6,862 læst ·
25 svar
7k læst
25 svar
Byg et garage fra egen skov
Hej sjovt, at du kører hele vejen med egen skov. Det er meget, men også virkelig tilfredsstillende. Du spørger om, hvor mange stammer du har brug for. Det er jo topmålet i hvert træ/dvs. den ende, der har den mindste diameter, som bestemmer, hvor meget træ de giver. Du ser hver stammenede i firkant = det bliver godt træ uden vankant. Du må jo bestemme nogle ting f.eks. hvilken størrelse du har, 45x145 mm er jo en almindelig stolpe og 45x45 mm som liggende evt. på ydersiden eller el også på indersiden, jeg tænker nu kun stående panel f.eks. 120+120 mm dækpanel, dette afhænger måske af, hvordan huset ser ud, mange har jo også 145mm dæk og 45 mm rib.
Du spørger om tabeller, de findes på nettet, søg på "byg i træ", reglen ved cc 60 cm er det mest almindelige, når man bygger f.eks. garage, formlen er 1,67 løbende meter per kvm. Hvis en væg er 10 meter lang og 250 cm høj. 10 x 1,67 = 16,7 stykker + en ekstra i starten og tag gerne evt. en ekstra til slutningen /hjørnet = 19 stykker multipliceret med væghøjden = 2,5 meter, så får du mængden i meter. Du behøver også 10 meter bundskinne (bund) + 20 meter hammarbånd [svenskt ord] på de vægge, der skal bære tagspærene, gavle plejer jeg ikke at lave "hammarbånd" [svenskt ord] på. Der behøves lidt ekstra længde på træet, du fælder selv, for snedkapning, tørre sprækker mm + 15-20 cm ekstra er nok et ret godt mål. En færdig væg, der skal være 250 cm, skæres den tørre færdige regel til 240 cm, men så får du ikke en færdig loftshøjde på 250, så du ved det. Taget bygges nedad fra tagspærene f.eks. 35x70 m. tagregler plus 12,5 mm gips gør jo næsten 50 mm, som sænker loftet. Den største glæde ved eget skåret træ er, at du kan planlægge og save de trælængder, du selv har brug for. Held og lykke!
Du spørger om tabeller, de findes på nettet, søg på "byg i træ", reglen ved cc 60 cm er det mest almindelige, når man bygger f.eks. garage, formlen er 1,67 løbende meter per kvm. Hvis en væg er 10 meter lang og 250 cm høj. 10 x 1,67 = 16,7 stykker + en ekstra i starten og tag gerne evt. en ekstra til slutningen /hjørnet = 19 stykker multipliceret med væghøjden = 2,5 meter, så får du mængden i meter. Du behøver også 10 meter bundskinne (bund) + 20 meter hammarbånd [svenskt ord] på de vægge, der skal bære tagspærene, gavle plejer jeg ikke at lave "hammarbånd" [svenskt ord] på. Der behøves lidt ekstra længde på træet, du fælder selv, for snedkapning, tørre sprækker mm + 15-20 cm ekstra er nok et ret godt mål. En færdig væg, der skal være 250 cm, skæres den tørre færdige regel til 240 cm, men så får du ikke en færdig loftshøjde på 250, så du ved det. Taget bygges nedad fra tagspærene f.eks. 35x70 m. tagregler plus 12,5 mm gips gør jo næsten 50 mm, som sænker loftet. Den største glæde ved eget skåret træ er, at du kan planlægge og save de trælængder, du selv har brug for. Held og lykke!
Hej sjovt at du kører hele vejen med egen skov. Det er meget, men også virkelig tilfredsstillende. Du spørger om, hvor mange stammer du har brug for. Det er jo topmålet i hvert træ, dvs. den ende, som har mindste diameter, der bestemmer, hvor meget træ de giver, du ser hver stammende i firkant = det bliver godt træ uden vankant. Du skal jo bestemme nogle ting, f.eks. hvilken stamme du har 45x145 mm er jo en almindelig stolpe og 45x45 mm som liggende ev. på ydersiden eller også på indersiden, jeg tænker nu kun stående panel, fx 120+120 mm lock panel, dette afhænger måske af, hvordan huset ser ud, mange har jo også 145 mm lock og 45 mm ribb.
Du spørger om tabeller, det findes på nettet, søg på ”byg i træ” reglen ved cc 60 cm, som er det mest almindelige, når man bygger fx garage, formlen er 1,67 løbende meter per kvm. Hvis en væg er 10 meter lang og 250 cm høj.
10 x 1,67 = 16,7 stykk + en ekstra i begyndelsen og tag gerne evt. en ekstra til slutningen/hjørnet = 19 stykk, ganget med væghøjden = 2,5 meter, så får du mængden i meter.
Du har brug for til 10 meter væg også 10 meter syll (bund) + 20 meter hammarband på de vægge, som skal bære spær, gavlene plejer jeg ikke at lave "hammarband" på.
Der skal bruges lidt ekstra længde på det træ, du fælder selv for, skråfældning, tørre revner mm + 15–20 cm ekstra er nok et ret godt mål. En færdig væg, som skal være 250 cm, skæres den tørre færdige regel 240 cm, men så får du ikke en færdig lofthøjde på 250, så du ved det. Taget bygges nedad fra spærene, fx 35x70 mm tagregler plus 12,5 mm gips giver jo næsten 50 mm, som sænker loftet. Den største glæde med eget savede træ er, at du kan planlægge og save de trælængder, du selv har brug for. Held og lykke!
Du spørger om tabeller, det findes på nettet, søg på ”byg i træ” reglen ved cc 60 cm, som er det mest almindelige, når man bygger fx garage, formlen er 1,67 løbende meter per kvm. Hvis en væg er 10 meter lang og 250 cm høj.
10 x 1,67 = 16,7 stykk + en ekstra i begyndelsen og tag gerne evt. en ekstra til slutningen/hjørnet = 19 stykk, ganget med væghøjden = 2,5 meter, så får du mængden i meter.
Du har brug for til 10 meter væg også 10 meter syll (bund) + 20 meter hammarband på de vægge, som skal bære spær, gavlene plejer jeg ikke at lave "hammarband" på.
Der skal bruges lidt ekstra længde på det træ, du fælder selv for, skråfældning, tørre revner mm + 15–20 cm ekstra er nok et ret godt mål. En færdig væg, som skal være 250 cm, skæres den tørre færdige regel 240 cm, men så får du ikke en færdig lofthøjde på 250, så du ved det. Taget bygges nedad fra spærene, fx 35x70 mm tagregler plus 12,5 mm gips giver jo næsten 50 mm, som sænker loftet. Den største glæde med eget savede træ er, at du kan planlægge og save de trælængder, du selv har brug for. Held og lykke!
Jeg har en hytte fra 1860'erne med fyrretræspanel, som så vidt jeg ved er original. Jeg ved, at kernetræet på fyrretræ under visse omstændigheder kan være højst forgængeligt, ved ikke om det skyldes moderne tørreprocesser, forkert fældningstidspunkt eller "umodne" træer. Nævnte panel er ukantede brædder, så kernetræet er med. Til sagen hører også, at væggene beskyttes af et solidt tagskæg. Jeg har talt med en gammel snedker, nu over 90, som var enig i, at fyrretræ ofte er mere holdbart, og at det er et problem med byggemarkedernes ensidige fokus på gran.V Vardon sagde:Vinterfælder du, er træerne som tørrest. Så gælder det om at komme i gang og save, så man når det i tørreperioden om foråret.
Gran burde vel gå udmærket, panel bør være gran, mener jeg.
Jeg har savet en del i foråret på en logosol F2. Regnede ud ca. 350 kr / h efter skat på at save selv i stedet for at købe.
Hvis du skal have 8-10 m spændvidde uden støtte og med nordsvensk snelast, skal du sørge for at få fat på en troværdig konstruktionsbeskrivelse for tagspær (og sandsynligvis for de bærende vægge). Det må måske blive gitterspær, som besværliggør udnyttelsen af loftsrummet.
Jeg har læst, at det godt kan lade sig gøre at fælde i sene efterår også. Det kan sikkert være praktisk i nogle tilfælde, hvis man ikke er afhængig af vinterføre eller kan vente lidt med selve udkørslen. Man behøver nok ikke vente til foråret med savning, snarere er det sådan, at det skal gøres senest om foråret.Arvid Stålsträng sagde:
Inde i isolerede vægge skal træet være helt tørt, gran og fyr tørrer ca. 1" per år, dvs. en planke, der er vinterfældet og savet nu, kan være tilstrækkeligt tør til at blive bygget ind om et år, en 2"regel bør tørre to forår, før man kan bruge det i et tæt isoleret hus.Arvid Stålsträng sagde:
Det som jeg har savet 2" sidste måned kan jeg i bedste fald bygge ind i tættehuse i maj/juni næste år, hvis det går godt med lufttørringen.
Hvis man bygger uisolerede udhuse og som bundplanker til ventilerede facader på bolighuse, kan man ofte bruge træet samme efterår, hvis man fælder i jan/feb, saver i marts (senest april) og stabler med groft tørt strø og lufttørrer på et blæsende sted i smalle høje stabler under enkelt tag fra april til sept.
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 284 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,284 indlæg
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 284 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,284 indlæg
Har kun ønsket mig et eget savværk og ofte havnet på skovsforumet.
Har absolut ingen erfaring med at save eget tømmer.
Mere end det jeg har savet til hus/garage byggeri, købt fra bræddegård
Fandt en tråd her https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11151
+ deres forside har en søgefunktion
Har absolut ingen erfaring med at save eget tømmer.
Mere end det jeg har savet til hus/garage byggeri, købt fra bræddegård
Fandt en tråd her https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11151
+ deres forside har en søgefunktion
Senest redigeret:
Beklager det sene svar. Tak til alle for svarene og indsigt, meget god info og ting, der får én til at stille flere relevante spørgsmål.
Jeg har talt med en lokal savværk, og de tager 1000 pix i timen ekskl. moms. Der kan de køre "10 solide stammer i timen". Det kontra, hvis jeg køber en egen lille minisav til 60-70 lax føles måske det værd. Skal dog regne med transportomkostning 2 mil til/fra savværket.
Jeg har også fået indtryk af, at gran er fremragende at bygge stamme med. Det er tilsyneladende topvalget, hvilket er sjovt.
Det er nu klart for mig, at træerne kan fældes alt mellem efterår og forår - derefter skal de saves. Hvor jeg befinder mig oppe i Norrbotten, stopper tørretiden cirka i slutningen af juni. Skal der bygges og "indsnøres", skal træet ikke have mere end 13% i fugt absolut max.
Så planen for mit nybyggeri nu er:
1) Vente på tømreren, som jeg har sendt tegning til, for at få en beregning for alt, jeg har brug for
2) Beregne ud fra data i #1 hvor store og hvor mange træer jeg har brug for
3) Fæld, kap, transportér til sav
4) Sav efter planen fra #1
5) Transport hjem til tørring og chill
6) Byg!
Synspunkter?
Jeg har talt med en lokal savværk, og de tager 1000 pix i timen ekskl. moms. Der kan de køre "10 solide stammer i timen". Det kontra, hvis jeg køber en egen lille minisav til 60-70 lax føles måske det værd. Skal dog regne med transportomkostning 2 mil til/fra savværket.
Jeg har også fået indtryk af, at gran er fremragende at bygge stamme med. Det er tilsyneladende topvalget, hvilket er sjovt.
Det er nu klart for mig, at træerne kan fældes alt mellem efterår og forår - derefter skal de saves. Hvor jeg befinder mig oppe i Norrbotten, stopper tørretiden cirka i slutningen af juni. Skal der bygges og "indsnøres", skal træet ikke have mere end 13% i fugt absolut max.
Så planen for mit nybyggeri nu er:
1) Vente på tømreren, som jeg har sendt tegning til, for at få en beregning for alt, jeg har brug for
2) Beregne ud fra data i #1 hvor store og hvor mange træer jeg har brug for
3) Fæld, kap, transportér til sav
4) Sav efter planen fra #1
5) Transport hjem til tørring og chill
6) Byg!
Synspunkter?
Du har brug for at fælde og save mere, end hvad "kaplisten", tegningen og snedkeren siger, alt lykkes ikke, og der bliver altid nogle fejlopmålinger eller fejlsavninger i både opdelingsfasen og i byggefasen. Skal du tørre træet selv, skal du regne med, at en del slår sig.Arvid Stålsträng sagde:
Jeg undskylder for det sene svar. Tak til alle for svarene og indsigterne, meget god info og ting, der får en til at stille flere relevante spørgsmål.
Har talt med et lokalt savværk, og de tager 1000 pix i timen ekskl. moms. Der kan de klare "10 solide stammer i timen". Det, vs. om jeg køber en egen lille minisav til 60-70 lax, føles måske værd det. Skal dog regne med transportomkostning 20 km til/fra savværket.
Jeg har også fået klart, at gran er fremragende til at bygge ramme med. Det er tilsyneladende topvalget, hvilket er fedt.
Det er nu klart for mig, at træerne kan fældes alt mellem efterår og forår - derefter skal de saves. Hvor jeg befinder mig oppe i Norrbotten, standser tørketiden omtrent i slutningen af juni. Skal det bygges og "lukkes inde", skal træet ikke have mere end 13% i fugt absolut max.
Så, for mit nybyggeri er planen nu:
1) Vente på snedkeren, som jeg har sendt tegning til, for at få et estimat for alt, hvad jeg behøver
2) Beregne ud fra dataene i #1 hvor store og mange træer jeg skal bruge
3) Fælde, skære, transportere til savværk
4) Save i henhold til plan fra #1
5) Transportere hjem til tørring og afslapning
6) Byg!
Synspunkter?
Klik her for at svare