55,889 læst ·
68 svar
56k læst
68 svar
Blikkenslager - skal det se sådan ud?
Det nya var bättre..men snyggt?Noramasen sagde:
Ett rent ut sagt bedrövligt arbete. Är man helt utan yrkesstolthet eller kunskap så lämnar man ett utförande likt detta. Många synpunkter finns det, men de viktigaste felaktigheterna som absolut inte ska finnas är, och som ska påtalas mot företaget är:
Vidare är det svårt att kunna se vad det är för svart bleck trots beskrivningen, men oberoende på hur utsatt läget är så ser det inte bra ut. Ta gärna en bild med lite mera avstånd så klarnar det säkert och man kan ge förslag på alternativ lösning.
- Den så kallade putskanten där utförandet är helt galet. En riktig putskant ska bestå av en "hylla" som är överknäckt i ca 110º (med omslag) så att ifall putsen framöver glipar så rinner vattnet från skorstenen och inte in i den. Och det ska INTE vara någon fog där då putsen inte fäster mot den.
- lämnat en falsning utan knytning vilket man kan göra sig riktigt illa på. Och denna knytning ska ske under putskanten.
- Samtliga sidor ska vara mötesgående i sina hörn, annars så blir det ju olika höjder på sidorna när putsen kommit på.
- Kostar man på puts på skorstenen ska det väl för bövelen inte synas några skruvar av montagetyp, utan dolda infästningar med klammer.
- Och samma sak gäller med falstypen av inklipp i hörn. Det bör vara av svängd typ.
Med vänlig hälsning/Masen
Noramasen; Jag har "hört" att om man lägger ihop 2 plåtar så skall de vikas 3ggr. Vet du något om det?
Bedrevidende
· östergötland
· 2 668 indlæg
”Sambon arbejder hjemme, så hun har jo set ham. Ved dog ikke, hvad der skete første gang.J Joakim88 sagde:
Plåtsmeden fik måske travlt sidste gang. Hvorfor ved nok kun plåtsmeden og sambon…
Spøg til side! Nu synes jeg i hvert fald, du kan være tilfreds. Ser godt ud. Og nockbandet har du lagt rigtigt.
https://www.facebook.com/watch/?v=389654128466315J Joakim88 sagde:
J Joakim88 sagde:Havde blikslager herhjemme i dag. Vi skal have lavet lidt forskellige ting på taget, og han begyndte med nederbeslaget på skorstenen. Skorstenen skal pudses senere, så dette skal være et beslag med "pudsekant".
Da han også begyndte på kvisten, antager jeg, at han anser sig som færdig med nederbeslaget.
Jeg kan erkende, at jeg aldrig har set et nederbeslag på nært hold, men må erkende, at jeg blev skuffet, da jeg så, hvad der var monteret på vores skorsten, da jeg kom hjem. Skal det se sådan ud? (billedet med sort plade er på beslaget over vinduet på kvisten)
Ikke mange rette!
Kig ind på www.teknikhandboken.se
Der findes faginfo om plade samt udførlige billeder på udførelse for hver byggedel hentet fra AMA hus.
Mvh Tom
Kontrolansvarlig ifølge PBL
Certif. entreprisebesigtigelsesmand
Tak!T Tooompaaa89 sagde:
Hvad synes du om det nye beslag, som jeg lagde billeder op af?
Ser godt ud, kommende overbeslag/pudskant bliver desto vigtigere. Antager at de kommer falske sammen overbeslaget med afslutningen på øverste beslag og derefter afslutte med en pudskant. Forsøg at finde ud af, hvor tykt puds I vil have brug for, da pudskanten på pladen bør være den samme. Se billede og pil.J Joakim88 sagde:
Der findes mange normer for fejning, som vores kommune er blevet meget striks med, fordi de har skiftet inspektør:F fribygg sagde:
- Stigen skal hænges på stigebeslag.
- Stige på taget skal gå lige op til skorstenen. Snedning over tag eller evt. horisontal del må ikke forekomme.
- Stige på skorstenen skal være fast monteret. Den skal have lejder. Man skal kunne fastgøre en sele/sikkerhedsline øverst.
- Der skal være en platform øverst, som skorstensfejeren kan stå på.
Hvis man ikke ordner dette på sit gamle hus, bliver fejningen ikke godkendt for professionelle. En nabo har i stedet taget en fejerkursus, men jeg er skeptisk over, om det er nok, da han alligevel ikke får selve skorstensinstallationen godkendt.
Jeg ville ikke kunne opfylde dette, da jeg har en tagkvist, som gør, at stigen ikke kan gå direkte op til skorstenen. Hvordan løser man det, hvis skorstensfejeren ikke må bevæge sig sidelæns på taget? Eller skal man bygge en platform med rækværk?elpaco sagde:
Der er mange normer for skorstensfejning som vores kommune er blevet ekstremt strikse med efter de fik ny inspektør:
Det blev så omfattende, at vi hyrede et blikværksted til opgaven. Efter meget diskussion mellem kommune, firma og stigeproducent blev den til sidst godkendt. Den blev et slags eksempel for typegodkendelse, og vi fik den gratis (13’ med platform). Det ser nogenlunde ud som på billedet, dog lidt mere grimt. Vi har dog placeret platformen, så den ikke er synlig fra gaden. Tagstigebeslagene var vi dog nødt til at have på forsiden af ovenstående grund.
- Stigen skal hænges på stigebeslag.
- Stige på taget skal gå direkte op til skorstenen. Skråning over tag eller evt. vandret del må ikke forekomme.
- Stige(r) på skorstenen skal være fast monteret. Den skal have gelænder. Man skal kunne fastgøre en sele/sikkerhedsline øverst.
- Der skal være en platform øverst, som skorstensfejeren kan stå på.
Hvis man ikke ordner dette på sit gamle hus, bliver skorstensfejning ikke godkendt for professionelle. En nabo har i stedet taget fejerkursus, men jeg er skeptisk over, om det er nok, da han alligevel ikke får selve installationsgodkendelsen til skorstenen.
Det er dig som bygherre, der skal opfylde gældende tagsikkerhed ved omfattende tagomlægning. Se bbr kap 8M mattoys sagde:
Kig på https://www.taksakerhet.se/
De har god vejledning for, hvad der "gælder" for småhuse.
Mvh
Jeg kan ikke reglerne udenad, kun hvad der bestemt blev hævdet for mig. Jeg vil fx have en lille smal ”landgang” horisontalt på bagsiden. Men det var ikke godkendt. Så nogen finurlig løsning af den slags du nævner, skal sikkert til, hvis inspektøren er nidkær. Hvis du ikke kan trække stigetrinnene fra den anden side af taget. Det er jo sådan, vi har gjort, da der på bagsiden er et altantag i kanalplast.M mattoys sagde: