Hej,

Vil sætte sammen 3 stykker 45x170mm med en bolt (M10/M8) + møtrik. Det bliver altså en to-skæret forbindelse. Jeg undrer mig over, om der findes en mindste forankringslængde hvad angår bolte i træ?

Mvh

Er det afstanden fra skruehullet til enden på planken, du undrer over.
Du skriver tosided forband, og det tolker jeg som de ydre planker stræber i én retning, og den i midten i den anden retning.

Protte

prototypen prototypen sagde:
Er det afstanden fra skruehullet til enden på planken du undrer over.
Du skriver toskåriget forband, og det tolker jeg som de ydre planker stræber i den ene retning og den i midten i den anden retning.

Protte
Det er ikke afstanden til kanten jeg undrer over, men om der findes en mindste forankringslængde (t2), der skal opfyldes for en bolt. I dette tilfælde bliver t2=45mm. Og spørgsmålet er, om dette er nok?

Havde det været en glat søm fx så skulle forankringslængden være mindst 8d.

Hvad er "tvåskärigt förband" og hvad er forankringslængde?

Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hvad er "tvåskärigt förband" og hvad er förankringslängd?
Se billede nedenfor, hvor a) er ensidig og b) er tosidig. Forankringslængden er i dette tilfælde det, der kaldes t2 i figur b) nedenfor.

• Diagram med enskærig (a) og toskærig (b) forankring, med fokus på forankringslængden t2 i figur b.
Nu skriver du at delene skal samles med bolt og møtrik. Så bliver det jo en gennemgående bolt og spørgsmålet om forankringslængde bliver ikke anvendelig …

fahlis fahlis sagde:
Nu skriver du att delarna ska fogas med bult och mutter. Då blir det jo en gennemgående bult og spørgsmålet om forankringslængde bliver ikke relevant …
Jeg forstår, så det er tilstrækkeligt med 45mm på træet i midten for en sig M8 bult?

Tomture61
Er også vigtigt med dimension på skruerne, antal, placering.

Tomture61 Tomture61 sagde:
Er også vigtigt med dimension på skruerne, antal, placering.
Se bilag, boltene er M8/M10 (styrkeklasse 8.8).

• Diagram af konstruktion med vinkler og mål, inkl. information om bolte M8/M10, styrkeklasse 8.8, med angivelse af mål som 48, 49, 100.
Tomture61
Ahmada Ahmada sagde:
Se bilaga, bulterne er M8/M10 (styrkeklasse 8.8).
Hvad er det du skal samle? Tagstol?
Et hul til en skrue (bolt) skærer træfibrene ret hårdt, det gør en søm ikke på samme måde.
Sømplade er endnu bedre, men det fungerer jo ikke i dit tilfælde.

Hvad er det du skal sammenføje? Spær?
Et hul til en skrue (bolt) skærer træfibrene ret så meget, det gør søm ikke på samme måde.
Ja, spær, 2 på hver side fastgøres til det eksisterende spæret. Så du vil anbefale søm i stedet?

Tomture61
Ahmada Ahmada sagde:
Yes takstol, 2 på vardera side fæstes mod eksisterende takstol. Så du ville anbefale søm i stedet?
Absolut, til 100%
Findes anvisninger for hvor mange søm og hvor, kan desværre ikke finde det lige nu.

Hvad er grunden til, at der skal sømmes på 2 nye reglar?

Absolut, til 100%
Der findes anvisninger for, hvor mange søm og hvor, kan desværre ikke finde det lige nu.
Jeg skal regne på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.