Hej! Jeg valgte sargstoffet, næsten 4 gange så billigt.
Under alle omstændigheder, jeg tænkte at male de horisontale lister øverst og nederst, da eventuelle sprækker mellem stof og liste vil kunne ses der. De vertikale lister dækkes jo af spalterne. Virker denne farve til det?
Jeg købte rigtig maling i stedet. Stoffet er fremme i ugen, og nu skal jeg male nogle af reglerne, så eventuelle sprækker mellem stof og regler ikke ses. Så når stoffet kommer, bliver det tid til stenulden.
Stoffet gik uden problemer at få på plads! Dog har jeg stødt på et irriterende problem!
Gobo'erne er nu fyldt med stenuld. De er 39,5 cm dybe, og stenulden er i alt 39 cm. Alligevel buer det ud som en ballon på begge sider. At det buer ud på bagsiden gør ikke noget, den vil jo ikke kunne ses, men forsiden er jo værre. Hvad bør jeg gøre? Skal jeg "høvle" lidt af på forsiden, så det flugter med absorbenten? Hvordan forhindrer jeg stenulden i at trykke stoffet ud på forsiden? Jeg har en idé med vinkler som jeg sætter på indersiden af reglerne som holder stenuldkanten fast, og så trækker jeg en snor zigzag imellem dem, som når man snører en sko. Derefter placeres stoffet udenpå dette. Ville det fungere? Eller hvordan plejer du at gøre?
Så et lille spørgsmål til, den bageste væg er dækket med stenuld fra gulv til loft. 39,5 cm tykt plus 21,5 cm luft. Den højre væg vender mod ydersiden. Bør jeg have et lille mellemrum der mellem stenuld og væg for at forhindre fugtopbygning? Vi taler altså om en 2,5 m høj og 39,5 cm bred del af ydervæggen, som vil være dækket af stenuld.
Er i fuld gang med at bygge og tog lidt egne beslutninger. Bla så organiserede jeg om stenuld, så nu er det 2,5 cm for kort, hvilket i praktikken blev typ 0,5 cm. Spørgsmålet om afstand mellem ydervæg og stenuld er stadig tilbage.
Tænker, at jeg tager 3tom1 planke og saver og fastgør vandret mod væggen. Dvs 39,5 cm lange stykker, der fastgøres mod den lodrette reglen med vinkelbeslag. Dette gør, at der skabes små kanaler bag stenulden og væggen. Kanalerne er dog lukkede i den ene ende af reglen. Gør det noget? Behøver luften cirkulere for at det skal fungere? Eller er det nok, at der er luft mellem stenuld og regel?
Føles som om jeg taler med mig selv her nu, men jeg løste det! Om det nu var et problem ved jeg ikke, men løst blev det. Jeg huggede brede spor i 3tum1 plankerne, så nu kan luften cirkulere mellem rockwoolen og væggen uden problem. Så har jeg ingen flere spørgsmål for øjeblikket!
Kommer funka finfint. Egentligen behöver inte isoleringen gå hela vägen in då det är 1/4 våglängd som absorberas.
Grymt! Tak for svar! Må jeg lige spørge, hvordan kan jeg gøre for at holde stenullen på plads, så den ikke trykker ud stoffet? Har lykkedes at mindske tykkelsen på ulden, men trods det buler det visse steder. Fungerer det at sætte vinkelbeslag på indersiden af regelrammen og spænde snore i disse sicksack? Eller hvordan plejer du at gøre?