Jeg er i gang med at bygge et nyt hegn på en stenmure og tænkte at fastgøre stolperne med bladdubb fra Gunnebo.
Der følger jo en kile med til disse, men behøves der noget mere som kemankre for at de skal sidde fast? Eller er det nok bare at slå dem ned i et hul? Og hvilken boremaskine skal jeg bruge når dubben er Ø19mm?
Gissningsvis så borer du et 19 mm hul som er mindst lige så dybt som den runde del, 100 mm, sætter i kilen i sporet på bolten, i længderetningen, stopper ned bolten i hullet og slår til den med en sledgehammer. Kilen vil da presse underdelen på bolten fra hinanden og låse mod stenen. Uden kemikalier.
Men jeg gætter bare.
Det er ingen risiko for, at der skal komme vand ned og fryse, hvis man ikke "tætnes" med noget?
Og hvis man borer mere end 100mm, så vil kilen ikke nå bunden af hullet, hvilket igen gør, at den ikke kilser fast?
Det kommer sikkert vand ned og fryser, men det vil sandsynligvis ikke spille nogen rolle, da det ikke vil dreje sig om særligt store mængder. Du kan sikkert smøre lidt tætning på bagefter, men den er konstrueret til at fastgøre af sig selv, ellers kan du bruge bare kemankare og dertil tilpasset fastgørelseselement. Er det ikke et elefanthegn du skal bygge, så behøver du nok ikke både og.
Der går jo to bladdubbar til hver stolpe, min plan er at tage et lille stykke af stolpen og skrue det fast med gennemgående bolt og møtrik, derefter markere hvor hullerne skal være på stenen. Så bore/rense og slå med en slegge, så begge dubbar havner i samme højde for derefter at skifte træstykket ud med den rigtige stolpe.
Købte dubberne i går og har målt lidt på dem, og i og med sporet er de større end 19mm, de er lidt ovale men som maks 20,5mm. Ville det da fungere med en 20mm bore (jeg har nemlig allerede sådan én)? Eller skal jeg gå op til 21mm eller 22mm?
Hvor kiggede du det? Jeg finder intet på Gunnebos hjemmeside
[link]
sammenlignelig produkt med samme diameter.
men du kan jo prøve. lav et hul i en eller anden "træstykke" synes du spillet er for meget, så gå ned i diameter.
men husk at bladdubben kommer til at ekspandere
ligværdigt produkt med samme diameter.
men du kan jo teste. lav et hul i en eller anden "træstykke" synes du spillet er for meget så gå ned i diameter.
men tænk på at bladdubben vil ekspandere
Ok, tak for hjælpen. Fandt omtrent samme info selv men 23mm til Ø18 dubb.
Måske er det ikke så kritisk men vil jo ikke have et slør så stolpen bliver ranglet...
Det går jo to bladdubbar til hver stolpe, min plan er at tage en lille bit af stolpen og skrue fast den med gennemgående bolt og møtrik, derefter mærke ud hvor hullerne skal være på stenen. Så bore/rense og slå til med en mukkert så begge dubbarne havner i samme højde for at derefter skifte træstykket ud med den rigtige stolpe.
Tror I, at det vil funke godt?
Spørgsmålet er, om dette vil funke? Det kan nok blive svært at få hullerne til at linjere præcist, så man får igennem en gennemgående bolt/gængebolt. Stenblokkene er jo ikke så plane, og det føles som om det varierer lidt på, hvordan bladdubbarne kiles fast...
Overvejede, om jeg skal tage franske træskruer i stedet. Men så læser jeg, at nogle synes, det er en skodskrue, hvor det er let at trække hovedet af, mens andre synes, det er godt... Så jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre…
Jeg har sat tre stolper til mit hegn nu. Jeg har brugt en Ø22mm bor, men det er på grænsen til, at hullerne bliver for store. Der er en lille tendens til, at de vakler i hullets overkant. Hvilket ikke er så underligt, da kilen låser i bunden af hullet.
Jeg prøvede også med en Ø20mm bor, som jeg havde derhjemme, men der kunne jeg ikke engang få dubberne ned i hullet. Så jeg vil købe en Ø21mm til de resterende stolper og håber på, at det bliver godt.
Jeg bemærkede også, at det var utroligt svært at få hullerne i dubberne til at ligne, og at slå dem ned med en trækile monteret virkede ikke... Men jeg har brugt Essves HEX træskrue i stedet, og det fungerer (tror jeg).