Hej
Jeg bor i et træhus bygget i '91. Huset er bygget af færdige træsektioner, der er sat sammen. Vi har opdaget, at ydergavlen ved vores tilbyggede garage hælder udad i midten. Jeg opdagede dette for ca. 1 år siden og sikrede væggen med spændebånd og en planke, men jeg har brug for at lave en permanent løsning til det. Med spændebåndet kunne jeg tvinge væggen tilbage ca. 1 cm, indtil loftsgipsen stødte mod ydervæggen.
Jeg har åbnet op for væggen, men kan ikke se, at noget skulle være galt eller i stykker; alt ser godt ud. Dog overvejer jeg, hvad der forhindrer væggen i at bevæge sig udad, da det eneste, som holder sektionerne sammen, er sømmene imellem dem; der sidder ligesom ikke en overliggende planke, der sammenbinder dem, ligesom der ikke findes noget, der binder gavlen i midten sammen med resten af huset. Jeg vurderer, at det hælder ca. 4-5 cm.
Hvordan kan jeg bedst rette op på dette?
Vedhæfter 2 fotos, det ene billede viser tegningen på, hvordan det skal være bygget op, og det, jeg ser som mangler, er den planke, der skal ligge ovenpå, står "Regel 35x95, 311800"
Det andet billede viser samlingen mellem 2 blokke fra loftet; den imprægnerede planke, der ses i overkant, har jeg sat til for at undgå, at det forværres. Her ses, at der ikke er noget, der både binder blokkene sammen og forhinder dem i at bevæge sig udad; der ses også gles samt loftsgipsen og den sidste tagstolpe på billedet.
Du får forsøge at stræbe op gavlen til den rette position og forankre den med måske større vinkelbeslag som der fæstes reglar i og går væk og forbi nogle tagstolper. Eller så forankrer du med skråmontage til langvæggenes overkant på ca. halvdelen, hvis du kan komme til.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.