21,186 læst ·
27 svar
21k læst
27 svar
Bore i hulbeton uden borehammer?
Det er jo først puds, så jeg ser egentlig ikke stenen så godt, men slagboren skærer i det som smør, som sagt, og der står i papiret, at det er letbeton (grunden til at vi lavede en radonmåling, før vi flyttede ind).tommib sagde:TS, er det letbeton eller er det betonelementer (to forskellige ting)? Kan du bryde kanterne af hullet med fingrene eller en lille søm? I så fald er det letbeton.
Hvis det er som at bore i smør, så gætter jeg på letbeton, og så ville jeg gøre som anders07 foreslår. Jeg bruger samme taktik derhjemme til større huller. Til rødpløk (6mm) bruger jeg en gammel kærvmejsel, som tilfældigvis har den rette dimension, og slår den bare ind i væggen. Det har den fordel, at det komprimerer letbetonen omkring pløkken, så det sidder bedre fast.
Til tunge ting (som f.eks. elfaskinner, køkkenskabe) bruger jeg Fischer GB letbetonpløk. Sidder som en klippe.
Så du mener, at jeg ikke skal købe nogen specifikke betonbor, men bruge mine træbor?
Det der med pløkker, skal jeg returnere dem, jeg har købt på Clas Ohlson, og købe nogle andre af bedre kvalitet og måske i et andet design?
Prøv med træbor. Køb det billigste skidt, du kan finde på Ö&B, for de går alligevel i stykker efter 10-20 huller. Hvis du kan bore med træbor, så er det letbeton. Du skal absolut ikke bruge slagfunktionen, når du gør dette. Fordelen med træbor kontra betonbor i letbeton er, at det bliver meget pænere huller med træbor, da de er skarpe og giver rene kanter (i 10-20 huller...).
Angående rawlplugs kan jeg ikke udtale mig, da det ikke fremgår, hvad der skal monteres. Jeg kan personligt godt lide Thorsmans plugs, der er farvekodede (rød=6, brun=8, blå=10 osv.), de fungerer godt for mig. Jeg køber EssVes variant, men jeg mistænker, at det er Thorsman, der fremstiller dem...
Tungere ting, så gælder (for mig) Fischer GB.
Angående rawlplugs kan jeg ikke udtale mig, da det ikke fremgår, hvad der skal monteres. Jeg kan personligt godt lide Thorsmans plugs, der er farvekodede (rød=6, brun=8, blå=10 osv.), de fungerer godt for mig. Jeg køber EssVes variant, men jeg mistænker, at det er Thorsman, der fremstiller dem...
Tungere ting, så gælder (for mig) Fischer GB.
Stort tak for hjælpen! Jeg gør sådan, at jeg prøver med almindelige træbor først, men køber alligevel betonbor, hvis det ikke skulle gå.
Ang. plug og skrue, så føles det bedre at have det i en anden tråd, så hjælp mig gerne her: https://www.byggahus.se/forum/byggm...n-skruv-och-plugg-till-detta.html#post2406702
Endnu en gang, stort tak for jeres input!
Ang. plug og skrue, så føles det bedre at have det i en anden tråd, så hjælp mig gerne her: https://www.byggahus.se/forum/byggm...n-skruv-och-plugg-till-detta.html#post2406702
Endnu en gang, stort tak for jeres input!
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Vil du vide, om det er rigtig beton eller en variant af letbeton/letklinker, så er det bare at bore uden slag. Er det rigtig beton, så stopper det brat, så snart du har boret igennem pudset, og du skader bestemt ikke et betonbor ved at gøre på denne måde (så længe du ikke står og slider med boret mod betonen i længere tid dvs).
Normalt ser man også på det, der kommer ud af hullet, om det er beton eller letbeton. Materialet, der kommer ud ved boring i letbeton, er mere "grynet", mens beton bliver mere som et fint pulver.
Som sagt, hvis det er som at bore i smør, er det sandsynligvis ikke beton, der plejer at være lidt modstand, selvom man har en enorm borehammer...
Som sagt, hvis det er som at bore i smør, er det sandsynligvis ikke beton, der plejer at være lidt modstand, selvom man har en enorm borehammer...
Jeg har lige kørt i runde tal 50 huller med en enkelt metalbor med en almindelig skruetrækker. Det gik nok lidt tungere til sidst, men ingen større problemer. Det, der tager lidt imod, er pudset, så snart man kommer igennem den, er der fri fart.
Edit: I letbeton selvfølgelig.
Edit: I letbeton selvfølgelig.
Det som er godt ved træboret er, at det (oftest) har en centrumspids, der giver stort set perfekt præcision, når man borer sit hul. Metalbor har ikke dette. Er man omhyggelig, så gør det selvfølgelig ingenting.
Okay, så er de 3 konsoller på plads, selve hylden skal males med et par lag til, før den kan klemmes på plads.
Det første hul i midten var ret nemt at bore med den almindelige ledningsboremaskine, lidt trægt til sidst, men det gik. Det andet hul gik også ret nemt i starten, men de sidste 2 cm var ret besværlige, jeg måtte slå til slagtboremaskinen, hvilket sandsynligvis ikke er så godt for disse bor. Det tredje hul var virkelig besværligt! Jeg kørte ret længe både med og uden slag, prøvede også at sætte et nyt 8 mm bor i, men samme resultat. Til sidst måtte jeg hente Makita-maskinen og bore 6 mm, hvilket tog 2-3 sekunder, og derefter bore resten op med den almindelige boremaskine igen. Det tog tid, men det gik. Det, der kommer ud, er ret gråt og finkornet. Det føles som om, der er 3 forskellige lag, puds, letbeton og så noget hårdere.
Værd at nævne er, at der på den anden side af væggen er fyrrummet, jeg ved ikke, om man måske forstærker væggene derind på en eller anden måde?
I hvert fald føles det stabilt indtil videre, jeg ville sandsynligvis selv kunne hænge i disse uden problemer. Hvis der er noget, der giver sig, er det nok den limede plade, der er ved at blive malet.
Jeg tænkte, jeg ville lægge et nyt billede op, men jeg har ikke mobilen her, så det må blive senere.
Jeg brugte aldrig betonboret, jeg købte, sandsynligvis skulle jeg have brugt dem i stedet, da jeg slog til slagboremaskinen.
Det første hul i midten var ret nemt at bore med den almindelige ledningsboremaskine, lidt trægt til sidst, men det gik. Det andet hul gik også ret nemt i starten, men de sidste 2 cm var ret besværlige, jeg måtte slå til slagtboremaskinen, hvilket sandsynligvis ikke er så godt for disse bor. Det tredje hul var virkelig besværligt! Jeg kørte ret længe både med og uden slag, prøvede også at sætte et nyt 8 mm bor i, men samme resultat. Til sidst måtte jeg hente Makita-maskinen og bore 6 mm, hvilket tog 2-3 sekunder, og derefter bore resten op med den almindelige boremaskine igen. Det tog tid, men det gik. Det, der kommer ud, er ret gråt og finkornet. Det føles som om, der er 3 forskellige lag, puds, letbeton og så noget hårdere.
Værd at nævne er, at der på den anden side af væggen er fyrrummet, jeg ved ikke, om man måske forstærker væggene derind på en eller anden måde?
I hvert fald føles det stabilt indtil videre, jeg ville sandsynligvis selv kunne hænge i disse uden problemer. Hvis der er noget, der giver sig, er det nok den limede plade, der er ved at blive malet.
Jeg tænkte, jeg ville lægge et nyt billede op, men jeg har ikke mobilen her, så det må blive senere.
Jeg brugte aldrig betonboret, jeg købte, sandsynligvis skulle jeg have brugt dem i stedet, da jeg slog til slagboremaskinen.
Der var sikkert en betonvæg et sted i det, du borede, og så er det kun betonbor, der gælder.
Som en note, lidt sent desværre, så findes der også betonbor med rundt skaft og mere markeret spids, som jeg bruger ved små huller i dimensionerne 5, 5,5 og 6 mm, de er også lidt anderledes i udformningen af borets spiral. De vandrer mindre og giver mere præcise huller.
Som en note, lidt sent desværre, så findes der også betonbor med rundt skaft og mere markeret spids, som jeg bruger ved små huller i dimensionerne 5, 5,5 og 6 mm, de er også lidt anderledes i udformningen af borets spiral. De vandrer mindre og giver mere præcise huller.
Aha, ja så var det måske betonbor, jeg skulle have brugt alligevel.
Her er nogle billeder, selve hylden er stadig ved at blive malet:

Det midterste hul gled desværre en del, da det blev boret, men heldigvis kan disse konsoller justeres en del i højden. Det svære er at få dem til at hænge helt lodret.
Forhåbentlig kan hyldeplanet monteres i aften efter en omgang maling igen (bruger mat loftmaling, som åbenbart tørrer meget hurtigt).
Her er nogle billeder, selve hylden er stadig ved at blive malet:

Det midterste hul gled desværre en del, da det blev boret, men heldigvis kan disse konsoller justeres en del i højden. Det svære er at få dem til at hænge helt lodret.
Forhåbentlig kan hyldeplanet monteres i aften efter en omgang maling igen (bruger mat loftmaling, som åbenbart tørrer meget hurtigt).
Klik her for at svare