Jeg har altså en garage med cc 1200 på væggene. Skal isolere dette og sætte gips op.
Mit spørgsmål er så, det føles utrolig vaklende at sætte gips op på cc1200. Skal vel være cc600?

På væggen mod huset bliver jeg nødt til at sætte dobbeltgips på grund af brandklassificering, da garagen er tættere end 4 meter på bolighuset. Kan man i stedet sætte en OSB og en gipsplade? Eller har gips "bedre" brandklassificering?

Hvis jeg så bruger OSB, er CC1200 nok da, eller skal man lave flere reglar?
Overvejelse her, der sidder jo allerede 45x45 langs. Garagen er et byggesæt. Reglarne, der er nu, er 45x120. Hvordan løser man det så, hvis man skal sætte flere reglar op? Bruge 45x120 og save ud for hver langsgående 45-regel, eller hvad? Der er jo ingen regel, der har 75 som måling.

Brug gerne OSB bagved, ikke kun for plade-stabilitetens skyld, men også for muligheden for at hænge ting op i en garage (hvilket man gerne gør). Læg OSB-pladerne ned, så får du samlingerne forskudt, læg i et blokforband (forskudt en halv plade).

Antager at du er ude efter EI30, hvilket normalt er tilfældet ved et garagebyggeri. http://www.norgips.se/projektering/trastomme
Du behøver altså enkle gipsplader på begge sider af en 70s regel med isolering imellem. Der findes alternative løsninger også http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Personligt ville jeg sætte indefra og ud, gips + OSB + regel/isolering + udegips + facade.

Læste lidt sjusket.

...Eller brug endnu hellere plyfa i stedet for OSB.

Har du nu liggende 45-regel på indersiden af 120s reglerne og disse 45x45:er er sat på cc 1200? Så ville jeg bare have suppleret med yderligere 45x45:er så du får cc 600, men træk isoleringen ind i den stående stamme først.

I de fleste tilfælde kan man udskifte en indklædt gipsplade med en træplade, dvs 1 gips + plyfa kan være nok til at opnå EI30.

For REI30 kræves mindst 95s regler om c24 træ ellers 120mm:
http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf

Vedhæfter et billede af hvordan det ser ud.
Som I kan se, er det stående 45x120 reglar og så liggende 45x45.
Billedet ville ikke med først, da jeg forsøgte via appen, her kommer det. Vægkonstruktion med stående 45x120 og liggende 45x45 træbjælker, set fra siden.

Senest redigeret:
Billedet?

Nu så...

Du vil altså ikke øge vægtykkelsen (og isoleringen) indad en eneste mm mere end absolut nødvendigt?
Det enkleste havde vel ellers været at lægge liggende reglar (45x45) indvendigt (cc 60 cm)?

Savet 3"x2" holder 75x50 mm.

Jeg vil forsøge at bevare bredden på garagen. Den er kun 3,4 m bred, så det er ikke en gigantisk garage.
Derefter vil jeg have en så fleksibel løsning som muligt for at kunne opfylde brandklasse EI30. Det store problem, som jeg har set det, er, at det er cc1200, og det føles lidt stort for at gipspladen skal blive stabil. Sætter gerne en osb indeni.

Mikael_L
Du kan vel lave en Anders and løsning.
Sæt 2 stk OSB liggende ovenover hinanden (har du 240 i lofthøjde?) og skær OSB'en på langs, så den begynder og slutter midt på en regel (dvs skær den i 240cm, hvis du har normale cc-mål).
Så sætter du gips stående, dvs på tværs af OSB, skru med 32mm gipsskrue til træregel.

Denne løsning er næppe i overensstemmelse med nogen byggenormer og vil sandsynligvis risikere at lide af ting som let bulet væg og visse vanskeligheder ved at fastgøre meget og/eller rigtig tunge ting.
Trods alt kunne jeg selv overveje at gøre netop sådan, men det vil jo blive anset af evt. ny ejer som dumt og ikke håndværksmæssigt gjort, og evt. skjult fejl, så det gælder om at påtale forholdet på forhånd.
Men afhængigt af hvor vigtig væggen er, så er det jo ikke helt umuligt at forestille sig at gøre sådan.

Brandklassen tror jeg du klarer, en træfiberskiva bag gips giver ikke specielt meget dårligere brandmodstand end hvad dobbeltgips giver. Så giver også mineraullsisoleringen samt yderbeklædningen ekstra til brandmodstanden.
Denne skrift giver dig nok alt du behøver vide om det.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Et eller andet sted i slutningen tages additionsmetoden op, som kan anvendes til at regne på ikke-typvægge.

Hvad forhindrer, at du sætter 120x45 reglar mellem de eksisterende?

Så du får de ønskværdige cc 600.

To lag gips bliver vel nemmest og billigst.
Det kan man hænge ret tunge ting på.
Og hvis du markerer, hvor reglarne sidder, kan du jo hænge ekstremt tunge ting der.

Tillæg: Sorry, så nu at 45x45 reglarne var indfældede.
Men at kløve nogle reglar, så du kommer ned til 75 mm, er jo ikke noget stort arbejde.

Senest redigeret:
Mikael_L sagde:
Du kan vel lave en Kalle Anka løsning.
Sæt 2 stk OSB liggende ned ovenpå hinanden (har du 240 i lofthøjde?) og skær OSB'en på længden, så den begynder og slutter midt på en regel (dvs skær den i 240 cm, hvis du har normale cc-mål).
Så sætter du gips stående, dvs på tværs af OSB, skru med 32 mm gipsskrue til træregel.
Præcis som jeg tænkte, men du skriver det bedre :)

Gips+plyfa+120mm isolering klarer med lethed EI30 (dog kun ensidig brand). Mikael_Ls link var meget godt, velpakket information.

Så kan man sige, at jeg har to muligheder. Enten kløve større reglar til de mål, jeg har brug for, og så få det ordentligt, eller bruge liggende OSB og dermed risikere, at det bliver lidt svajende. Fremtidige købere er ikke noget, jeg bekymrer mig om. Jeg bygger huset nu og har tænkt mig at bo der i mange år fremover. Loftshøjden er 2,5.

Hvorfor kløve en regel? Stil en 45x70 jævn på indersiden midt imellem de andre regler.

• Synes
Dsl og 1 anden
  • Laddar…
Men så vil det jo svigte indad... diff'er jo 5 mm.

gør som for lusa med 5mm ex 2 masonitbitar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.