J joasag sagde:
Altanen har jo været stabil tidligere, men føles ret svag nu, da ingen trall ligger på reglarne.
Den bliver jo mindre stabil, når du fjerner trægulvet, men det vender tilbage til stabilt med nyt trægulv. Reglerne vil blive liggende med nuværende søm. Ingen nye er nødvendige.J joasag sagde:Alle regler ser ud til kun at være skråspikade i underliggende bærende bjælke. Skal jeg benytte lejligheden til at sætte gaffelankre eller skåre dem med nogle stabile konstruktionsskruer i rustfrit stål?
Terrassen har jo været stabil tidligere, men føles ret svag nu, når der ikke ligger noget trægulv på reglerne.