Hej!
Håber nu, det er det rigtige underforum. Har søgt og ledt ret hårdt både her og på andre fora men ikke rigtig fundet nogen tråd, der passer ind lige, så jeg opretter en ny tråd. Beklager, hvis jeg har overset noget!
Tænkte bygge en varmgarage, som skal kunne bære snebyrden i det nordlige Norrland, ca. 8x10 meter, 2,5m indvendig lofthøjde, og bruge så meget af egen skov og arbejdskraft som muligt på grund af de nuværende priser og, ja, I ved, den usikre fremtid. (Har undersøgt færdigbyggede elementbyggerier osv. i et års tid, men det er blevet så dyrt, at jeg ikke ved, om jeg overlever den omkostning).
Jeg forstår, at svarene kan blive komplicerede, og hvordan jeg præsenterer problemerne her er både groft og stærkt forenklede... men vi kører:
1) Hvor mange træer (x) i størrelse
skal jeg fælde for at få savskåret (z) materialet til byggeriet
..hvis z, byggeriet, er alt over det støbte fundament bortset fra spær. Da jeg formoder, at spær bør man nok bestille hos nogen, der har forstand på det.
Er der en form for ligning eller skabelon for, hvordan man nogenlunde kan beregne dette? Eller er det at hyre den lokale tømrer, man stoler mest på?
2) Virker det med gran til alt dette? Det er mest gran, jeg har at fælde.
3) Afhængig af om det er gran eller fyr som skal fældes (håber stadig kun på gran) - hvad er årstiden for disse faser? (fældning, savning, tørring, osv)
Beklager, hvis det er en rodet post og spørgsmålsformulering. Er meget taknemmelig for input af den mindste detalje!
Håber nu, det er det rigtige underforum. Har søgt og ledt ret hårdt både her og på andre fora men ikke rigtig fundet nogen tråd, der passer ind lige, så jeg opretter en ny tråd. Beklager, hvis jeg har overset noget!
Tænkte bygge en varmgarage, som skal kunne bære snebyrden i det nordlige Norrland, ca. 8x10 meter, 2,5m indvendig lofthøjde, og bruge så meget af egen skov og arbejdskraft som muligt på grund af de nuværende priser og, ja, I ved, den usikre fremtid. (Har undersøgt færdigbyggede elementbyggerier osv. i et års tid, men det er blevet så dyrt, at jeg ikke ved, om jeg overlever den omkostning).
Jeg forstår, at svarene kan blive komplicerede, og hvordan jeg præsenterer problemerne her er både groft og stærkt forenklede... men vi kører:
1) Hvor mange træer (x) i størrelse
..hvis z, byggeriet, er alt over det støbte fundament bortset fra spær. Da jeg formoder, at spær bør man nok bestille hos nogen, der har forstand på det.
Er der en form for ligning eller skabelon for, hvordan man nogenlunde kan beregne dette? Eller er det at hyre den lokale tømrer, man stoler mest på?
2) Virker det med gran til alt dette? Det er mest gran, jeg har at fælde.
3) Afhængig af om det er gran eller fyr som skal fældes (håber stadig kun på gran) - hvad er årstiden for disse faser? (fældning, savning, tørring, osv)
Beklager, hvis det er en rodet post og spørgsmålsformulering. Er meget taknemmelig for input af den mindste detalje!
Tak for svaret ArneTW!
Er der nogen grund til for selve tømmeret og dets kommende kvalitet at fælde om vinteren? Er den eneste tanke der for at mindske skade på rødderne for træer, der bliver stående, eller er der noget mere for selve tømmeret?
Tænker hvis man fælder nu, og saver næste uge, i stedet for at vente et år?
Er der nogen grund til for selve tømmeret og dets kommende kvalitet at fælde om vinteren? Er den eneste tanke der for at mindske skade på rødderne for træer, der bliver stående, eller er der noget mere for selve tømmeret?
Tænker hvis man fælder nu, og saver næste uge, i stedet for at vente et år?
Fælder man om vinteren får man længere tid til at håndtere stokkene, inden skimmelsvampen kommer. Så trist at stå med sort skimmel på træværket. Det tager et stykke tid at save, strø og dække træværket. Så afhænger det jo selvfølgelig af, hvilke ressourcer du har til rådighed, men for mig, der gør dette sjældent og amatøristisk, er vinteren det eneste fornuftige alternativ.
Tak Bjober!
God info overordnet af jeres to svar.
Har også nogle kroge ude hos lokale formågor, som ser ud til at kunne det her også. Opdaterer tråden i fremtiden, som jeg forhåbentlig vil huske at gøre
- som tak for hjælpen altså. Håber det værdsættes som "betaling".
God info overordnet af jeres to svar.
Har også nogle kroge ude hos lokale formågor, som ser ud til at kunne det her også. Opdaterer tråden i fremtiden, som jeg forhåbentlig vil huske at gøre
En slægtning til mig stillede skov til rådighed for hugst til et firma mod at de fik en god pris på tømmer.
Den handel er logisk og god, men jeg har desværre ingen post for slutafdrift lige nu. Selv hvis jeg havde det, synes det ret almindeligt for tømmeropkøbere/skovfirmaer at skrive en flerårig kontrakt på hvornår det senest skal være færdigt - så det er også der desværre imod min tidsramme.C Carl Johansson sagde:
Vinterfældning er træerne som tørrest. Så gælder det om at komme i gang og save, så man når det i tørreperioden om foråret.
Gran skulle vel gå udmærket, panel bør være gran, mener jeg.
Jeg har savet en del i vores på en logosol F2. Regnede ud ca. 350 kr / h efter skat på at save selv mod at købe.
Gran skulle vel gå udmærket, panel bør være gran, mener jeg.
Jeg har savet en del i vores på en logosol F2. Regnede ud ca. 350 kr / h efter skat på at save selv mod at købe.
Tak for svaret. Er interesseret i "tørringsperioden". Så vidt jeg forstår, kan man fælde og save træet næsten direkte om foråret - men hvor længe skal det tørre, før man kan bruge det?V Vardon sagde:Vinterfælder du er træerne som tørrest. Derefter gælder det om at komme i gang og save, så man når det i tørringsperioden om foråret.
Gran burde vel gå udmærket, panel bør være gran anser jeg.
Jeg har savet en del i foråret på en logosol F2. Beregnede ca. 350 kr / h efter skat på at save selv frem for at købe.
Nej, jeg har ca. 2,47 x2 så næsten 5 m, som bliver typisk 2,30 panel er planen, og så var der typisk 3,20 til gavlerne med nogle lidt længere hvis det skulle være nødvendigt.Arvid Stålsträng sagde:
Ellers plejer jeg at tage ca. 4,5 m, den passer ganske godt der, hvor jeg opbevarer træet etc.
Det blev panelen og ca. 20 2x8,25" og typisk 30 1x8,25" samt næste billede med "spild træ" fra panelen.
Panelen rækker nok foråret godt. Jeg er altid bange for at bygge fugt ind, så jeg ville nok måle og finde ud af, hvor tørt det bør være.
Gulvet skal man vel lade ligge inde et år typ

Interessant, tak! Hvis man tænker rent i stokkens længde, når jeg skal kappe og transportere fra skoven. Ville du køre 4,5m længder på alt, eller en anden længde? Tænker mest på effektiviteten. Ved bare at skovselskaberne foretrækker 4,5m, men det betyder jo ikke, at vi som "egenbyggere" skal have samme mål..
Edit: det sidste billede der med træ og drivende sne. Hvilket billede!
Edit: det sidste billede der med træ og drivende sne. Hvilket billede!
Virkeslængde vælger du efter, hvad du skal bygge, eventuelt tilføjer du 'stødben', hvis du vil have mulighed for at renkape træet og fjerne evt. endesprækker. Dvs. skal du have 2,5 m højde på væggen, vælger du mindst 2,5 m stammelængde, evt. 2,8 m inkl. stødben, som senere i sav- og byggeprocessen kan justeres og kappes væk (spil).
Hvis du er dygtig til fældning, transport og savning, tørring og opbevaring, kan du overveje at reducere 'stødbenet' og derved spillet; du kan måske save stammerne til yderpanel på 2,5 m væggen 255 cm i skoven.
Overvej hvor meget kortere vægregler end paneltræ du har brug for, hvis væggene skal bygges i 2 tommer groft træ, kan du evt. fratrække for syld og rems tykkelse og save stammerne til vægreglerne 245 cm i skoven.
Synes du, at træ, der er så kort som ca. 2,5 m, er sværthåndteret, kan du overveje at fordoble længderne på stammerne, dvs. save en 51 dm stam i skoven og kalkulere med at få ud 1 stykke på 51 dm langt, som du derefter deler til stykker på 255 cm lange, passende til 250 cm høj ydervæggspanel, når det er tid til at sømme det tørrede panel op.
Hvis du er dygtig til fældning, transport og savning, tørring og opbevaring, kan du overveje at reducere 'stødbenet' og derved spillet; du kan måske save stammerne til yderpanel på 2,5 m væggen 255 cm i skoven.
Overvej hvor meget kortere vægregler end paneltræ du har brug for, hvis væggene skal bygges i 2 tommer groft træ, kan du evt. fratrække for syld og rems tykkelse og save stammerne til vægreglerne 245 cm i skoven.
Synes du, at træ, der er så kort som ca. 2,5 m, er sværthåndteret, kan du overveje at fordoble længderne på stammerne, dvs. save en 51 dm stam i skoven og kalkulere med at få ud 1 stykke på 51 dm langt, som du derefter deler til stykker på 255 cm lange, passende til 250 cm høj ydervæggspanel, når det er tid til at sømme det tørrede panel op.
Det er forstået!F fribygg sagde:Bræddernes længde vælger du efter, hvad du skal bygge, eventuelt tilføjer du 'stødben', hvis du vil have mulighed for at rette kanten af brædderne og fjerne eventuelle endesprækker.
Dvs skal du have 2,5m højde på væggen vælger du mindst 2,5 m stamme længde evt. 2,8m inkl. stødbenet, som senere i sav- og byggeprocessen kan justeres og kappes væk (spild)
Hvis du er dygtig til fældning, transport og savning, tørring og opbevaring, kan du overveje at reducere 'stødbenet' og dermed spildet, du kan måske save stammerne til yderpanel til 2,5m væggen 255cm i skoven.
Overvej hvor meget kortere vægstolper end panelbrædder du har brug for, hvis væggene skal bygges i 2 tommer tykt brædder, kan du evt. trække fra for syld og rem tykkelse og save stammerne for vægstolperne 245cm i skoven.
Finder du brædder, der er så korte som ca. 2,5m, svære at håndtere, kan du overveje at fordoble længderne på stammerne, dvs. save en 51dm stamme i skoven og kalkulere med at få 1stk emne 51dm langt, som du derefter deler til st 255cm lange stykker passende til 250cm høj ydervægspanel, når det er tid til at sømme den tørrede panel op.
Tusind tak for den info. Det er forstået.F fribygg sagde:Bræddernes længde vælger du efter, hvad du skal bygge, eventuelt tilføjer du 'stødben', hvis du vil have mulighed for at rette kanten af brædderne og fjerne eventuelle endesprækker.
Dvs skal du have 2,5m højde på væggen vælger du mindst 2,5 m stamme længde evt. 2,8m inkl. stødbenet, som senere i sav- og byggeprocessen kan justeres og kappes væk (spild)
Hvis du er dygtig til fældning, transport og savning, tørring og opbevaring, kan du overveje at reducere 'stødbenet' og dermed spildet, du kan måske save stammerne til yderpanel til 2,5m væggen 255cm i skoven.
Overvej hvor meget kortere vægstolper end panelbrædder du har brug for, hvis væggene skal bygges i 2 tommer tykt brædder, kan du evt. trække fra for syld og rem tykkelse og save stammerne for vægstolperne 245cm i skoven.
Finder du brædder, der er så korte som ca. 2,5m, svære at håndtere, kan du overveje at fordoble længderne på stammerne, dvs. save en 51dm stamme i skoven og kalkulere med at få 1stk emne 51dm langt, som du derefter deler til st 255cm lange stykker passende til 250cm høj ydervægspanel, når det er tid til at sømme den tørrede panel op.