Hej!
Jeg er i gang med mit projekt med at lave min stue om til et musikstudio. Bagvæggen skal ifølge akustikeren for bedste resultat være 36 cm rockwool + 24 cm luft med vertikale spaltere på forsiden. Det bliver en del af rummets areal, der forsvinder, og jeg har brainstormet omkring det og kommet på en idé.

Ville det være muligt at konstruere væggen sådan her?
En skitse af et rum med en flytbar akustikvæg bestående af tre sektioner med gul rockwool og lodrette trælameller foran.
Illustration af et rum med trægulv, skrivebord og stol set fra oven, med en plan for flytbare vægge i sektioner langs den ene væg.
I tre sektioner som står fritstående og er skydbare. Så kan jeg skyde den ind mod væggen, når jeg vil have mere plads. Hele konstruktionen vil veje 200 kg plus. Så omkring 55-75 kg pr. sektion, typisk. Er det en helt tosset idé, eller ville det kunne fungere? Er der noget, man kan lægge under, så der ikke kommer ridser i gulvet? Hvor stor er risikoen for, at den vælter? Der vil være nogle cm mellem væg og loft, så jeg ikke ridser dem. Mit design med støttefødder som sidder fast med grove konsoller er et forslag. Jeg er ikke tømrer, og hvis I har bedre forslag, så sig til.

Er det her muligt at gennemføre, at have en væg, der kan skydes? Eller må jeg acceptere, at jeg må bestemme en position og så bygge væggen der? Min originalidé var at skrue væggen fast i sidevæggene og således hindre den i at vælte. Kan man undlade skruerne og gøre den flytbar?

/Jens

Den der cm mod væg og loft vil lække en masse lyd, men derefter forstår jeg ikke, hvor studiet vil være, er det bag væggen? Det vil være 5 sider, der er "almindelig" væg, og hvordan kommer man ind i rummene, døren til venstre roder vel det til?

Protte

Hej!

Tak for dit svar!

Væggen er til for at absorbere lyd og forhindre det i at hoppe rundt i rummet. Lækage til omkringliggende rum er ikke et problem. Studiet vil være i det rum, du ser på billedet. Her er et billede af hele rummet:
Top-down 3D-model af et rum med skrivebord, stol, sofa og højttalere, set fra døren. Golvet av træ, lyserøde vægge. Klar til indspilningsstudie.
Døren bliver heller ikke et problem og kan åbnes. Spørgsmålet er, om det er muligt at konstruere en fritstående flytbar indvendig væg uden at få ridser på gulvet og som ikke risikerer at vælte?
/Jens

Det går absolut at gøre sådan. Det kaldes for "Gobos". Bygger du disse med spaltpanel (lydreflekterende) på den ene side og kun stofklædt på den anden side (kun absorption) får du mulighed for variabel akustik afhængig af, hvordan du vender dem. Meget anvendeligt hvis du f.eks. bruger rummet både som indspilnings- og kontrolrum. Søg på gobos ser du hvordan du kan lave fødder med hjul.

Åh fan det går altså!

Men klarer gulvet det? Fire hjul per sektion bliver det vel. 12-20 kg per hjul måske som mest. Findes der ingen risiko for at det ridser gulvet?

Så vil jeg kunne skubbe væggen tæt-an den eksisterende væg, da kan jeg ikke have fødder der stikker ud på den side. Men det kan jo blive et kompromis. Fødderne kan stikke lidt ud på begge sider. Så kan jeg skubbe væggen et stykke. Stikker de ud mere end 24 cm dog så bliver det jo ingen forbedring.

Men disse bliver jo 2.50 meter høje og kun 36 cm brede, eksklusiv fødder. Ingen risiko for at de vælter?

Er det muligt at konstruere uden hjul? Med en slags underlæg under? Møbeltassar?

Fandt disse. De ser ikke ud til at være lige så høje som mine, men smallere. https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/698601-trh-gobo-build.html
De står jo fritstående uden hjul. De ser også ud til at være lavet af mdf eller krydsfinér.

Hvis jeg skal fremstille gobos i mdf, hvor tyk mdf har jeg brug for? Jeg regnede ud, at hvis jeg bruger 22mm tyk, bliver den samlede vægt for at dække hele væggen 209 kg, kun for mdf'en. Dette med dette enkle design. (uden lamellerne på forsiden, som jo også vejer lidt)
3D-tegning af en fritstående reol med tre hylder, mål 250 cm høj, 124 cm bred og 36 cm dyb, illustrerer design i MDF.
3 af disse dækker hele væggen.

Dette bliver jo tungere sammenlignet med blot rammer. Hvis jeg bruger 12 mm mdf, bliver vægten 105 kg i alt for væggen. Altså omkring samme vægt som med rammer.
Hvor tyk mdf tror I, jeg har brug for? Hvor tynd kan jeg slippe af sted med? 8 mm?

Selve ulden vil veje 114 kg i alt (3,825 m3 uld á 30kg/m3)

I alt vil hver gobo veje omkring 80 kg med lameller og uld, dette med 12 mm mdf. Vil dette fungere at skubbe langs gulvet? Eller bliver det for tungt? Med 22 mm mdf vil hver gobo veje 107 kg.

Eller hvordan ville I have konstrueret gobosene? Ville ovenstående design fungere?
/Jens

Altså mit spørgsmål er vel egentlig:

Er det muligt at bygge gobos, 250 x 124 x 36 cm med spalter på den ene side, på en sikker måde, der ikke vælter og som kan skubbes på gulvet uden ridser som resultat og som ikke har fødder der stikker ud, i hvert fald ikke på bagsiden så de kan skubbes helt ind til væggen?

Hvis ja, hvilket materiale ville I anbefale? Hvilken tykkelse/størrelse?
/Jens

For at de ikke skal vælte udad, så er det jo nok at forankre med nogle reb på 24 cm i den rigtige væg. De kan så stadig vælte indad, men det er måske ikke hele verden?
For at få dem til at stå stabilt, når man har flyttet dem, ville jeg skæve til laststøtter (bruges for at få lasten til at stå stille på lastbilens lad)

Hej alle!

Måske bliver det i weekenden, at jeg begynder at bygge. Farsan foreslog at han kommer op i weekenden og hjælper til. Så jeg skal få lavet et design snart! Hvad tror I om dette design med hjul?
Skab design med hjul, 250 cm høj, 36 cm dyb, 124 cm bred. Brunt træfront og hvide sider, foreslået lavet med 20 mm MDF for stabilitet.

Farsan talte med en snedker han kender, og han foreslog 20 mm MDF for at gøre det mere stabilt. Så bliver hele konstruktionen omkring 100 kg.

Hvad tror I? Ville dette fungere?
/Jens

Og for resten, Lostmoose. God idé med rebet!

• Synes
Lostmoose
  • Laddar…
Overvejer materiale til pladerne. Der er jo flere muligheder. Hvad tror I bliver bedst? OSB plade, krydsfiner eller MDF?

Valg af materiale afhænger af, hvordan du ønsker, at det skal se ud. Hvis du fx laver spaltepanelet af lakeret MDF, bliver det flottest at lave dækplader af lakeret MDF. Da det ikke er en helmholtzkonstruktion med lukket kassevolumen, er det jo ikke så kritisk med tykkelsen på panelet.

Da du behøver et underlag til panelerne og noget at fastgøre stoffet i, laver du nemmest konstruktionen i træ, som du derefter beklæder med MDF. På den måde behøver du ikke så tykke plader. Tænk på pladeformaterne, så du slipper for at sammensætte.

Pænest bliver det, hvis spaltpanelet "flusher", dvs. er i niveau med MDF-kanten. Så skal du altså have regler med et indhak svarende til panelets tykkelse. Tænk på, at den konstruktion på GS som du linkede til, har to funktioner i én, både lydabsorption og lydreduktion med en plade i midten. Den plade stabiliserer hele konstruktionen. I dit tilfælde skal du jo ikke have nogen plade, så det bliver panelerne, der låser konstruktionerne. Kryds derfor bagsiden under monteringen.

Tak for svaret! Virkelig meget venligt af dig at hjælpe mig med dette, meget værdsat!

Okay, et nyt design. Hvad tror du om dette?
Et netværk af reglar med MDF plader kun som hyldeplan til at lægge isoleringen på. På hjul. Bagsiden krydses med sådan her. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Montageband-galvaniserat-2000017277/ Siderne kan jo stabiliseres med en diagonal regel i hvert rum, eller hvad tror du om det?
3D-illustration af en hylde med tre niveauer lavet af MDF-plader, monteret på et metalstel, men uden sider, vises mod en grøn baggrund.
Så stof rundt om.
3D-tegning af en sort reolkonstruktion med MDF hyldefronter, hjul i bunden, designet til mobilitet og lethed, omgivet af grøn baggrund.
Da kun forsiden vil være synlig, behøver jeg jo ikke MDF plader på siderne. Det er tilstrækkeligt at have hyldeplan. Dette design vejer 70 kg sammenlignet med den tidligere variant med MDF hele vejen rundt, som vejede 100 kg.

Hvad tror du om dette?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.