8,815 læst ·
19 svar
9k læst
19 svar
Bladdwobbler - Hvordan får jeg dem fast?
Nej det er bedre da, har boret lidt længere afstand end hvad stolpen er bred hvilket gør at fladjernene spænder indad og låser i hullet. Ved ikke om det bliver noget bedre, men har hældt cement sluring i sprækken mellem hul og dyvel i aften.SBH sagde:
Overvejer at køre med anker masse i resten af stolperne. Men virker det også godt på mine dyvler selvom de ikke har nogen gevind?
Jeg har ikke så meget erfaring med netop bladdubb, men dog med både bergøjer som fastgøres på samme måde som bladdubb og med at dubbe til støbning på klippe og alle slags andre indfæstninger i klippe.
Til bergøjer plejer jeg at bruge 20mm bor til 16mm øjer. Jo, det lyder stort, men det er nødvendigt. Rens hullet, i med øjet med kilen fastgjort og slå indtil det bliver stumt. Hvis mellemrummet ovenfor generer, kan man svovle skaftet ved at strø svovl og tænde på. Det er dog ikke noget, jeg selv har praktiseret, men jeg har set det gjort.
Andet end øjer/bladdubb med kile kan med fordel fastgøres med ankermasse. Det er ikke så kritisk, at det netop er gevind på overfladen - lav nogle ordentlige ridser med vinkelsliberen, så massen har noget at hæfte på. Det plejer jeg også at gøre på gevindstang, så den ikke kan skrues ud af massen. Men ankermasse er dyrt og tager tid at arbejde med, blandt andet er der meget højere krav til rene huller, når ankermasse bruges end kile. Så jeg ville uden tvivl bruge bladdubb med kile til et stakit. Som du har været inde på, kan du jo bore, så det spænder lidt, så bliver det ikke noget problem, at hullerne er store.
Inden ankermasse fandtes, var det også almindeligt at fastgøre ting med ren cement opslemmet i lidt vand. Det fungerer godt til ting, der ikke udsættes for en masse ryk og slid. Måske ikke noget for en fortøjningsøje, men det fungerer for eksempel til at fastgøre almindelige bjælkesko i klippe til et stakit.
Til bergøjer plejer jeg at bruge 20mm bor til 16mm øjer. Jo, det lyder stort, men det er nødvendigt. Rens hullet, i med øjet med kilen fastgjort og slå indtil det bliver stumt. Hvis mellemrummet ovenfor generer, kan man svovle skaftet ved at strø svovl og tænde på. Det er dog ikke noget, jeg selv har praktiseret, men jeg har set det gjort.
Andet end øjer/bladdubb med kile kan med fordel fastgøres med ankermasse. Det er ikke så kritisk, at det netop er gevind på overfladen - lav nogle ordentlige ridser med vinkelsliberen, så massen har noget at hæfte på. Det plejer jeg også at gøre på gevindstang, så den ikke kan skrues ud af massen. Men ankermasse er dyrt og tager tid at arbejde med, blandt andet er der meget højere krav til rene huller, når ankermasse bruges end kile. Så jeg ville uden tvivl bruge bladdubb med kile til et stakit. Som du har været inde på, kan du jo bore, så det spænder lidt, så bliver det ikke noget problem, at hullerne er store.
Inden ankermasse fandtes, var det også almindeligt at fastgøre ting med ren cement opslemmet i lidt vand. Det fungerer godt til ting, der ikke udsættes for en masse ryk og slid. Måske ikke noget for en fortøjningsøje, men det fungerer for eksempel til at fastgøre almindelige bjælkesko i klippe til et stakit.
Tak for tipsene PNO, jeg har brugt Ø22mm bor til Ø19mm bladdubb, føles som om jeg får dem ned til bunden af hullet, og at det bliver fast. Skulle dog have brug for noget bedre til at rense hullerne med, har ingen kompressor så jeg tog, hvad jeg havde derhjemme, dvs. et sugerør og blæste. Resultaterne blev ikke så gode = al støvet i ansigtet. 
Måske skal jeg tænke om angående ankermassen, men tænkte at købe den på biltema og det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + spild per hul, og jeg har 22 huller tilbage, så tænkte at købe tre tuber 280ml for 400kr så burde det række.
Måske skal jeg tænke om angående ankermassen, men tænkte at købe den på biltema og det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + spild per hul, og jeg har 22 huller tilbage, så tænkte at købe tre tuber 280ml for 400kr så burde det række.
Senest redigeret:
har du nogen cykelpumpe?SSSS sagde:Tak for tipsene PNO, jeg har kørt Ø22mm bor til Ø19mm bladdubb, føles som om jeg får dem ned i bunden af hullet og at det bliver stumt. Skulle dog have brug for noget bedre til at rengøre hullerne med, har ingen kompressor så jeg tog det jeg havde hjemme dvs, et sugerør og blæste. Resultaterne blev vel sådan = alt støv i ansigtet.
Måske skal jeg overveje ankermassen, men tænkte at købe den på biltema og det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + spild per hul og jeg har 22 huller tilbage så tænkte at købe tre tuber 280ml for 400kr så burde det række.
forstår ikke hvorfor du skal have nogen ankermasse når du har købt fine bladdubb
Klik her for at svare