Hej!

Kort fortalt solgte jeg mit hus for en tid siden, og jeg har nu en tvist med de nye ejere vedrørende to tilbygninger, som er soveværelser. Det var ikke mig, der opførte tilbygningerne. Tvisten handler om byggetilladelserne til soveværelserne, som de nye ejere mener ikke er gældende på grund af usikkerhed omkring brandklasse for ydermur m.m.

Tilläggsavtal findes vedrørende ovenstående, hvorpå jeg søger svar...

Nu til spørgsmålene.

Som jeg har forstået det, er det EI30 (dobbelt gipsplader), der gælder for ydermur i soveværelse. Er det også det samme for indervæg, eller er der andre regler? Hvordan kontrolleres dette bedst muligt på en så konkret måde som muligt for at tilfredsstille de nye ejere?

Er EI30 standard ved bygning af soveværelse samt øvrige vægge i hus?

Vedrørende flugtvej fra soveværelse, hvis soveværelset ligger i direkte forbindelse med stue/køkken samt i direkte forbindelse med altandør, der fører til vinterhave samt i nær forbindelse med altandør, der fører ud i det fri, gælder det da stadig, at der skal/bør være åbentbart vindue i soveværelset eller ej?

Jeg har stillet spørgsmålene til kommunen og Boverket, men har endnu ikke fået svar.

Jeg er meget taknemmelig for konkrete svar!

Mvh

Hvor gamle er tilbygningerne?
Hvor langt er det til bygninger ved siden af?
Findes der byggetilladelse og slutbesked?
Hvad synes de er et problem, som man ikke kunne se ved fremvisningen?

plåtrickard plåtrickard sagde:
Hvor gamle er tilbygningerne?
Hvor langt er det til bygninger ved siden af?
Findes der byggetilladelse og slutbesked?
Hvad synes de er et problem, som ikke kunne ses ved fremvisningen?
Jeg var uklar, det er egentlig kun en del, der er en tilbygning til soveværelse til det eksisterende hus, og den blev bygget til omkring 2011. Det andet soveværelse er i en del af garagen..

Nærmeste nabo er mellem 1,5-2 meter.

Byggetilladelse findes, slutbesked er blevet anket af de nye ejere, da de mener, at det ikke er sikkert, at bl.a. ydervæggene er korrekt brandklassificerede.

Tilbygningen blev først opført med byggetilladelse som depot, derefter har jeg ansøgt om ændring til soveværelse.

TS, jeg har ikke noget fornuftigt konkret at tilføje til din sag, jeg ved altså ikke hvilke regler der gjaldt i 2011 da tilbygningen/tilbygningerne blev skabt.

Så lad mig gå lidt OT her:

Jeg synes, at forummet bliver mere og mere fyldt med, hvad jeg ser som mærkelige spørgsmål, som er baseret på at nogen køber en ejendom eller en BRF-lejlighed, som de egentlig ikke er tilfredse med, noget i udførelsen, eller måske mere i prisen.
Det gælder både ejendomskøb og indkøb af håndværkerydelser.

Egentlig er det sådan, at der er "fejl på alt", alle ejendomme/lejligheder har forskellige lag, hvor de er blevet renoveret, bygget til, modificeret eller repareret på en ikke-perfekt måde. Ligesom det kræver en del fingerspidsfornemmelse at skabe et projekt omkring en håndværkerydelse, så det bliver præcis som man forventede.

Jeg oplever det som, at nutidens købere tror, de har købt perfekte huse/lejligheder, og når de begynder at finde de forskellige lag af "ikke-perfekt", så søger man konflikt, at sælgeren skal fikse det "ikke-perfekte" eller hurtigt få en betydelig prisnedsættelse.

Selv når man køber et nyere hus, følger det historiske lag med. Forskellige dele kan have fulgt forskellige standarder og regler, der gjaldt, da man byggede om eller byggede til.

Lidt sådan er det, som at nutidens købere ikke vil indse, at man har købt en mere eller mindre langvarig historik, når man køber sin ejendom.

Ja. ja, jeg burde måske starte en tråd om det her i stedet for at skrive her...

• Synes
  • Elsker
Joakim654 og 11 andre
  • Laddar…
Men hvad vil de?

plåtrickard plåtrickard sagde:
Men vad vill dom?
Enkelt sagt vil de kunne sikre, at vægge er af den rette brandklasse til soveværelser.

P
Det lyder som om de spørger dig og ikke ved det selv...!? Kan du ikke bare sige, at du ikke kender til nogen fejl forbundet med brandsikringen? Hvis de så vil anmelde fejl, må de specificere, hvad der er galt, og hvilke love/regler der gjaldt under opførelsen, som de mener konstruktionen bryder imod.

• Synes
Joakim654 og 2 andre
  • Laddar…
H Heivon sagde:
Enkelt sagt vil de kunne sikre at vægge er af korrekt brandklasse for soveværelser..
Hvis jeg forstår rigtigt.
En ombygning blev lavet i 2011, af den daværende ejer. Det er nok et puslespil at finde ud af præcis, hvilke regler der gjaldt dengang.
Der er byggetilladelse til ombygninger.
Ejendommen er nu solgt og ny ejer stiller spørgsmål. Dette burde køberen have gjort før køb, undersøgelse bør gøres før køb og ikke efter køb. Du kan som sælger med stor sikkerhed føle dig tryg, hvis der ikke er nogen del uden byggetilladelse. Desværre er det nu ofte som nogen skrev ovenfor, købere tror at de har købt noget perfekt som opfylder alle nutidige standarder, når man har købt noget brugt som følger regler fra ældre tider. Der er en risiko for, at du havner i uendelige diskussioner med køberne, så det kan være klogt at afbryde dette nu. Hvis du ikke har givet nogen forkerte løfter, og byggetilladelse findes, så er det risikofrit.

• Synes
Heivon
  • Laddar…
Hvad er det rummene skal brandsikres imod? Er det en nabo eller noget andet?
Ydervæg plejer at klare sig med enkelt 13mm gips og mindst 95mm stenuld. Så din ydervæg klarer det nok uden problemer.
Så skriver du om indervæg, hvad skal den brandsikring beskytte imod. Indenfor samme bolig kræves der ingen brandsikring udover mod garage og eventuelt fyrrum.

• Synes
Heivon
  • Laddar…
P Posselosse sagde:
Det lyder som om de spørger dig og ikke selv ved...!? Kan du ikke bare sige, at du ikke kender til nogen fejl relateret til brandsikringen? Hvis de så vil indberette fejl, må de specificere, hvad der er galt, og hvilke love/regler der gjaldt under opførelsen, som de mener konstruktionen bryder med
I tillægsaftalen, som jeg har nævnt, står der bl.a. at korrekt byggetilladelse skal søges for soveværelserne. Byggetilladelse findes, men de nye ejere har stoppet/anklaget slutbevillingen, fordi de mener, det er uklart med bl.a. væggene..

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Heivon sagde:
Enkelt sagt vil de kunne sikre sig, at væggene har den rigtige brandklassifikation for soveværelser..
Det er deres hus nu. Slip spørgsmålet og gå videre.

• Synes
plåtrickard og 2 andre
  • Laddar…
D
Deres hus. Deres problem. Sig, at du ikke vil have med dem at gøre længere.

Og desuden: hvordan kan de nye ejere være så dumme at de klager over slutbesked på eget hus?

Hvorfor søgte du byggetilladelse for udbygninger, som du ikke har lavet.

Men bekymre dig ikke.

Der er uoverstigelige hindringer for, at de nye ejere skulle vinde en kamp om erstatning for skjulte fejl. Dels skjultheden, dels ville eventuelle skjulte fejl påvirke prisen for lidt.

• Synes
Heivon og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.