Vi skal montere en Contura 690, og den kræver 50mm luftspalte bagved, men hvad jeg forstår, så må man montere den tæt op ad væggen, hvis væggen opfylder brandklasse E160. :-/
Hvad menes med brandklasse E160 ???
Opfylder 100mm lecavæg kravet ???
Hvad menes med brandklasse E160 ???
Opfylder 100mm lecavæg kravet ???
Jeg er i tvivl om, at 100mm leca er tilstrækkeligt. Man plejer at sige en række med mursten. Alternativt findes der specielle godkendte sten, der skaber en luftspalte mod den gamle væg. Denne løsning bygger kun ca 50mm. Tal med en virksomhed, der sælger brændeovne.
Jeg tror, at der står E I 60, dvs. holder mod 60 minutter ved brand, men nu er det jo næppe brand, det gælder her, bare det, at det bliver djævelsk varmt under fyring, som kan pågå nogle timer i træk.
Der findes som sagt andre materialer som Ytong eller Siporex, som har bedre evne til at holde varmen væk og som ikke bygger så meget som tegl eller leca.
Så hvis det er afstanden fra væggen, der er problemet, kommer du ikke under afstanden 50 mm, som luftspalten skal være, hvis man skal bygge med noget. Luft er jo den mest effektive isolering, plus at man får cirkulation bagved, og varmen udnyttes i rummet.
Der findes som sagt andre materialer som Ytong eller Siporex, som har bedre evne til at holde varmen væk og som ikke bygger så meget som tegl eller leca.
Så hvis det er afstanden fra væggen, der er problemet, kommer du ikke under afstanden 50 mm, som luftspalten skal være, hvis man skal bygge med noget. Luft er jo den mest effektive isolering, plus at man får cirkulation bagved, og varmen udnyttes i rummet.
Klik her for at svare