Hej,

Jeg har en borehammer, som skærer igennem vores letbeton(hulsten) som smør, problemet er, at hullerne har tendens til at blive meget større end tænkt, og mindste mulige bor størrelse er 6 mm.

Findes der noget andet man kan bore med (selvom det tager mere tid), fx kunne man bruge almindelige hærdede bor uden slag eller hammer?

Kunne måske nogen af disse fungere:

20-423_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-15-st-2000024060/

2000016860
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-5-st-2000016860/

Findes også mærke her: http://www.harald-nyborg.se/dewalt-betongborrset.html

Kan tilføje at de bor jeg har i dag er fra Makita ifølge følgende

a9e0a72c1c53a7aec2431503efa7e453.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...-d-20111-sds-plus-borrar-och-mejslar-13-delar

Men problemet med dem er, at hullerne bliver unødvendigt store som sagt.

Bosch kassen dextrocell henviser til ligner dem fra Biltema en hel del, og kvalitet kan selvfølgelig spille en afgørende rolle, dog svært at få fat på netop dem i dag ville jeg tro. Har du boret i hulsten med dem? Hvordan bliver hullerne?

Almindelig skruemaskine/boremaskine med beton/stenbor. Har også brugt en almindelig boremaskine og de SDS-bor, du har på det nederste billede i letbeton, også i tegl, og da uden slag ved lav hastighed.

Der findes jo SDS bor i mindre størrelser end 6mm. F.eks. 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl.a. Jula har et udvalg af disse.

SDS Borr Jula

Betonhulsten kan køres med de bor, du linker til ovenfor, men jeg vil så anbefale, at du har en maskine med slag, hvis du vil, at det skal gå let. Betonhulstenen er ret hård - Kørte selv 8 huller i går med en flisebor af den type, du linker til ovenfor, men netop med slagmaskine.

Hvis det derimod er Lättbetong, du har, så går det udmærket med disse bor og en maskine helt uden slag, og jeg kører selv den variant ofte, da det er mere praktisk med batterimaskine samt, præcis som du siger, hullerne bliver pænere og strammere.

Jeg plejer at bruge træbor og almindelig skruetrækker i vores letbetonvægge. De er ret bløde, men man skal skifte bor efter nogle 10-tals huller, da det bliver slidt...

Har nu været nede og kigge, og disse maskiner har jeg (tilsyneladende fandtes der slagbor også på den enklere maskine)

Black & Decker CD501CRE 500W
D8Udqax.jpg

Makita HR2610
Makita-HR2610-3-Mode-SDS-Plus-Rotary-Hammer-Drill-2.jpg

Bosch GRS 14,4-2-LI
gsr_14.4-2-li_b.1024x768w.jpg

Makita DDF453SYE 18V (dog ikke udpakket endnu)
1171439A.jpg

Jeg ved, at Black & Decker'en ikke fungerede særlig godt i lejligheden, da vi skulle bore hul i loftet til lampe, men det var også meget hård massiv beton. Her lånte vi en Bosch hammer, der ligner HR2610 ovenfor.

Hvilken af disse bør jeg bruge?

AndersS sagde:
Almindelig skruemaskine/boremaskine med beton-/stenbor. Har også brugt almindelig boremaskine og de SDS-bor, du har på nederste billede, i letbeton, også tegl, og da uden slag med lav hastighed.
Men er der ikke en stor risiko for, at jeg ødelægger Makita-boret, hvis jeg kører uden hammer? Så er det måske bedre at købe nogle billigere bor på Biltema for at bore disse 4 huller med?

Min almindelige boremaskine har ikke SDS-fæste, så til den skal jeg alligevel købe andre bor.

slacker sagde:
Der findes jo SDS borer i mindre størrelser end 6mm. F.eks. 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl.a. Jula har et udvalg af disse.

SDS Borr Jula

Betonhulsten kan køres med de bor, du linker til ovenfor, men jeg vil så anbefale, at du har en maskine med slag, hvis du vil have, at det skal gå let. Betonhulstenen er ret hård - Jeg kørte selv 8 huller i går med en flisebor af den type, du linker til ovenfor, men netop da med slagmaskine.

Er det derimod Letbeton, du har, så går det fint med disse bor og en maskine helt uden slag, og jeg kører selv den variant ofte, da det er mere praktisk med batterimaskine samt, præcis som du siger, hullerne bliver pænere og strammere.
Aha, ja se der, det findes faktisk! Så kunne man køre først, så køre med en 4mm bor og så med en 5,5 for til sidst at sætte en 6mm plug? Men problemet forbliver sandsynligvis, boremaskinen jeg har, skærer igennem væggen som smør, så det bliver meget svært at få et rundt pænt hul, hvor pluggen præcis kan trykkes ind.

Den enklere ledningsdrevne boremaskine jeg har, havde tilsyneladende slagbor, så den kunne jeg køre med da, spørgsmålet er bare, hvilke bor jeg skal købe til?

Jeg er ret sikker på, at det er en eller anden form for letbeton faktisk, det står sådan i beskrivelsen i hvert fald, og i betragtning af, at den store maskine skærer igennem på ingen tid, så er det sandsynligt.

anders07 sagde:
Jeg plejer at bruge træbor og almindelig skruemaskine i vores letbetonvægge. De er ret bløde, men man skal skifte bor efter nogle 10-tals huller, da det er slidt op...
Ja, køber man et par bor fra Biltema, så bør det fungere, synes man, men det føles alligevel forkert at købe træbor til betonvæg?

snowjim sagde:
Hej,

Jeg har en borehammer som skærer igennem vores letbeton(hulsten) som smør, problemet er at hullerne har tendens til at blive meget større end tænkt og mindste mulige borestørrelse er 6 mm.

Findes der noget andet man kan bore med(selvom det tager mere tid), fx ville man kunne bruge almindelige hærdede bor uden slag eller hammer?

Skulle måske en af disse fungere:

[bild]
[link]

[bild]
[link]

Findes også mærker her: [link]
Nogen af de bor du har linket til+en "almindelig" boremaskine uden slag fungerer i gasbeton.

Enklest og bedst er en gammeldags ledningsdrevet boremaskine med slag og bor med hårdmetalspids. Og at køre langsomt. For 6 mm behøver du ikke forbore. Og køb fornuftige plugs, Fischer eller Mitsutomo.

• Synes
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
I loft og gulv derimod skal du have en type slagboremaskine for overhovedet at kunne bore. Såsom Makita 2610, da hvælvingerne støbes på stedet og derfor er af hårdere type.
Til letbeton er hvilken som helst passende.

Når det kommer til huller, kører jeg altid 5.5 til 6mm rawlplug, 7 til 8mm rawlplug, en anden type rawlplug bruger jeg sjældent - Specielt hvis det er letbeton - Bider som bare pokker!

Jeg bruger aldrig kærnering, begynder bare langsomt.

tommib
anders07 sagde:
Jeg plejer at bruge træbor og en almindelig skruemaskine i vores letbetonvægge. De er ret bløde, men man skal skifte bor efter nogle 10-tals huller da det bliver slidt...
TS, er det letbeton eller er det betonhålsten (to forskellige ting)? Kan du bryde kanterne på hullet med fingrene eller en lille søm? I så fald er det letbeton.

Hvis det er som at bore i smør, gætter jeg på letbeton og så ville jeg gøre som anders07 foreslår. Jeg bruger samme taktik derhjemme for større huller. For rød pløk (6mm) bruger jeg en gammel krydsskruetrækker, der tilfældigvis er den rigtige dimension, og slår den bare ind i væggen. Det har den fordel, at det komprimerer letbetonen omkring pløkken, så den sidder bedre fast.

For tunge genstande (f.eks. elfaskinner, køkkenskabe) bruger jeg Fischer GB letbetonpløkker. De sidder som om de var støbt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.