Rickard.
M mattoys sagde:
Jeg ville ikke kunne opfylde dette, da jeg har en kvist, der gør, at stigen ikke kan gå direkte op til skorstenen.
Hvordan løser man det, hvis skorstensfejeren ikke må bevæge sig sidelæns på taget?
Eller skal man bygge en platform med rækværk så?
Det er forkert, selvfølgelig må man bruge godkendte gangbroer, hvis det er nødvendigt. Hvornår præcis rækværk er nødvendigt, ved jeg ikke, men jeg mener, det bl.a. har med højden at gøre.

Man kan altid teste uden og bare skrue det fast, hvis der skulle komme tilbageslag.

Tid til en opdatering igen. Langt indlæg..
Blikkenslageren blev færdig sidste fredag. Overordnet set tilfreds med resultatet. Puds kanten på skorstensbeslaget blev alt for bred/dyb (næsten 3 cm, hvem lægger så tykt et lag puds? ) og den sorte "trekant" ved sammenbygningen mellem sadeltag og fladt tag lader vel lidt tilbage at ønske. Den skal mødes af træpanel senere i hvert fald.. Men helt ærligt så har jeg ikke overskud til at tage dette en gang til, har allerede fortalt dem hvordan det skal se ud et par gange, og de har rettet det, men lavet nye fejl..

Da fyren blev færdig, var jeg tilfældigvis hjemme, var reserve den dag, så jeg gik ud og snakkede med ham lidt. Venlig fyr. (y) Så viser det sig, at dette var første gang, han laver en pudskant og første gang, han laver en ventilationshætte helt på egen hånd. "Aha, ny i faget?" spørger jeg. Nej, så er det sådan, at han er lærling. (?)
Jeg har absolut intet imod, at en lærling er her og arbejder. Tværtimod, rigtig godt, at fyren får lære noget. Men skal en lærling ikke have opsyn, og nogen der lærer ham tingene? Alle dele er lavet her på stedet, så ingen har jo kunnet hjælpe ham på et værksted eller lignende heller. Må en lærling være ude helt alene på job, desuden fra start til slut, uden at nogen ser hvordan det går for ham?

Jeg tænker, at firmaet måske kommer ud og laver en efterkontrol. Hele ugen går, og ingen kommer. Det der derimod kommer, er fakturaen, som kom i går.
Vi har aftalt en fast pris, og det passer med fakturaen. Hvis jeg fordeler arbejdsprisen på den tid, lærlingen har været her, og tilføjer lidt for køretid, så har de opkrævet ca. 600 kr/timen. Normalt for en erfaren håndværker, synes jeg, men skal man virkelig betale fuld pris for en lærling...uden opsyn desuden?
Jeg ringer til virksomheden (mindre firma, så det er ejeren, jeg har kontakt med). Fyren går DIREKTE i forsvar, helt umulig at diskutere med. Efterkontrol er ikke nødvendig, da han stoler blindt på fyren. "Prisen er aftalt, og du har fået, hvad du ville". (Det har ALDRIG været nævnt, at en lærling skulle udføre arbejdet eller endda være involveret). Jeg forsøger at give ham tid til at få sagt det, han vil, og derefter få sagt mit, men han kalder mig bare forskellige skældsord, afslutter med "så må du jo få en kontrollant ud, held og lykke med det" og smækker røret på. Nu svarer han ikke, når jeg ringer.

Hvad gør man? Hvad har man for "rettigheder"? Er der regler for, hvordan lærlinge skal opkræves, eller er det kun praksis at opkræve lavere timepris?
Helt ærligt, så har vi ikke råd til en masse kontrollanter eller eventuelle juridiske omkostninger. Dette tagudskiftning og dertil hørende blikarbejde kom som en kedelig overraskelse og har belastet vores budget ret meget. :confused:

• Rødt tag med skorstensbeslag og bred pudskant, hvor sadeltag møder fladt tag. Sort trækants forsegler samlingen.
  • Skorsten med rød pladebeslag på taget, der viser vejrets påvirkning og ufuldstændigt pudsearbejde. Beskriver byggeri og lærlingearbejde.
  • Rødt skorstensbeslag med bred putskant og skarp overgang mellem sadeltag og fladt tag. Ujævnt murværk.
  • Sort skorstensbeslag med bred putskant på et tag med røde teglsten, fugtig overflade.
  • Rød tegltag med en kvist, sorte metaldetaljer og hvid ramme. Skorstensbeslag synligt i baggrund.
  • Chimney on a red tiled roof with signs of wear, possibly indicating recent metalwork done by a trainee.
  • Rødt tegltag med en nyligt installeret rød ventilationshætte, der er en del af et renoveringsprojekt.
  • Rødt tegltag med sort metalkant, der viser samling mellem sadeltag og fladt tag. Triangulær del med bred pudskant ses.
  • Synes
Huddingebo
  • Laddar…
J
Den blikkenslagerlærling bliver nok en god blikkenslager en dag!

Du må tænke bort det der med rabat i dette tilfælde, da det er fastprisavtale og derfor kan de tage ekstra lang tid på sig, kun op til din entreprenør at sende det personale, som han finder er passende. Du skal fokusere på, at det rigtige arbejde bliver udført til den rigtige kvalitet.

• Synes
Detlovsson og 6 andre
  • Laddar…
J Jönas sagde:
Den plåtslagarelärlingen kommer nog blive en god plåtis en dag!

Du må tænke bort det med rabat i dette tilfælde da det er fastprisavtal og dermed kan de tage ekstra lang tid om sig, kun op til din entreprenør at sende den personale som den finder er passende. Du skal fokusere på at det rette arbejde udføres til korrekt kvalitet.
Enig helt og holdent
Havde det været på løbende ville jeg ikke have brudt mig om at firmaet fakturerede fuld timepris for lærlingen
Havde du været mere tilfreds hvis firmaet havde sendt en erfaren blikkenslager, der havde gjort arbejdet på halv tid?
Så ville denne have kostet 1200 kr i tmmen
Nu har du jo fået rabat på timeprisen med 50% ;)

J Jönas sagde:
Den blikkenslagerlærling bliver nok en god blikkenslager en dag!

Du skal tænke bort fra rabatten i dette tilfælde, da det er en fastprisaftale, og derfor kan de tage ekstra lang tid om arbejdet, kun op til din entreprenør at sende det personale, som han finder passende. Du skal fokusere på, at det rigtige arbejde er udført med den rette kvalitet.
Prisen var kun en lille del af det hele. Jeg synes, at den pris, vi har fået, er acceptabel for slutresultatet. Ellers havde vi ikke accepteret tilbuddet. Jeg undrer mig mest over, om det får lov at gå til på den måde, og om man ikke er forpligtet til at informere, når det ikke er en fuldt uddannet håndværker, der udfører arbejdet. Hvorfor skal byggebranchen være anderledes end andre brancher, hvor studerende/lærlinge lærer sig ude på arbejdspladsen? Jeg er selv lastbilmekaniker fra tidligere. Der var det altid info til kunden og eftersyn af vejlederen/mentoren, frisører er det utroligt tydeligt, når det er studerende. Nu arbejder jeg inden for sundhedssektoren, og der er det utroligt tydeligt og forpligtelse at informere om, hvilket "niveau" man har opnået i professionen (studerende, KBU, reservelæge etc. etc.). Som ikke-kyndig inden for området så hyrer man jo ikke en virksomhed bare for at få et job gjort, men også for en vis sikkerhed om, at det er GJORT KORREKT. Så forventer jeg, og sikkert mange andre, at der i det mindste dukker op en fuldt uddannet, som kontrollerer arbejdet. :thinking: Hvordan ville I føle, hvis en gymnasieelev skiftede bremserne på jeres bil, arbejdet ikke blev kontrolleret, og når I kører derfra får I at vide "det var første gang, jeg gjorde noget sådant". Ville I føle jer trygge i bilen? Arbejdet er sikkert godt, eller i det mindste helt okay, udført. Men der mangler en del fra virksomhedens side, synes jeg.

• Synes
Jonobe og 3 andre
  • Laddar…
J Joakim88 sagde:
Prisen var kun en lille del af det hele. Jeg synes, at prisen vi har fået er acceptabel for slutresultatet. Ellers havde vi ikke accepteret tilbuddet. Jeg undrer mig mest over, om det må gå til på den måde, og om man ikke er forpligtet til at informere, når det ikke er en færdiguddannet håndværker, der udfører arbejdet.
Hvorfor skal byggebranchen være anderledes end andre brancher, hvor studerende/lærlinge lærer på arbejdspladsen? Jeg er selv lastvognsmekaniker fra tidligere. Der var det altid information til kunden og efterkontrol af vejlederen/mentoren, frisører er det utrolig tydeligt, når det er studerende. Nu arbejder jeg inden for sundhedssektoren, og der er det utroligt tydeligt og en pligt at informere om, hvilket "niveau" man har opnået i faget (studerende, AT, yngre læge etc. etc.).
Som ikke-kyndig inden for området hyrer man jo ikke firmaet kun for at få et arbejde gjort, men også for en vis sikkerhed for, at det er GJORT korrekt. Så forventer jeg jo, og sikkert mange andre, at der i det mindste dukker en færdiguddannet op, som kontrollerer arbejdet. :thinking:
Hvordan ville I have det, hvis en gymnasieelev skiftede bremserne på jeres bil, arbejdet bliver ikke kontrolleret, og når I kører derfra, får I at vide, "det var første gang, jeg gjorde noget sådant". Ville I føle jer trygge i bilen?
Arbejdet er sikkert godt, eller i det mindste helt ok, udført. Men der mangler en del fra virksomhedens side, synes jeg.
Helt enig, desværre er det også min erfaring, at størstedelen af håndværkerne ikke har lært, hvad service og opfølgning er. Det ville ikke have krævet meget fra virksomhedens side at komme og tjekke, så alt ser godt ud - når de ikke gør det, bliver man jo endnu mere i tvivl om, om arbejdet er afsluttet korrekt i henhold til alle kunstens regler.

Givet hvordan personen, du talte med, optrådte, ville jeg nok have brokket mig endnu mere og betalt en rimelig (mindre) sum for det arbejde, der ikke blev udført af en person med fagbevis. Jeg ville ikke have betalt fuld pris, hvis jeg købte en tjeneste af en, der ikke er færdiguddannet og desuden sagde, at han ikke havde udført momentet tidligere.

• Synes
Jonobe
  • Laddar…
J Joakim88 sagde:
Så rinder det eventuelle vand jo stadig ind under tagstenene. :thinking: Skal ligge over rygbrættet og ud på overkanten af tagstenene ifølge hvad jeg har forstået i hvert fald.
Sorry ved ikke hvordan jeg tænkte der!

Synes alligevel, at det til sidst blev ret så godt. Lidt brede putskragar men ellers godt!
Jeg ville have været tilfreds. Og jeg er kræsen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.