Jeg søger en løsning på følgende problem. Jeg har i vindeltrappen en materialovergang på trappens sider/vægge hvor der er træ på siderne i trappen og derefter overgår det i (ny)gipsvæg. Materialovergangen er dog ikke lige, men den går i en bue som en banan (hvis I forstår hvad jeg mener...). Ved ikke hvad jeg skal sige om radiusen på buen men på 3 meter slår det måske 10-15 cm. Materialerne træ/gips ligger plan. Gipsarbejdet er udført meget præcist, dvs. der er kun en sprække på en millimeter mellem materialerne. Et alternativ kunne være at fuge denne sprække, men det føles meget vanskeligt at få det til at holde og at få det pænt. Trædelen i trappen skal lakeres mens gipsen males. Jeg har derfor overvejet en slags liste at sætte over sprækken (typisk skrue/limme på). Jeg har så overvejet fx 20 mm skråliste eller en planhøvlet liste 20 x 8 mm. Problemet er at listen skal bukkes den "forkerte" vej så at sige, det er ikke så let at arrangere. At bøje en liste rundt om et rundt hjørne er én ting men i mit tilfælde skal listen bøjes omvendt og jo bredere trælisten er desto mere umulig bliver det at bøje den som jeg ønsker. Jeg ville altså skulle bruge en form for liste der er bøjelig i denne retning. Er der nogen der har et tip til en løsning?

Der findes plastlister til at købe. Disse er blødere og mere bøjelige end træ. Jeg satte selv sådanne op i samlingen mellem loft og væg i trappen ned til kælderen (også en masse mærkelige bøjninger). Det var bare at sømme dem fast og bøje efterhånden.

Når man så maler det hele, ser det ud som en hvilken som helst træliste.

Senest redigeret:
Tak eviljava! Noget sådan kunne måske fungere. Har surfet rundt lidt og ledt efter noget sådant men har ikke fundet noget passende i profil. Ville gerne have profilen som en foglist eller som en helt rektangulær list, fx. 8-10 mm x 15-20 mm.

Jeg købte mine på Bauhaus. De havde flere varianter og mål at vælge imellem.

Tak eviljava! Jeg var og kiggede på Bauhaus i weekenden, præcis hvad jeg havde brug for. Primo lister hed de.

Er det så tosset at sætte listen liggende på vangerne da, så den kan bøjes nemt? Så har i hvert fald jeg set det gøres, og det ser godt ud...

/A

Alko (sjovt navn forresten :D): I mit tilfælde ligger vangstykket (i træ) indbygget i niveau med væggen (i gips) så der er ingen kant eller lignende på vangstykket som man kan lægge liggende liste på. Hvis du forstår hvad jeg mener... Gammelt hus med specialbygget loftstrappe....

Tænk bådbyggeri!

Du kan jo prøve at fugte din liste, klemme den mellem to brædder, (listen på højkant mellem to brædder, der ligger side om side) og så bøjer du brædderne den "rigtige" vej og lader det være sådan i nogle dage i garagen. Da burde du have fået en langtidsdeformation på din liste den "forkerte" vej.

//

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.