Eller denne idé:
3D-model af en reolramme uden MDF-plader i midten. Reolen har hylder og krydsforstærkninger på hver hylde.
Uden MDF-plader i midten. Så sparer jeg yderligere 10 kg. Isoleringspladerne stabler jeg oven på hinanden på bundpladen. De forrest og bagerst klemmes fast i regelfaget, de i midten ligger stablet oven på hinanden, på højkant. Ville det virke? Jeg ved, at isoleringen ikke må komprimeres, for så ændres luftstrømsmodstanden. Er der risiko for det, når de står på højkant oven på hinanden, at de nederste komprimeres? Og behøver jeg krydse hvert fag, eller er det nok med et?

Hej!
Som det ser ud nu, bliver der byggebegyndelse på lørdag, farsan kommer op med trailer og hjælper mig med at indkøbe alt og begynde at bygge. Farsan foreslog et helt andet design, hvad tror I om dette? De tværgående regler fastgør vi spalterne i. 45x45 reglerne i hjørnerne fastgør vi MDF pladerne i.

Ville være fedt med en kommentar. Vi fastlægger dette design, hvis I ikke har indvendinger. Vil det holde? Vil det fungere?
3D-tegning af en reolstruktur med 45x45 reglar, MDF-plader og stålbånd, monteret på hjul. Viser den foreslåede design til byggeprojektet.

Holde er jo ikke noget problem. Hvad skal du have for hjul?

Hvad godt at det holder! Har lidt forskellige alternativer til hjulene, er på arbejde nu, linker når jeg kommer hjem.

Har et hurtigt spørgsmål, spalterne på forsiden er af variabel bredde. Tre forskellige bredder, 240mm, 145mm og 70mm, i en matematisk udregnet sekvens. Ifølge akustikeren er tykkelsen på spalterne ikke vigtigt fra et akustisk synspunkt men rent konstruktionsmæssigt troede han at for tynde spalter ville risikere at bøje ud af isoleringen.

Jeg vil gerne have så tynde spalter som muligt for at gøre konstruktionen så lidt fortung som muligt. Hvor tyndt kan jeg gå? Ville 6mm MDF fungere? Eller hvor tyndt kan jeg gå?

Ville værdsætte et hurtigt svar da jeg er i kontakt med et savværk som skal skære spalterne ud for mig og de har brug for at vide det hurtigst muligt!

/Jens

Det kaldes for "slats" med binær talkode, og dens tykkelse spiller faktisk ingen rolle. Eftersom isoleringen ikke må komprimeres, er tykkelsen på panelet ikke kritisk. Vær omhyggelig, når du skærer isoleringen, så stoffet ikke buer. Beklæd også bagsiden med stof.

Ok tak så meget! Så går jeg med 6mm!

Et andet spørgsmål. Jeg er i gang med at konstruere hjørnerne. Hvordan forhindrer jeg isoleringen i at falde bagud? Altså, hvordan holder jeg den fast på bagsiden? Kan jeg lave endnu en ramme 24 cm ud fra væggen? Som på dette billede:
Byggdiagram med træramme fastgjort til væg, planlagt til at støtte isolering ved et hjørne, med internet- og antennestik på gulvet.
Eller kan det løses på en anden måde?
/Jens

Hønsetråd eller muresnor.

Ok tak, men klarer jeg mig med et regelfag? Eller skal jeg have to som på billedet? Kan jeg undvære det bagerste og fastgøre hønsetråd/murersnor i det forreste fag og ligesom gøre det U-formet?

Hvordan fastgør jeg murersnor for resten? Med hæfteklammer?

Som jeg skrev tidligere, afhænger den passende konstruktion af, hvordan du ønsker, designet skal se ud. Jeg lavede en enkel principskitse om, hvordan jeg synes, du skal gøre. Liste rundt om med samme tykkelse som spaltepanelet, så får det en skjult og pæn afslutning på stoffet. Stoffet hæfter du i reglerne. Pas på, så du ikke hæfter, hvor stoffet ikke er skjult af nogen panel. Du bør kunne blæse igennem stoffet.

Skisse af en konstruktion med spaltpanel, stof, regel og MDF, der viser en metode til skjult stofopsætning mellem paneler.

Vægpaneler i skiftevis rødt stof og træ med en lys stikkontakt nederst, monteret på trælook-gulv.

Nice tak for svar! Det går ikke at hæfte stoffet i "ændtræet" på MDF'en? Vi kører 19 mm MDF.

Ja, det går, hvis du ikke klamrer nærmere end 20 mm fra en afslutning. Dog bliver det jo ikke så pænt at gøre det på denne måde. Jeg tænkte da det kommer til at være i et boligområde. For funktionen spiller det jo ingen rolle.

Men hvis jeg sørger for, at spalterne dækker klamrene, så burde de ikke være synlige. Eller?

Men i midten er der ingen spalter, så der vil klamrene være synlige, uanset om jeg stifter i reglen eller i MDF'en. Har du nogen idé om, hvordan jeg løser det?
En illustration af en bygningskonstruktion med sorte og hvide paneler, hvor afstandsstykker og klips er synlige i midtersektionen.

Gør som jeg har forklaret tidligere, dvs. at du lister rundt om med samme tykkelse som panelerne. Tænk dig, at du har ligesom en sokkel både oppe og nede, og mellem disse skyder du panelen fast. Ligeså på siderne. På den måde bliver al klamring skjult samt en pæn afslutning på stoffet.

Senest redigeret:
Aha nu forstår jeg, du mener en liste 6 mm tyk 19 mm bred typ. Det løser jo det på en flot måde!

Et til lille spørgsmål. Efter jeg har lavet væggen i Sketch Up ser jeg hvor flot det bliver med hvide lister. Har læst om at male MDF og det virker til at være lidt besværligt med sandpapir og flere forskellige lag. Overvejer at sende dem til en maler hvis det ikke bliver alt for dyrt.

Jeg tænkte så på tykkelsen, 6 mm MDF går det at male? Eller bliver der noget tilbage når man har malet og sandpapiret i flere omgange? Bør jeg gå op i tykkelse hvis jeg vil male dem?

Ps. Meget venligt at du svarer på mine spørgsmål. I weekenden er det definitivt byggeopstart og det bliver bare flere og flere spørgsmål jo mere jeg planlægger! :)

*redigeret*
Eller vent, læste dit svar igen og reagerede på en sætning. Skyder man panelet fast? Med hæfteklammer? Eller mener du sømpistol? Eller hvordan får man det fast på flottest måde?

Du kan male mdf! Grundmale og så dækmaling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.