Jeg forstår ikke helt, hvordan du har forestillet dig fortsættelsen på konstruktionen. Jeg bygger sådan noget til daglig, og som jeg skrev tidligere, bør du bygge en ramme af træ. Hvordan skal du montere stoffet?
Stoffet tænkte jeg godt stable i MDF'ens endetræ. Den idé til konstruktion som vi brugte, kom farsan på, med lidt hjælp fra en snedker på hans job. Men så er der altså bedre måder? Jeg ved, at du sagde det om ramme tidligere i tråden. Mener du sådan her?
Plus MDF på siderne.
Jeg har to overvejelser. Hvordan kunne de tippe, og hvordan rejste du dem? Blev de virkelig monteret på jorden, som de ser ud på billedet? Burde diagonalen på kassen ikke være mere end lofthøjden? Så tror jeg, at ridser altid vil kunne komme, så længe der er sand i vejen. Det baserer jeg på mit eget vitrineskab med opbevaring bagved, de har ca. 5mm frigang før plastmåtterne kom. Man hører, når der er noget under
Så støvsug, før du flytter dem, er mit tip. Et par børster i forkanten kan fungere, men ikke så pænt.
Nu har jeg taget den ene gobo fra hinanden. Jeg laver dem om. Tager ind til Byggmax og køber ekstra regler. Tror du mit design fungerer Bjørn? Eller hvordan ville du have gjort det?
Nu har jeg allerede startet. Er færdig med en side. Det tager virkelig lang tid... Måler og saver hver regel med millimeterpræcision. Bruger en geringssav for at få det præcist lige. Så sætter jeg det sammen med vinkel og målebånd med millimeterpræcision der med. Ved ikke om det er overkill, men nu SKAL det blive lige og i vinkel. Krydsmålte og der var 0,3 mm forskel mellem hjørnerne. Det må jo tælle som godkendt. Jeg bliver nok ikke færdig i weekenden i hvert fald. Har fået samlet en side på en gobo kun, og det tog syv timer. Føles som om jeg er for omhyggelig, men jeg vil ikke have, at det bliver skævt eller at der bliver en sprække et sted. Desuden arbejder jeg også alene, så det tager jo længere tid.
Hvordan som helst så bliver jeg nok færdig med en gobo inden weekenden er slut i hvert fald.
Lidt billeder!
Nu skal det fandeme være 90 grader, lige, og ingen huller!
Tilbage at gøre er hjulene og at krydsmål. Tænker at jeg gør færdigt begge gobos og stiller dem ved siden af hinanden og tvinger fast dem i hinanden og så krydser dem med stålbåndene. Så mindsker jeg chancen for huller endnu mere, tænker jeg.
Et spørgsmål til dig Björn. Hvad anbefaler du for stof? Jeg ved, at man skal kunne puste igennem stoffet, og at det skal have lidt stretch i det, men jeg ved ikke, hvor jeg skal lede. Hvilket stof plejer du at bruge?
Helt rigtigt, du skal kunne blæse gennem stoffet. Hvis du vil slippe billigt, kan du købe det på Ikea. Dog kan den kvalitet (har intet med lyden at gøre) ikke sammenlignes med dyrere stoffer, der er bedre vævet og dermed giver et flottere slutresultat.
Jeg arbejder med sådan noget dagligt og ofte bruger jeg Karat fra Svensons eller BlazerLite fra Camira afhængigt af, hvad kunden ønsker.