Har et lille dilemma, som jeg håber, I kan hjælpe mig med. Jeg tænkte på at lægge cellplast ovenpå gruset og derefter lægge lidt beton for at lave et gulv. Nu til problemet: som I kan se på billederne, ligger træreglen langt nede, og gulvet vil ligge ca. 10 cm oppe ad reglen. Jeg er bange for, at dette vil blive en flaskehals i bygningen, da jeg antager, at reglen vil være mere udsat for fugt og til sidst rådne. Hvordan kan jeg løse dette på en nem måde? Skal jeg skifte reglen ud med en af stål eller lægge en metalplade imellem gulvet og regel, eller skal jeg bare lade det være og lægge gulvet alligevel?
Skal du støbe på begge sider af syllen? Hvis ikke så ville jeg bare beskytte reglen mod direkte kontakt med betonen ved at lægge enten syllpapp eller XPS celleplast på cirka 20 mm imellem. Den eventuelle lille fugt, der tilkommer, tørrer ud på den anden side. Hvis reglen derimod bliver "indesluttet" i beton, ville jeg overveje at fjerne den, støbe og derefter bygge indvendig vægkonstruktionen op igen, hvis muligt.
Ja, tanken var at støbe på begge sider, at fjerne regel er desværre ikke muligt. Ellers er nok det den bedste løsning som du siger. Nogen der har erfaringer med råd hvis man indkapsler syllen i cellplast?
Ingjutne reglar er jo et almindeligt problem omskrevet mange gange på byggahus.se.
Sav "syllen" væk men behold stykker under stolperne, støb gulvet, stil nye stolper på det nye gulv og fjern de gamle stolper og støb hullerne igen.
Vægge plejer at kunne tages midlertidigt væk mens man støber, kan være nok med en stolpe i midten.
Støb ikke træværk ind, hverken med eller uden plast.
At fjerne reglarne og støbe op en kant er ikke teknisk svært. Det du har brug for er nogle støtteben og nogle planker for at støtte taget, mens du skærer reglarne og støber op kanten. Støtteben lejer du hos nogen, der udlejer "byggværktøj," og omkostningen er ikke mange kr.