Har lige konverteret til Ftx og vil nu lukke ventiler på førstesalen og kælderen.

På førstesalen er der friskluftsventiler med gitre på ydersiden, der sidder i den stående panel, og på indersiden en gammeldags tallerken til at justere flowet med. Panelet vil jeg blive nødt til at skifte på ydersiden, da man har skåret det i stykker for at få plads til gitteret, men hvordan håndterer man resten af det tomrum, der opstår efter røret, der går i væggen? Vil gerne gøre det ordentligt med isolering osv.

I kælderen har man samme type ventiler, der er sat ved at bore gennem soklen. Er det bare at mure til? Der går også ventiler ind til skorstenen fra vaskerummet og det gamle fyrrum, så her er det bare at mure til også?

Totte_S
Vil du gøre det rigtigt, så skal det jo være tilsvarende funktion og udførelse som resten af væggen, så det afhænger altså af, hvordan den er opbygget. Det burde være skridt et at redegøre for, så du får fornuftige råd.
Har du plastfolie/diffusionsspærre i konstruktionen på indersiden, så bør du jo så save op rundt om hullet, så du kan tape med rigtig tape og plast også der. Hulrummet bør jo bestå af isolering. Har du vindpapp på ydersiden af isoleringen, kan du måske bruge isolering med en papet side.
Det kan blive meget arbejde afhængigt af, hvor mange ventiler du har.

• Synes
Moxmox
  • Laddar…
Av av lyder besværligt men du har selvfølgelig ret. Ved faktisk ikke, hvordan det ser ud i væggene men må tage et kig!

Totte_S
Du kan jo også gøre det let for dig til at begynde med, skift facadebrættet, prop hullet med isolering og vindpap, inden du sømmer det igen. Lad ventilen sidde tilbage på siden men skruv den igen. Så har du i det mindste stoppet det meste af luftudvekslingen den vej. Konverterer du et gammelt hus til ftx, så lækker det alligevel luft på alle mulige steder.

• Synes
Moxmox
  • Laddar…
Ja det måske er en god løsning så længe, de fleste rum indvendige vægge skal alligevel gøres i stand så småningom.

Mit største bekymring er, at jeg virkelig ikke vil gøre noget, som kan betyde, at fx vand eller fugt trænger ind og forårsager skimmelsvamp og andre problemer, men at fylde op med isolering måske gør susen. Overvejer at fylde med en lille væg af fugemasse også bag facaden.

O
Hvis huset er af ældre model, så er der sikkert ingen plast i væggene... men kun vindpappen... Så jeg tror ikke, det behøver blive et så stort problem....

Totte_S
Ikke fordi jeg forstår, hvad du mener med en væg af skumplast bag facaden, men lad være med at rode med skumplast og andre hjemmelavede løsninger, hvis du ikke ved, hvad du gør og hvorfor. Så er det sandsynligvis bedre ikke at gøre noget. Som odjuret skriver, kan det meget vel være, at dit hus mangler plast i væggene, og så er det ikke relevant med plast eller skumplast på en overflade af 1,5 dm2 eller hvad det kan dreje sig om.

Det, der skader huset, er netop det, du er bekymret for - hvis fugt ender det forkerte sted, og den nemmeste måde at få fugten til at komme det forkerte sted er ved at tætne med plast eller skumplast forskellige steder eller at efterisolere uden at vide hvorfor man gør det og hvad man vil opnå!
I dit tilfælde tolker jeg det mest som, at du ville fylde de grimme/unødvendige huller efter ventilationsåbningerne. Regn fra ydersiden skal stoppes af facaden og til dels af et vindtæt lag inden for facaden, det vil sige typisk en form for pap eller gips på ydersiden eller lignende. Destruktiv fugt opstår ofte ved, at man har en konstruktion som skaber betingelser for kondens af fugt i luften det forkerte sted i konstruktionen.
Enkelt sagt - huse med lidt/dårlig isolering og fravær af plast giver sjældent store problemer med fugt.
Huse med meget isolering kræver en mere gennemtænkt og balanceret konstruktion af både byggematerialer og ventilation.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.