Ser at der findes nogle ældre tråde om samme emne, men da de har fået dårligt med svar, prøver jeg en gang til.

Jeg planlægger at bygge et fritidshus. Absolut ikke noget luksuriøst, men vinterisoleret og med rigtig VVS.
Har adgang til hundredevis af skifferplader, der har ligget i bunke i næsten 50 år.
Føler at det ville være sjovt at kunne bruge disse til noget ved mit fritidshus og undrer mig derfor om I har nogle tips til mig.
Kan man mure en væg i f.eks badeværelset eller entréen, eller er de for forskellige i tykkelse m.m.?
Kan man bruge dem på væggen bag ved brændeovnen?
Kan man lave noget sjovt på ydersiden af huset? F.eks. del af væg, noget ved terrasse el.lign.

Hvad kan man gøre henholdsvis ikke gøre?

Ville blive meget glad for en masse sjove og anderledes tips. Intet er for skørt...

Om det er tag skifer, så er de nok ret jævntykke. Desuden har de huller til fastgørelsen. Hvorfor ikke lægge dem på taget? Skifer er et fantastisk tagmateriale, et af de bedste der findes. Rækker pladerne ikke til hele taget, så kan du lægge dem på den pæne side. Du kan også beklæde en del af en udendørs facade med skifer.

J justusandersson sagde:
Hvis det er tagskifer, så er de nok ret jævntykke. Desuden har de huller til fastgørelse. Hvorfor ikke lægge dem på taget? Skifer er et fantastisk tagmateriale, et af de bedste, der findes. Rækker pladerne ikke til hele taget, så kan du lægge dem på fin-siden. Du kan også beklæde en del af en facade med skifer.
Ja, det er tagskifer. Husker, da de blev skiftet ud med et andet tag. Selvom jeg synes, det er meget flot med skifertag, så er jeg bange for, at det indebærer en del arbejde. Jeg kommer hverken til at have tid eller lyst til at kravle rundt på taget for at ordne det. Men kan nogen overbevise mig om, at det ikke medfører enten mere arbejde eller højere risici, så bliver jeg glad. Ang. at beklæde en del af en facade, takker jeg for tippet. Er der nogen her, der har erfaring med dette og måske endda har nogle billeder?

Kronen på værket typ...

Beklædte skorstenen med tageskifer, da jeg lagde nyt Planjtag i år.

Skar pladerne med Biltema diamantklinge.

Nu vendte jeg vinkelsliberen op og ned. Drejede sprængbeskyttelsen rigtigt og satte håndtaget på den anden side.

Det bevirker, at sten og støv sprøjter fremad.

Beskyttelsesbriller og ordentlig gummimaske med støvfilterpatron.

Du kan vel beklæde hvad du vil. Rigtig sjovt faktisk.

Vigtigt er at du får tætte fuger, så ikke vand kommer ind, hvis det skal være udendørs.
Rådet fra murere, farvet Kerakolor GG, som fugemasse.
Og så en primer på pladerne og underlaget, inden de trykkes fast med udendørslim.

Til sommer skal jeg desuden efter gammelt recept, stryge med rå linolie og terpentin.
I hvert fald på en prøveoverflade.

• Skorsten beklædt med tagsten og sort metaltrappestige på nyt tag, omgivet af træer under en skyet himmel.
  • En skorsten, der er ved at blive beklædt med skiferplader, støttet af træplanker på et tag under renovering.
  • Person skærer stenskiver med vinkelsliber på græsplæne, omgivet af støv og stenskår. Beskyttelsesudstyr inkluderer briller og maske.
Senest redigeret:
  • Synes
Fotografen
  • Laddar…
I stedet for at klatre op og ned, og bl.a. tilpasse pladerne, lavede jeg en ramme som en kopi på hver side, til at lægge pladerne i efterhånden.

Så kom først nyt skorstensbeslag...

• Ram med stenplader i forskellige former og størrelser, lagt i ramme til justering af skorstensbeslag.
Senest redigeret:
Tak for tipset!
Det værdsættes meget. Glad for alle idéer og tips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.