B bossespecial sagde:
Er det ikke nok bare at lægge en ny tagregel i plan med den eksisterende tagstol og forbinde dem med sømplader (bræddelasker) og nogle ankerbolte?
Jeg ved ikke, om dette fungerer, da den eksisterende tagstol er cc1200mm, og de nye tagbjælker er cc600mm. Bliver en på hver side af tagstolen. Da alt træ har tykkelse 45mm, ved jeg ikke, hvordan man skal få det i plan?

Gennemgående skrue og møtrik plejer at blive løs.
Hullet skal være lidt større end skruen, og hvis det bevæger sig, bliver hullet større.
Så svinder og svulmer træet, og så mister man forspændingen på skrueforbindelsen, og i dette tilfælde kan det være svært at efterspænde forbindelsen.

Træskrue og søm fungerer bedre.

Protte

Ahmada Ahmada sagde:
Jeg ved ikke om dette virker, da den eksisterende tagspær er cc1200mm og nye tagbjælker er cc600mm. Bliver én på hver side af tagspæret. Da alt tømmer har tykkelse 45mm ved jeg ikke, hvordan man skal få det i niveau?
Hvordan tænker du der?
Du skal ind med dobbelt så mange tagregler og sætter to på hver side af tagspæret, så bliver det CC 90 mm......og til næste tagtegel bliver de CC.........1110 mm ??

Eller misforstår jeg noget.

Hvorfor hedder du Ahmada nogle gange og HEA andre gange??

Protte

prototypen prototypen sagde:
Gennemgående skrue og møtrik bliver ofte løs.
Hullet skal være lidt større end skruen, og hvis det bevæger sig, bliver hullet større.
Træ krymper og svulmer, og så mister man forspændingen på skrueforbindelsen, og i dette tilfælde kan det være svært at efterspænde forbindelsen.

Træskrue og søm fungerer bedre.

Protte
Jeg forsøger at beregne på træskrue i stedet.

prototypen prototypen sagde:
Hvordan tænker du der?
Du skal bruge dobbelt så mange loftsbjælker og sætter to på hver side af takstolen, så bliver det CC 90 mm......og til næste tagsten bliver de CC.........1110 mm ??

Eller misforstår jeg noget.

Hvorfor hedder du Ahmada nogle gange og HEA nogle gange??

Protte
Nej, du misforstod ikke noget, men det område, som tagbjælken tager last fra taget, bliver det samme som for cc600. Dvs. i stedet for 300mm fra hver side (totalt 600mm) så tager den i princippet 0 fra én side og cirka 600mm fra den anden side. Så må man samle tagbjælkerne lidt med skruer og træ imellem eller noget lignende.

Jeg hjælper en, der har købt materialer, før projekteringen blev lavet for det aktuelle projekt, derfor en utraditionel løsning.

Jeg er åbenbart logget ind på forskellige konti på computer/mobil. Vidste ikke dette selv, undskyld for den forvirring, det medførte.

Ahmada Ahmada sagde:
Jeg ved ikke om dette virker, da den eksisterende tagkonstruktion er cc1200mm og ny tagbjælke er cc600mm. Bliver en på hver side af tagkonstruktionen. Da al træ har en tykkelse på 45mm ved jeg ikke, hvordan man får det i niveau?
Eftersom de nya tagreglarna skal lægges op på ydervæggen, er det nok at kun hver anden kobles i horisontal-led til tagkonstruktionen. De mellemliggende reglar som bare er opstillet på hammarbandet stabiliseres derefter af råsponten.

B bossespecial sagde:
Eftersom de nya tagregler skal lægges op på ydervæggen, er det tilstrækkeligt, at kun hver anden forbindes i horisontal-led til tagspæret. De mellemliggende regler, som kun er opsatte på hammerbåndet, afstives derefter af råsponten.
God idé, kan se for mig, at dette kan fungere. Tak! Vil tænke videre over dette.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.