H hul sagde:
3mm krydsfiner hvad er det? er det masonit du tænker på?

så er det ikke nok med 40mm lægter, du har også brug for strølægt for at få godkendt ventilation
3mm krydsfiner findes her, dog ikke masonit. Så havde jeg ikke haft dette problem, da der tidligere blev brugt masonit plader under yderpanel i Sverige. Men branchereglerne ændres jo mere og mere, så jeg er måske ikke opdateret til 100% angående nye regler med Træbygning.

J justusandersson sagde:
Det lyder som et spændende projekt. Hvilken form for tilknytning har du til Marokko?
Jeg har ikke nogen speciel tilknytning til Marokko udover at jeg nu bor der, da klimaet er mere behageligt for mine led.

Har en slægtning som lige nu er ved at bygge et hus i træ i Tunesien som er nabolandet og der støder de åbenbart på samme problem med materialeadgang og mærkelige størrelser på tømmeret så han valgte at importere alt direkte fra Sverige.

Men han bygger uden vindpap og plastik på denne måde udefra og ind
Yderpanel stående
Lægte 45mm × 70mm med drypnæse
Ventilationsregel 20mm × 45mm
Krydsfinerplade
Isolering med Rockwool kraft
Lægte 45mm × 45mm
Dobbelt krydsfinerplader
OSB 10mm
Gips 12mm

Han anbefalede, at når jeg ikke bruger denne Ventilationsregel på ydersiden, kan jeg forskyde hver anden spær- eller lægte med et par cm, så der er cirkulationsplads.
Hvad tror I?

A
K Killerbee sagde:
40mm Sømstrøer for luftcirkulation
3mm krydsfiner
150mm rockwool isolering
3mm krydsfiner
50mm Sømstrøer for luftcirkulation
50mm rockwool isolering
12mm Byggeplade lignende osb
12mm Gips / Træpanel
Læg et par afstandsstykker mellem krydsfineren og sømstrøerne for at få lidt ventilation. Så afkøles panelet med hjælp fra luftbevægelserne på varme, solrige dage.

Material til Træbyggnation her er lig med nul. Så afstandsklodser må jeg lave selv. Har du nogen ideer til dimensioner og materiale?

Hvad tror I om denne metode i stedet for afstandsklodser til ventilation under facaden -se billede

• Tegning af lodrette træplanker på facade, med pile der viser luftgennemstrømning som alternativ til afstandsklodser for ventilation.
A
Nogle strimler krydsfiner burde være nok. 6 eller 9 mm.

H
K Killerbee sagde:
Hvad tror I om denne metode i stedet for afstandsklodser til ventilation under facaden - se billede
Ifølge svensk forskning i svensk klima er de ikke tilstrækkelige.
I fuldskalaforsøg har strø- samt sømmelægter vist sig overlegne.

Jeg forstår. Har dog ikke tilstrækkeligt med lægter begge veje for øjeblikket. Så mine valg står enten på distansekiler eller lade 1 - 2 cm mellemrum mellem sømtræet. Eller bestille mere træ udelukkende til afstandslægter, og det forlænger byggetiden med 60 dage.

Skal jeg tape plywood pladernes samlinger med isoler tape eller lade dem være, synes I? Undskyld alle spørgsmålene, men det er første forsøg på byggeri i dette klima.

H
K Killerbee sagde:
Jeg forstår. Har dog ikke tilstrækkeligt med lægter til begge retninger for øjeblikket. Så mine valg står mellem afstandsklods eller at lade 1 - 2 cm mellemrum mellem sømlelægterne. Eller bestille mere træ kun til strølægt, og det vil forlænge byggetiden med 60 dage.
nej så ville jeg nok gøre efter billedet. hvilkentype facade har du, fer & not brædder osv.?

Stående panel med lågte lægte

H
K Killerbee sagde:
Stående panel med lockläkt
de er jo meget gode til ventilationen.
Der skabes en indbygget ventilation via lockläkten, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Jeg ville have gjort som på dit billede, hvis jeg også havde lockläkt, du får en ekstra sikkerhed da.

Undskyld min nysgerrighed, men hvorfor bygger du ikke som de lokale traditioner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.