Hej, jeg skal bygge råspont-væg i vores hobbyrum.
Fungerer det med almindelig 17x95 eller bør man gå op på 20-22 mm?
Skal råsponten sømmes med to rækker søm eller er én tilstrækkelig?
Eller kan man alternativt skrues skråt som når man lægger gulv?
Fungerer det med almindelig 17x95 eller bør man gå op på 20-22 mm?
Skal råsponten sømmes med to rækker søm eller er én tilstrækkelig?
Eller kan man alternativt skrues skråt som når man lægger gulv?
Tak Huggan!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Dette må være en misforståelse. Hvorfor skulle vægpanelerne "bøje" sig?huggan sagde:
Jeg har en lille stald som indvendigt er paneleret med almindelig 22x95 mm råspont.
Den er sømmet i sponten, altså et søm per bræt og regel.
Man kan svagt ane sømmet (eller snarere dykkersømmet) hvor råsponten har tørret lidt.
At sømme med to søm er unødvendigt og bliver desuden grimt.
At jeg har 22 mm råspont er for at hestene ikke skulle kunne sparke væggene i stykker,
ellers havde 17 mm været tilstrækkeligt.
At skrue skjult i sponten går også udmærket.
Jeg anbefaler denne skrue:

http://www.gunnebofastening.se/sv-SE/Fastening/Produkter/Skruv/Listskruv/Golv-sockelskruv/
42 mm er passende.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Der er ingen konkave brædder i min stald i hvert fald.huggan sagde:
Dette burde i så fald gælde for hvert eneste tag også.
Hvor køber du dit tømmer?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ja.
Snarere +30°C nu om sommeren
Snarere +30°C nu om sommeren
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Det er klart, at de kan tørre lidt, når de kommer indendørs, så de bliver enten konkave eller konvekse. Savværket har ikke tid til at vende brædderne, før de ryger ind i høvlen, så kernesiden kan komme hvordan som helst.
95mm er dog så smalle brædder, at det næsten garanteret ikke vil kunne ses. At to søm ville holde brædtet, så det ikke trækker sig sammen, tror jeg heller ikke helt på. Jeg synes absolut, du skal bruge not og fer, når du har mulighed for at skjule fastgørelsen. To store sømhoved i hver fastgørelsespunkt bliver jo møggrimt. Jeg skruede min vægpanel 18x145 i noten, og den har ikke bøjet sig, så det kan ses i det mindste.
95mm er dog så smalle brædder, at det næsten garanteret ikke vil kunne ses. At to søm ville holde brædtet, så det ikke trækker sig sammen, tror jeg heller ikke helt på. Jeg synes absolut, du skal bruge not og fer, når du har mulighed for at skjule fastgørelsen. To store sømhoved i hver fastgørelsespunkt bliver jo møggrimt. Jeg skruede min vægpanel 18x145 i noten, og den har ikke bøjet sig, så det kan ses i det mindste.
Klik her for at svare