Hej,

Har bygget alle gamle traditionelle friskluftventiler ind i alle rum på et hus fra 1920'erne og sat nye 3-lags vinduer med friskluftventiler i.

Er dette forkert gjort af mig... burde jeg tage dem frem igen?!

Hvem kontakter man for at måle luft osv osv

Hullerne og gitterne er jo stadig tilbage på facaden udenfor, så muligheden er der jo...

Ja, du skal have ventilation i rummene. Især når du har sat nye tætte vinduer i.

R RiKr sagde:
Ja du måste ha ventilation i rummene. Især da du har sat nye tætte vinduer i.
Ja men som jeg skriver, har jo sat 3-lags vinduer med spalteventiler ind.. disse er måske ikke nok?

Har du spalteventiler bør det være ok, men afhængigt af hvordan systemet ser ud i øvrigt.
Findes der udsugningsventilatorer i huset?

Jeg synes ikke, det lyder som om du har gjort noget direkte forkert. Har man sat nye 3-lagsvinduer med spalteventiler ind, kan det absolut være tilstrækkeligt, forudsat at resten af ventilationen i huset fungerer.

I ældre huse, især fra 20'erne, var ventilationen ofte naturlig træk gennem utætte vinduer og skorsten, så når man sætter tætte vinduer ind, ændres balancen lidt.

Det vigtigste er egentlig, at der er god udsugning i køkken og badeværelse. Fungerer den del, plejer spalteventiler at fungere helt fint!

R RiKr sagde:
Har du spalteventiler bør det være ok, men afhænger af hvordan systemet ser ud i øvrigt.
Findes der udsugningsventilatorer i huset?
Ja der findes i 2 badeværelser og i køkkenet... men de kører jo ikke hele tiden.

K Karl Bengtsson1 sagde:
Jeg synes ikke det lyder som om, du har gjort noget direkte forkert. Hvis man har sat nye 3-lags vinduer med spalteventiler ind, kan det absolut være tilstrækkeligt, forudsat at resten af ventilationen i huset fungerer ordentligt.

I ældre huse, især fra 20'erne, var ventilationen ofte naturlig træk gennem utætte vinduer og skorsten, så når man sætter tætte vinduer ind, ændres balancen lidt.

Det vigtigste er egentlig, at der er god udsugning i køkken og badeværelse. Fungerer den del, plejer spalteventiler at fungere helt okay!
Kan man måle på nogen måde, at man har god cirkulation i huset?

Nu er dette jo ikke svar på dit spørgsmål, men... Jeg satte pax-ventilatorer i bruser og badeværelse, som altid kører på lav hastighed og starter, når det bliver fugtigt, eller nogen er i rummet. I køkkenet satte jeg en emhætte, der altid kører på lav hastighed. Så har jeg nogle spalteventiler og et par almindelige friskluftsventiler. Fik et helt andet klima i huset, meget friskt og ingen større påvirkning på elregningen.

Så hvis du har radiatorer under vinduerne, er tilførsel af luft der at foretrække.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.