Givet mig i gang med at installere en brændeovn selv (bagtilsluttet til muret skorstenskanal) og ifølge normen går intet let. Jeg har nu boret ind i en kanal/rør, som ikke skulle eksistere.

Skorstensfejeren har været her, trykprøvet og inspiceret skorstenen, blandt andet ved at gå ned med et kamera, så det godt ud. Ifølge billedet nedenfor er den egnede kanal den i midten med det høje rør (der har været træ/olie-fyring tilkoblet der tidligere).

Brændeovnen skal stå på siden, hvor det mindre rør kommer op. Den kanal er en ventilationskanal, der ender et lille stykke under indvendige loft. Ifølge skorstensfejeren plejer der nedenunder at være solid skorsten, og derfor er det "bare" at bore sig ind til midterkanalen... sådan var det ikke.

Jeg er nu kommet ind i det lukkede ventilationsrør (tjekket alle rør oppefra, så der ikke er nogen, der svinger ind).

Kan jeg mure dette "døde" rør oppe og nede og fortsætte med mit hul til midterrøret?

Virker det at sprøjte isoleringsskum ind først, så stenene har noget at hvile på, indtil mørtlen er hærdet?

Taknemmelig for svar!

Rund metalrør stikker op fra kvadratisk murstenskanal omgivet af sort plade, muligvis en del af en skorsten. Græsplæne og buske ses i baggrunden.

Jeg havde samme uheld. Så jeg fortsatte med at bore til det rette rør og satte et horisontalt stålrør med passende diameter ind, som flugtede med væggen. Fungerede fremragende.

• Synes
thomas33
  • Laddar…
Det lød som en god løsning MEN nu da jeg var ved at bore op til den rette kanal, slap to stående sten mellem kanalerne (tydeligvis kun en stens mellemrum). I stedet for et hul med en diameter på 180mm har jeg nu omkring en halv meter. Never ending.

Det er sikkert tæt, men jeg vil jo ikke have røg op i et rum, som ikke kan sotes, så nu er jeg tilbage på muring. Om det kan løses gennem det ydre hul bliver spændende at se, ellers må jeg vel rive et større hul op, det skal jo være helt tæt mellem kanalerne.

Tips?

/Træt men ikke overrasket

T Thomas_Blekinge sagde:
Jeg havde samme uheld. Så jeg fortsatte med at bore til den rette rør og satte et horisontalt stålrør med passende diameter, der flugtede med væggen. Fungerede udmærket..

Løsningen: stenuld trykt nedad og opad og solid ladning brug med små stykker tegl ovenpå. Fik stutte opad med brugen på en tykkere pap, sidder den fast får det være, gør jo ikke noget om den brænder op. Ringede til en kaminbutik og sådan gjorde de ved lignende hændelser.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.