Meget solide luftspalter for svenske forhold, men det er nok ingen ulempe.

H
K Killerbee sagde:
Nej för at holde isoleringen på plads. Tænkte en tilsvarende god indvendigt, men billigere end krydsfiner inde. Lige nu ser vægplanerne sådan ud udefra og ind"
Stående panel
40mm Sømlægte for luftcirkulation
3mm krydsfiner
150mm rockwool isolering
3mm krydsfiner
50mm Sømlægte for luftcirkulation
50mm rockwool isolering
12mm Byggebrædt lignende osb
12mm Gips / Træpanel
3mm krydsfiner hvad er det? er det masonit du tænker på?

derudover er det ikke nok med 40mm sømlægte du behøver også strølækte for at få godkendt ventilation

H
J justusandersson sagde:
Meget solide luftspalter for svenske forhold, men det er nok ingen ulempe.
bliver jo ingen luftspalter overhovedet som han har tænkt sig konstruktionen

Valget af træ er ikke så stort her i Nordafrika. Så jeg har måttet kløve det meste selv.
Så det blev 40mm x 40mm for luftrum.
Vægreglarne er 150mm x 55mm samlet med 120mm fransk galvaniseret skrue.

Man må have forskudte "slipp" i den horisontale lægten, ellers bliver der ingen ventilation

H
J justusandersson sagde:
Man får ha förskjutna "släpp" i den horisontella lægten, ellers bliver der ingen ventilation
jo jeg ved det, men de er for lidt.
den løsning du nævner er i princippet lig med nul ventilation.

der findes masser af studier og forskning på dette område, vi læste masser om dette da jeg studerede.
man skal have dobbelte for at få fuldgod ventilation viste alle tests.

de fleste producenter anbefaler det nu.

Du har sikkert ret, men det afhænger også af, hvad man skal ventilere mod. I Sverige i dag handler det meget om at kompensere for problemerne med diffusionstætte farver, og at man bruger træ, der ikke er tørt. Jeg forestiller mig, at forholdene i Marokko er lidt anderledes. Men det ved jeg jo ikke. Jeg synes, KillerBee skal kigge på sine naboers byggemetoder.

Hehe mine "naboers" byggemetode er murstenshuse med falsk planke og har ingen isolering overhovedet. Hverken for varme eller de kolde dage.

Hvad er fejlen med min byggemåde?
Engang blev der hverken brugt luftspalte indendørs eller udendørs. Nu anbefales 45mm x 70mm, mens mange virksomheder i Sverige bruger 45mm x 35mm.
Sådan havde jeg tænkt mig panelet. Det højre billede

• Den højre illustration viser 20 mm spiklægte, bottenbræda og lockbræda i en vægkonstruktion uden luftspalt.
H
K Killerbee sagde:
Hehe mine "naboers" byggemetoder er murstenshus med falske planker og har ingen form for isolering. Hverken for varme eller de kolde dage.

Hvad er der galt med min byggemetode?
Engang blev hverken luftspalte inde eller ude brugt. Nu anbefales 45mm x 70mm, mens mange virksomheder i Sverige bruger 45mm x 35mm.
Så havde jeg tænkt panelet. Det højre billede
du får ingen eller minimal ventilation, hvilket er hele pointen.
især hvis du har lodret panel, så skal du have både søm- og strølægter

• Synes
Deathtrip2000
  • Laddar…
Jeg værdsætter de svar I giver, de er meget til hjælp så forstå mig ikke forkert nu.
Men da jeg arbejdede inden for byggeri i Sverige, blev strølekt aldrig brugt i væg, kun i tag?

Nej, frem til 70'erne forekom luftspalter ikke i nogen større udstrækning i forbindelse med træfacader overhovedet. Det er diffusionstætte farver og forekomsten af ikke snickeritorrt tømmer, som har drevet denne udvikling. Det er altid godt at ventilere facaden, men ved man hvilken farve man skal bruge og at tømmeret er tørt er det ikke så vigtigt.

Reglerne er første sortering svensk importeret tømmer som ifølge stikprøver har en fugtighed på ca. 10%. Og facadefarve er ikke bestemt. Jeg overvejer at Lasera den

Det lyder jo godt. Tjek bare, at der ikke findes andre ubehageligheder, f.eks. små gnagare, som vi ikke har i Sverige.

Resterende træ til panelet er godt emballerede med original emballagen og er vejrbeskyttede under halvtag på fugtisoleret hævet plade, også disse har jeg importeret fra Sverige.

På denne tid af året er der ikke så mange insekter eller gnavere og alle åbne emballager kontrolleres og lægges om.

Det lyder som et spændende projekt. Hvilken slags tilknytning har du til Marokko?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.