4,536 læst ·
36 svar
5k læst
36 svar
Bolt i træforbindelse, mindste forankringslængde?
Jeg ved ikke, om dette fungerer, da den eksisterende tagstol er cc1200mm, og de nye tagbjælker er cc600mm. Bliver en på hver side af tagstolen. Da alt træ har tykkelse 45mm, ved jeg ikke, hvordan man skal få det i plan?B bossespecial sagde:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 indlæg
Gennemgående skrue og møtrik plejer at blive løs.
Hullet skal være lidt større end skruen, og hvis det bevæger sig, bliver hullet større.
Så svinder og svulmer træet, og så mister man forspændingen på skrueforbindelsen, og i dette tilfælde kan det være svært at efterspænde forbindelsen.
Træskrue og søm fungerer bedre.
Protte
Hullet skal være lidt større end skruen, og hvis det bevæger sig, bliver hullet større.
Så svinder og svulmer træet, og så mister man forspændingen på skrueforbindelsen, og i dette tilfælde kan det være svært at efterspænde forbindelsen.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 indlæg
Hvordan tænker du der?Ahmada sagde:
Du skal ind med dobbelt så mange tagregler og sætter to på hver side af tagspæret, så bliver det CC 90 mm......og til næste tagtegel bliver de CC.........1110 mm ??
Eller misforstår jeg noget.
Hvorfor hedder du Ahmada nogle gange og HEA andre gange??
Protte
Jeg forsøger at beregne på træskrue i stedet.prototypen sagde:
Gennemgående skrue og møtrik bliver ofte løs.
Træ krymper og svulmer, og så mister man forspændingen på skrueforbindelsen, og i dette tilfælde kan det være svært at efterspænde forbindelsen.
Protte
Nej, du misforstod ikke noget, men det område, som tagbjælken tager last fra taget, bliver det samme som for cc600. Dvs. i stedet for 300mm fra hver side (totalt 600mm) så tager den i princippet 0 fra én side og cirka 600mm fra den anden side. Så må man samle tagbjælkerne lidt med skruer og træ imellem eller noget lignende.prototypen sagde:
Jeg hjælper en, der har købt materialer, før projekteringen blev lavet for det aktuelle projekt, derfor en utraditionel løsning.
Jeg er åbenbart logget ind på forskellige konti på computer/mobil. Vidste ikke dette selv, undskyld for den forvirring, det medførte.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Eftersom de nya tagreglarna skal lægges op på ydervæggen, er det nok at kun hver anden kobles i horisontal-led til tagkonstruktionen. De mellemliggende reglar som bare er opstillet på hammarbandet stabiliseres derefter af råsponten.Ahmada sagde:
God idé, kan se for mig, at dette kan fungere. Tak! Vil tænke videre over dette.B bossespecial sagde:
Klik her for at svare