Hej!

Jeg har et lille spørgsmål. Hvis man borer et 10 mm hul gennem en hanbjælke (45*170) og sætter en skrueøje fast, hvor man hænger 80 kg i, påvirker det tagkonstruktionens eller husets generelle styrke på nogen måde?

Ikke en boksepude? Er det kun en statisk belastning, så bør det ikke være noget problem, men kan du ikke undgå at bore gennem den?

Overvejelserne kom faktisk af, at jeg skal hænge en boksepude op, men en betydeligt lettere (15 kg). Jeg tænkte bøje en bue på en plade, som jeg skruer med to franske træskruer, og fører en øje med møtrik gennem buen. Men mens jeg arbejdede med dette, begyndte jeg at filosofere lidt over, hvad der ville ske, hvis man netop skulle bore gennem hele bjælken, og hvad der kunne ske, hvis man hænger en last med vilkårlig masse. Det ville være interessant at vide, hvor grænsen i huldiameter samt grænsen i belastning går, selvom det er umuligt at give svar på uden at beregne det specifikke tilfælde.

Så overvejelsen er mere hypotetisk...

Jo, det kan man jo selvfølgelig regne på. Træ er et anisotropt byggemateriale - det betyder, at det har forskellige egenskaber i de forskellige længderetninger - men der findes masser af formler for sådan noget, hvor man endda kan lave numeriske analyser for at se kraftkoncentrationer omkring huller eller boltgrupper.

Men i dit tilfælde med sækken skal du sikre dig, at den bygningsdel, som sækken hænger i, virkelig er stiv, når du slår på sækken. Jeg ville bygge en ramme mellem to spær, limet og skruet med kryds-afstivning.

Hvis du lader sækken hænge i kun én spær, og sækken får spæret til at begynde at bevæge sig (svinge frem og tilbage), kan det ikke udelukkes, at du beskadiger konstruktionen.

I mit tilfælde er spær allerede afstivede, idet der ligger sømmet gulvspånplader oven på hanebåndene (loftsgulv).

Så godt!

Tak for svarene Locke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.