Reglarne for bjælkelaget vil blive fastgjort i en hammarband i væggen og hvile på stålbjælkerne. jeg har også tegnet to mindre bjælker ind for yderligere at forhindre "vipning" Og som jeg tidligere har sagt, vil bjælkelaget ikke blive belastet noget ovenfra da det bliver kaldloft...
behøves der mere info for at kunne lave beregningerne? hvor meget nedbøjning er ok?
Pladen er ikke støbt endnu, det bliver nødvendigt at forstærke pladen godt der, hvor stolperne skal stå, har også fået tipset at svejse en plade til søjlen at stå på.
Angående at fæstne bjælkelaget i bjælkerne har jeg tænkt mig at bygge bjælkerne ind for at kunne gipse rundt, lavede en hurtig tegning for at vise, hvordan jeg har tænkt (lavet på pladen )
Støb lidt kraftigere, hvor du skal have søjlerne, og monter dem derefter med gevindstænger med møtrikker på undersiden af fodpladen, så du kan justere dem i højden. Derefter understøber du dem med ekspanderbeton, naturligvis med møtrikker på oversiden også!
Men jeg ville have monteret et kryds mellem søjlerne for at forhindre, at de kan "vippe" til siden, hvis du nogensinde kommer til at trække skævt med traversen.
Støb lidt kraftigere hvor du skal have søjlerne, og montér dem derefter med gevindstænger med møtrikker på undersiden af bundpladen, så du kan justere dem i højden. Derefter understøbes de med ekspanderbeton, selvfølgelig også med møtrikker på oversiden!
Men jeg ville have monteret et kryds mellem søjlerne for at forhindre, at de kan "vippe" til siden, hvis du nogensinde kommer til at trække skævt med traversen.
Begynder at føle, at det der med travers ikke kommer til at fungere, da det bliver problemer med brandklassificeringen....
Begynder at føles som om det der med travers ikke kommer til at fungere, da det bliver problemer med brandklassningen....
Alternativt at du har et frit hængende bjælkelag du dobbeltgipser og så monterer stålkonstruktionen med boltforbindelse og trykker det op mod bjælkelaget ved hjælp af gevindstænger tilhørende understøbningerne.
Alternativt at du har et fritthængende bjælkedæk, som du dobbeltgipser, og derefter monterer stålkonstruktionen med boltforbindelser og trykker det op mod bjælkedækket ved hjælp af gevindstænger tilhørende understøbningerne.
Tror du ikke, at 8m fritthængende bjælkedæk er lidt langt?
Tror du ikke 8m fritstående bjælkelag er lidt langt?
Du kan have seler fra spær, men det skal beregnes af en fagkyndig.
Alternativt er at gipse og så have stålrammen som bærende, men at hele rummet/lokalet er en brandcelle, det burde fungere. Jeg er ikke så indsat i brandsikring, men derimod i stålkonstruktioner.
Du kan have bøjler fra spær, men det skal beregnes af nogen kyndig.
Alternativt er at gipse og så have stålrammen som bærende, men at hele rummet/lokalet er en brandcelle, det burde fungere, er ikke så inde i brandsikring men derimod i stålmontering
Lyder som noget jeg må undersøge! Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig forstod det der med gevind på pladen?
Findes der ikke et billede, der viser, hvad du mener?
Lyder som noget jeg må tjekke op! Må indrømme, at jeg ikke helt forstod det med gevindene på pladen?
Er der ikke et billede, der viser, hvad du mener?
Her er lidt billeder af, hvordan en understøbning af søjle kan se ud, gevindstængerne kemankerer man fast og stiller søjlen på, så man kan justere højden samt at man kan justere dem i lod ved at justere 3 af 4 møtrikker.
Interessant tråd. Nu må jeg komme med lidt kommentarer.
For det første så må begge 8m bjælker være dimensioneret for 1000kg, eftersom en bjælke vil selv tage al last når traversen er i endepositionen.
Så undrer jeg mig over, hvor du skal få fat i 8 meter træregler? Er det ikke bedre at indfælde reglerne i stålbjælkerne?
Indfæstning af søjler plejer man at gøre som Lutte beskriver.
Derimod, det som blev skrevet om at laste af mod spær, anbefaler jeg ikke! Man skal aldrig hænge en last i taget samtidig med at man aflaster mod gulv. Du har ingen anelse om, hvor stor del af lasten taget henholdsvis gulvet bærer.
Eftersom dette er i en lade udenfor, må man også tænke på temperaturudvidelsen. Søjlerne må klare både knækning og udvidelsen fra bjælken.
De to stålbjælker, som du har tilføjet på dit andet billede, synes jeg ikke er nødvendige (altså de tværgående 8 meter bjælker). Der binder du jo konstruktionen sammen med træreglerne.
Hvad er det, der bliver problemet med brandklassificeringen? Det burde være tilstrækkeligt at male bjælkerne med brandsikringsfarve? Er ikke ekspert på bygninger, så her er jeg lidt usikker.
Problemet med brandklassningen er, at den anden halvdel af laden skal blive til stalden, og så skal det (som forstået det) kunne brænde i værkstedet et stykke tid, før stalden brænder ned...
Har fået tilbud på 8m letbjælker (plywood), så det lader til, at jeg bruger dem.
Hvad er det, der skal løftes? Måske er der andre løsninger end en travers?
Ja, du
Det ved jeg ikke rigtigt endnu, men jeg har en fornemmelse af, at det kan være godt at have, ved at mange arbejder med motorløftere og rullende stilladser. Men jeg kan godt lide tanken om at have en travers, men 1 ton er måske at overdrive, lad os sige 4-500 kg...
Jeg har ikke rigtigt besluttet mig for, hvordan jeg skal gøre det, på den ene side er letbjælker jo meget lette at arbejde med. På den anden side kan jeg, hvis jeg bruger bjælker, yderligere forstærke taget eller alternativt bygge travers. Men jeg har mailet omkring 10 bygningskonstruktører for at få tilbud på, hvad de skal have for at regne på, hvad jeg har brug for, men har ikke fået svar
Personligt synes jeg, det er ret mærkeligt, hvis 2 stk. IPE360 ikke skal fungere, men jeg har jo taget fejl før
Desuden er der jo vægten, disse bjælker er ikke så lette at få på plads, føles det som, nogen der har erfaring med lignende arbejde?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.