Hej,

Jeg skal lave et bjælkelag på 4 meter til en tilbygning.
Er 45x195 k24 cc30 tilstrækkeligt, eller skal jeg op til 45x220?

Mvh
Janne

Hej,

Ingen der har nogle ideer?

Mvh
Janne

Du mener, at du har fire meters spændvidde på gulvreglarne i bjælkelaget?
Har ikke set nogen tabel, der tager hensyn til vægternes belastning, men hvis vi leger med tanken, at vi ikke bekymrer os om væggene, siger den berygtede spændviddetabel, at 45x195 er nok op til 3,5 meter. 45x220 er ikke med, derefter går de op til 70x195 for at komme op på fire meter med c/c 30. Nu skal man jo tage i betragtning, at tabellen er udarbejdet til altanbjælkelag. Ville være sjovt at se, hvordan man beregner gulvbjælkelag til almindeligt byggeri.

Senest redigeret:
Det er uden problemer tilstrækkeligt med et bjælkelag på 45*195 med c/c 300, hvis du ikke skal have usædvanligt store vægte i udbygningen som f.eks. et 2-tons billardbord osv.

Men uanset hvad, hvis du skal have klinker på gulvet, så brug limet gulvgips!

I min sommerhus er bjælkelaget 4,8 m og med dimension 45x195, cc 60 (skal tilføje, at jeg har lagt til en midterregel, så den rigtige spændvidde er 2,4 m - dette var dog valgfrit, hvis man ønskede det mere stabilt iflg. lev.).
På loftet er det spærrodens trækbånd, der danner "bjælkelag" med dimension 45x220, cc 120.

Det føles stabilt nok – det er dog leverandøren, der har beregnet det, ikke mig selv :)

/K

Hej og tak for svarene.

Jeg kører på 45x195 cc30.
Føles bedre nu efter jeres svar

/Janne

Jeg har en spændvidde på 3,9m og 45x220 cc600 med tværgående bjælker på midten og skrue-limet gulvspån, det er dimensioneret af en bygningsingeniør. Han sagde, at den dimension kan klare ca. 4,2m spændvidde. Der føles i hvert fald ingen svigt i gulvet. Det bliver jo billigere med færre reglar og mindre arbejde end 45 x 195 cc300.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.